Senaste nytt

Negraderad från first till business..

palmen

Moderator
Jag skulle starkt ifrågasätta varför de ändrat sista flighten hem, om det nu inte är så att er bokade flight där är inställd och ni måste bokas om.
Utresan ska också gå att boka om utan några avgifter då de nedgraderat er och ska finna andra alternativ så att ni får det ni bokat.
 

wille

Medlem
Förtydligande: Det är ingen awardresa, utan betalt med riktiga riksdaler. Dock är det en "res två personer, betala för en person i first".
 

Vindpilen

Medlem
Ring igen och var saklig att du ofrivilligt blivit nedgraderad och att du betalat för first. Därför vill du utan kostnad bli ombokad till en annan flight med den klass du betalat för.

Se till att inte bli upprörd när du pratar med dem
 

squeezen

Medlem
Köpte i våras en resa i first med Lufthansa till Hong Kong när det var möjlighet om 2-4-1 i first, och allting blev riktigt kul - vi skulle flyga till både MUC och FRA, samt även köra A380 och A340 på samma resa!
Så här trevligt skulle vi ha det:
Visa bifogad bild 95803

Nu till det tråkiga, för två dagar sedan skickar Lufthansa om att vi har ändrat säte på grund av byte av flygplan. Spännande tänkte jag och loggade in vilken kul ändring till det positiva som hade kunnat ske.. till min bestörta förvåning visar det sig att min A380 är borta, och ändrad till A340 - kanske inte hela världen. Dock har de tagit bort first på utresan och satt oss i business i en 747, samt förkortat layovern på väg hem från tidigare 5 timmar och 30 minuter till dryga 60 minuter...!
Kolla vilken katastrof:

Visa bifogad bild 95804

Detta kunde inte vara sant, så jag ringer First Class hotlines och påtalar att ni har gjort ett misstag - till svar får jag:
"Vi ber om ursäkt, vill du göra några ändringar får du betala 410 euro per person, och vill du avboka resan i sin helhet - ja då kostar det också 410 euro per person".
Jag tackade för samtalet och sitter helt apatisk, jag har betalat för first, men får business class. Eller hade jag bara en sommarpraktikant på andra sidan telefonlinjen som inte kunde kontrollera mina rättigheter bättre?
Riktigt illa av dem. Har själv liknande bokning i Mars som jag bör kolla upp. Den 22.04 så finns det i dagsläget A8, dvs åtta platser i samma bokn klass från MUC till HKG så det borde de utan tvekan kunna boka om till.

Vad gäller MUC-CPH så verkar något vara lite skumt. I expertflyer så är LH2442 (som du hade från början i din bild) numera med avg tid 17:15 och ankomst CPH 18:45.
DOCK finns en LH2440 som avgår MUC just 10:35 och ankommer 12:05.
Så de får väl i så fall "Boka om dig" till samma tid du skulle haft men på det nya flightnumret. Borde inte heller vara några problem.

Lycka till
 

nissefalk

Medlem
Det där hände mig också med samma 2 för 1 kampanj, då hade jag i och för sig bokat med Swiss och det var Lufthansa som nedgraderade på utvägen, efter ett par samtal så sa Swiss att du kan få boka om lite hur du vill eftersom du blivit nedgraderad så jag förlängde resan och bokade om utvägen från Lufthansa till Swiss

Som redan nämnts stå på dig och ring igen

Sök också i trådarna om First med Lufthansa/Swiss det skall finnas ett telefon nummer listat i någon av dom så går till First class support de borde ha bättre koll.
 

Hachans

Medlem
HUACA

Ska vara fri ombokning som gäller

Nej, det är det inte alls. Flyget är inte inställt, det är en equipment change. Du blir kompenserad för nedgraderingen, men all annan eventuell ombokning för att få flyga F är upp till Lufthansas goda vilja. Vilket på en 2-4-1 biljett som jag har för mig är ganska restriktiv inte kommer vara särskilt stor.

Det som man eventuellt skulle ha synpunkter på är att de flyttat hemresan, men det verkar bero på att flighten har fått ett annat nummer och att flyget med det gamla numret numera går senare på dagen. Det borde inte vara några problem att ändra tillbaka till. Kan man tycka.
 

Vindpilen

Medlem
Nej, det är det inte alls. Flyget är inte inställt, det är en equipment change. Du blir kompenserad för nedgraderingen, men all annan eventuell ombokning för att få flyga F är upp till Lufthansas goda vilja. Vilket på en 2-4-1 biljett som jag har för mig är ganska restriktiv inte kommer vara särskilt stor.

Det som man eventuellt skulle ha synpunkter på är att de flyttat hemresan, men det verkar bero på att flighten har fått ett annat nummer och att flyget med det gamla numret numera går senare på dagen. Det borde inte vara några problem att ändra tillbaka till. Kan man tycka.

Håller inte alls med. Han har köpt en tjänst som Lufthansa inte kan leverera. Då ska han ha rätt till full återbetalning eller ombokning. Ombokning ska självklart vara kostnadsfritt.
 

Tjaeng

Medlem
Håller inte alls med. Han har köpt en tjänst som Lufthansa inte kan leverera. Då ska han ha rätt till full återbetalning eller ombokning. Ombokning ska självklart vara kostnadsfritt.

Det enda som EU261 ger trådstartaren formell rätt till är återbetalning av 75% av segmentkostnaden med bibehållen biljett. Huruvida LH sen väljer att boka om, boka av samt om de fåt ta ut avgifter för detta, är vad jag kan se helt beroende av LHs goda vilja.
 
Toppen