Senaste nytt

Taggens guide till att skriva reserapport i första klass

Brandten

Medlem
Thats it!!

Denna guide ska följas till punkt och pricka på min nästa bokning. Ska skriva ut den och stryka över alla moment, självklart efter att det är postat här på BC.

Vad gäller att det finns mycket rapporter här så kryllar det ju inte av tex Air China F, Air India F eller flera andra bolag med nya kabiner etc. Finns nog mycket att rapportera om!
 

Lagerman

Medlem
Tack @Taggen för ett skönt garv!! Det var just detta (även om det då var oskrivet) regelverk som fick mig att avstå att rapportera min ”First First” i somras. Saknade bilder på många av de obligatoriska momenten, och de jag hade var tagna i fel vinkel! ☺️ Dessutom hade jag refererat till Champagnen i termer som smaskens eller asgod!
 

Taggen

Medlem
Helt underbar sammanfattning!
Anser det gått lite inflation i First Class reports senaste åren. Upplever det själv numera att standard FC rapporterna är lite deja vu.
Avsevärt mer intressanta och lärorika finner jag t.ex Peps udda rapporter om flygbolag och ställen där jag i min vildaste fantasi aldrig (kanske, vem vet) tänkt nyttja.
Ja, rent generellt skulle jag uppskatta lite mer nya idéer och infallsvinklar på BC. Felet kanske är mitt eget. Har läst BC sedan 2010 och med åren blir det, av naturliga skäl, mycket upprepande, men som självklart är nytt och nyttig info för er som är nya i forumet.
Fast det är en balans. Mitt ironiserande och raljerande över vissa mönster i rapporter får inte ha en avskräckande effekt för då vill ingen skriva till slut då man inte tror sig ha något nytt att komma med. Jag tycker historierna många gånger här är roligare och mer personliga att läsa än onemileatatime eller thepointsguy eller tom. Flyertalk, som ibland är väldigt fyrkantiga. Lucky skriver t.ex. på precis samma sätt hela tiden och recensionerna blir väldigt torra till slut då det mer eller mindre följer en mall. Jag säger bara kör, skriv och fundera i efterhand. Ta rygg på någon du tycker har en bra stil eller hitta din egen väg. Skriv något personligt om hur hårt du jobbat för att sitta i FCT, skitfull på 12 sorters champagne och väntar på Helmut i sin S-klass för att köra dig till planet. Är det inte så influencers jobbar? När de visar upp sig på Instagram skall det kännas "äkta" och "genuint". Det skall inte vara ett uppenbart kommersiellt syfte. Att dela en upplevelse skall vara positivit för då blir det fler.

Nää, skit i det. Ut och boka First Class, business class eller någon annan j...a class, res, skriv, raljera, beröm, dissa, ironisera och rekommendera så blir vi nöjda. Se till att sedan komma på träffarna någonstans i Sverige och berätta live. Kanske mer gruppresor à la Austin skulle vara kul? Det finns åtta lediga bonusplatser till Mexico den 8:e Augusti med LH i First. Tänk hela kabinen full med bara BC-medlemmar. Det vore något att rapportera om.
 

CJR

Medlem
Ingen fara kom bara ihåg vad som är viktigt för oss här på BC så kommer det här bli en höjdare

1. Bild på censurerat boardingpass som tydligt indikerar att du flyger First Class. Bilden skall gärna tas emot en incheckningsdisk där man tydligt ser att det står First Class.

2. Just det, glöm inte den obligatoriska taxibilden när du är på väg till flygplatsen, det skall enbart framgå av inredningen vad det är för bil så att man ser att du åker ståndsmässigt. För den mer jantelagda resenären så fungerar flygbussarna bra också.

3. Tänk på att alltid påpeka att det inte är någon kö till incheckningen för önskad rub-it-in-effekt.

4. Bild på din väska som du checkar in med lämplig First Class tagg, typ HON-circle tagg. Vanlig Priority-tagg räknas inte

5. Bild på ditt handbagge med lämplig First Class tagg samt BC-tagg. Det skall gärna vara en svart TUMI eller en aluminium RIMOWA med färgglada klistermärken för extra poäng.

6. Om du eskorteras genom säkerhetskontrollen så se till att du tar bilder på den eskorterande personen bakifrån för att undvika framstå som en papparazzi

7. Om du blir körd med el-bil till loungen à la Thai så filma turen för extra effekt och se till och fånga folks ansiktsuttryck när du susar förbi för ytterligare rub-it-in-effekt

8. Bild på entrén till First Class-loungen med medföljande text där du ojar dig över hur full Businessclass-delen är och hur många som blir avvisade. Bra poäng om du får loungepersonalen att le och titta in i kameran när du fotar entrén.

