Senaste nytt

Tips till SAS från frekventa resenärer, för att skapa fler lojala kunder

coclol

Medlem
Är det inte så att det är en hel del arbetsresor som puffar upp de flesta i Guld? Alla tusentals som arbetar på oljeriggar, mellanchefer, småpåvar etc. där arbetsgivaren står för resekostnaden, om än ekonomiklass/plus?

Jag tror du kan översätta det till "folk som reser en hel del på annans bekostnad"
 

bankb

Medlem
Har förslag på en liten men väldigt, i mitt tycke bra förbättring. Landar rätt ofta på ARN på morgonen efter en sväng från Asien. Försöker klämma in ett par möten på dagen innan jag flyger hemåt inrikes på kvällen.

Hade varit grymt om det fanns strykbräda och strykjärn så man kan bättra på skjortorna lite efter resan. Det mesta är hyfsat skrynkligt både på och i väskan.

Så modell enkel som finns på hotell och hänger i garderoben hade funkat fint. Lär inte kosta mer än 1500 kr att köpa in.
 

Voyageur

Medlem
Hade ett intressant samtal för ett tag sen med en god vän som är EBD och som blev utkastad från Guldloungen på Arlanda på en söndag runt 18 tiden har jag för mig med motiveringen att sas inte tycker det är värt att ha öppet senare än så på en söndag. Detta trots ett antal star alliance flighter till på kvällen (inkl hans). Där ser jag ett utrymme för förbättring att hålla den öppen med åtminstone minimal personal till strax innan sista flight.
 

DRG

Medlem
Något som borde vara enkelt att åtgärda är att se gilla tr se lounger som finns i vart fall är rena och snygga. Ofta är maten nästan slut i T5 loungen på Arn och städningen är bristfällig på borden. Det är en markant skillnad mellan hur loungen ser ut och hur personalen sköter sitt jobb mellan Arlanda och Oslo för att inte tala om tex LHs lounger.
 

fcx

Medlem
Något som borde vara enkelt att åtgärda är att se gilla tr se lounger som finns i vart fall är rena och snygga. Ofta är maten nästan slut i T5 loungen på Arn och städningen är bristfällig på borden. Det är en markant skillnad mellan hur loungen ser ut och hur personalen sköter sitt jobb mellan Arlanda och Oslo för att inte tala om tex LHs lounger.

Jag har aldrig upplevt i en icke SAS-lounge att diskplockningen sker så sällan att det tar slut på rent porslin och glas...
 

Robert flysas

Moderator
Som ny här på forumet, så skulle jag vilja starta en tråd om förbättringar för EBG, EBD och EBP då jag tycker SAS verkligen ligger efter många andra lojalitetsprogram. Jag är frekvent resenär som har EBD nu, med ett antal tidigare år som EBG.
Syftet med tråden är att jag tror det finns många sätt att förbättra, till inte så stor kostnad. Jag vet inte, men kanske skulle innehållet i tråden kunna nå någon på SAS som tar till sig det som skrivs. Naivt, jo kanske, men det är ju min första tråd... :)
Mina egna tips som start av tråden är...
På befintliga lounger
Terminal 5 tycker jag ändå är rätt okej och på flera andra större SAS lounger som i Oslo är det också bra. Där har de ”två” olika lounger beroende om du är en frekvent resenär med minst EBG och kommer längst in eller om du har plusbiljett och kommer in i den första delen. Mycket bra då det inte blir så rörigt och hög volym. Innehållet också bra i form av sittplatser, mat och dryck. Trevlig och proffsig personal.

SAS terminal 4 är ju ett skämt. Överfullt och med riktigt taskigt utbud. Varför inte i dessa tider med miljön i fokus byta ut papp och plastengångsartiklarna? Och variera utbudet lite? Jag passerar 4:an minst 1-2 gånger i veckan och är så tokless på samma bröd, samma ost, samma fåtalet soppor man varierar mellan och samma chips, salta pinnar osv.
Varför inte chocka oss lite och servera skinka, salami, ägg med kaviar. Byta ut snacksen någon enstaka gång mot någon annan smak? Visserligen är de som jobbar där oftast trevlig, men ibland så sitter de och trycker väl länge i sitt kök och pratar. Varför inte gå runt lite och interagera med gästerna? Egentligen är det väl inget problem, men när man själv har erfarenhet av servicebranschen så vet man ju hur viktigt det är, och vill man nu bry sig om SAS, ja då berättar jag min syn på det...

Oj, nu är det dags för lunchmöte så då passar jag på att avrunda, men kommer med mer input sen om det visar sig att min första tråd i businessclass ever väckte något som helst intresse!
Blir glad om så är fallet!
Ha en fin dag

Välkommen!! Håller helt med när det gäller T4 loungen. Även personalen som oftast inte syns till och skräp ligger kvar här o där. Verkar blivit liiite bättre sen maj men räcker ej på långa vägar. I GOT finns de vid dörren o hjälper till om det behövs, borde vara samma i alla lounger. Samt bättre urval av maten.:cool:
 

ante_77

Medlem
Är det inte så att det är en hel del arbetsresor som puffar upp de flesta i Guld? Alla tusentals som arbetar på oljeriggar, mellanchefer, småpåvar etc. där arbetsgivaren står för resekostnaden, om än ekonomiklass/plus?

Jobbar man på oljeriggar så är det svårt att få status, då man jobbar 2v och är ledig 4v. alltså 2 ToR på 6v.

Nåja, för att återgå till det verkliga ämnet som styrs av rubriken.

Jag har inga större förväntningar på T5 Loungen på ARN. Men T4 är nog den mest bedrövliga lounge jag suttit i (bortsett från PUS Asiana utrikeslounge).

Inrikesloungen i Oslo är dock extremt bra för att vara inrikes och det i ett land som kommer tvåa bakom Sverige i jantelagsanda.

Större T4 Lounge som