9. Alkoholbild 1 - Champagne i loungen. Skriv gärna hela namnet på champagnen och för extra poäng årtal och vad han som trampat druvorna heter. Glöm heller inte att säga att den smakar "utsökt" och inte "gott". "Gott" används bara av Johnny med linne när man pratar grogg. Vill du ha mer poäng så beskriv nyanserna i termer som inte har ett skit med dryck att göra som "sommaräng", "nyrakad pudel", "svettig bastu" eller nymalda Cornflakes. Ju mer konstigt, dessto fler poäng. Har din bas ingen champagne, går det bra med mousserande eller vittvin som preparerats i en Sodastreamer eller så tar du ett sugrör och blåser lite bubblor.

10. Matbild 1 i lounge - Tas tillsammans med champagnen snett ovanifrån så glaset syns bra. Rakt ovanifrån ser för tillgjort ut och det är sådant man håller på med om man är proffsbloggare. Maten skall helst vara färgglad och matcha duken. Tänk på att ta bilden innan du börjar äta. Ingen vill se en halväten hamburgare.

11. Matbild 2 i lounge osv. - En bild per rätt gäller, inte fylla hela bordet. Startar du resan på bas med kass lounge, skit i matbilden. Ingen vill se några chips på en papptallrik i en rapport om en First Class resa.

12. Menybilder i lounge - Fel av mig, menybilden kommer före maten. Alla sidor skall dokumenteras och här är det en bild per menysida som gäller. Pluspoäng för bild på kocken bakom menyn och att du skriver att senast du var på dennes senaste stjärnkrog i långtbortistan så var maten utsökt(viktigt!) och att det skall bli så spännande att äta dennes mat i loungen.

13. Översiktsbild i lounge - Ett måste då alla här är fruktansvärt intresserade av hur öde loungen är och hur många sittplatser som finns. Pluspoäng för bildjämförelse med Arlanda T4 eller valfri skräplounge.

14. Detaljer i lounge - Japp, dushen är viktig att fota, gärna innan du använt den (gäller framförallt om du tänkt använda toaletten, så vi ser hur de viker handdukarna. Andra viktiga detaler är ev. slitage och repor med medföljande pust och stön över hur jobbigt det är med repor i en första klass lounge. Plattsättningen är också viktig att klaga på i badrummet. Du flyger trots allt första klass. OBS!! Detta är viktigt då det absolut inte får framgå i rapporten hur tacksam du är och hur otroligt mycket grymmare det är att flyga först klass än economy. Tonen måste vara kritisk så du låter så där världsvan, dvs. kritik över beröm och att det låter som om detta är vardagsmat för dig så vi andra kan lägga in kommentarer som handlar om hur bra du har det och hur avundsjuka vi är. Reserapporter handlar ju som alltid om likes eller 15 minutes of fame, take your pick.

15. Eskort till gate dokumenteras bakifrån

16. Kaos vid gaten ger pluspoäng där du lämpligtvis lägger in kommentarer om hur puckade alla är och att flygbolag x löser detta problem med lösning y som du precis kom på och absolut ingen tänkt på innan. Märk väl att en rapport bör ha en mästrande ton till flygbolaget där du presenterar dina Nobelprislösningar på boardingproblematiken och hoppas att de läser BC.

17. Efter dokumenterat kaos, tar du en bild skylten vid gaten som säger First Class. Lufthansa är bra på detta då First Class skylten har röd färg så man ser det på långt avstånd.

18. Bild på flygplansdörr och när personalen tar emot. Pluspoäng för ansiktuttryck på personalen när du ger dem ditt första klass boardingkort.

19. Kabinbilder - tas med fördel i tom kabin och börinnehålla stolen från olika vinklar. Glöm inte den obligatoriska sträcka-på-benen-bilden där du visar benutrymmet. Tänk på att dina strumpor kommer att synas så använd HELA strumpor. Barfota är big nono och tofflorna skall inte vara på pga. korrekt avståndsbedömning. Pluspoäng för bilder på meningslösa stolsknappar och en raljerande text på att plasten är lite bortskavd i ena hörnet. Som sagt mästrande ton, du är trots allt världsvan och vill inte framstå som att det här är något fantastiskt. Just de, pluspoäng för bild på dig själv i pyjamas i stolen tagen av en flygvärdinna.

20. Alkoholbild 2 - Se Alkoholbild 1 men byt ut mot flygplan istället för lounge. Pluspoäng ges alltid till bilder med helflaskor som med fördel skall vara konsumerade till 2/3 så det ser ut som du har druckit detta innan boarding completed.

21. Amenitykitbilder - Jodå, bilder på schampoo, sockar, moistureister, tandborste och läppglans är intressant. Också viktigt är märket på necessären, gärna RIMOWA eller samsonite. Efter resan tillkommer den obligatoriska posten på BC där du skänker bort dessa och ojjar dig över att din fru tar ut skilsmässa snart för att du har så många amenity kit från dina första klass resor runt om i världen. Pluspoäng ges för kommentarer i stil med "dagens i-lands problem".

22. Toalettbild på flygplan - Här kan du välja om du tar bilden när du byter till pyjamas eller under själva flygningen. Tas med fördel i spegeln på toaletten där kameran döljer ditt ansikte. Du vill trots allt vara anonym.

23. Ut-genom-fönster-bilder - Japp, viktigt och GLÖM för guds skull INTE att hålla upp champagneglaset mot fönstret när du kommit upp på marchhöjd. Ta gärna kort på udda flygplan och kom ihåg att fönsterramen skall synas i bild för snygg inramning.

24. IFE-bilder - Vid start växlar man till kameran på IFE:n och tar en bild när planet står uppställt på startbanan. Ta sedan helt slumpmässiga bilder på innehållet i IFE:n så som fåniga TV-serier eller filmer all redan sett. Pluspoäng där du raljerar över hur dåligt utbudet är och hur mycket bättre flygbolag X är.

25. Menybilder i flygplan - Samma regler som för menybilderna i loungen. Viktigt här är dock att raljera över 1) ölutbudet och 2) GT-utbudet då dessa alkoholtyper har egna trådar på BC och därmed ett stort intresseunderlag.

26. Matbilder i flygplan - I följande ordning: Nötter, amuse bouché, kaviar, förrätter, hummer thermidor, glass, chokladpraliner. Hur det smakar är ett måste att raljera om och extra poäng vid jämförelse av kaviar serveringen mellan olika först klass produkter.

27. Alkohol bilder i flygplan vid mat. Viktigt här är att ställa upp flera vinglas och köra provning över hela linjen. Kom ihåg "utsökt", inte "gott". Pluspoäng ändå om du väljer rysk vodka till kaviaren, champage till kaviar är för mesar. Bilderna avrundas med någon fancy whiskey eller cognac samt en kaffebild tillsammans med chokladpralinerna där du klagar på hur mätt du är. Viktigt när det gäller samtliga alkoholbilder är att pluspoäng ges vid bilder på flygvärdinnan när hon häller upp.

26. Nu kan du ta toalettbilden om du inte gjort det och sedan tar du kort på sängen som blev bäddad när du var på toaletten. Görs med fördel i lite dunklare ljus. Efter detta så tar de den obligatoriska jag-är-nedbäddad-bilden.

27. Vakna upp bild - Måste innehålla en bildtext där du berättar om hur många timmar du sov och om du sov bra. Pluspoäng för raljering om hur kuddarna var för tunna och att planet saknar individuella luftutblås.

28. Bilder på andra kabiner - När du vaknat upp så går du bak i planet och tar kort på hur jävligt det är att flyga som boskap i business och economy class. Gärna i halvdunkelt ljus.

29. Frukostbilder - En bild per rätt och minst en obligatorisk kaffebild. Pluspoäng om du kör en kaviarservering till frukost. Bilderna tas gärna i halvdunkelt ljus.

30. Blandade bilder på inflygning etc. för utfyllnadseffekt. Här sammanfattar du service och mat etc. och gör en jämförande analys med liknande produkter.

31. Stort plus om sista bilden innehåller dig själv och hela besättningen där du tackar och tycker de är bäst.

32. Om du har transfer, gå tillbaka till nr. 1

Så, följ receptet så blir det en toppen rapport.
Denna eminenta checklista ska jag ta med på min nästa First-flygning. Bra Taggen!
 

Kimmen00

Medlem
ä
Kanske mer gruppresor à la Austin skulle vara kul? Det finns åtta lediga bonusplatser till Mexico den 8:e Augusti med LH i First. Tänk hela kabinen full med bara BC-medlemmar. Det vore något att rapportera om.

Herregud.. Med tanke på hur det var på väg till Austin finns det väl risk för totalt kaos i F..
 
Toppen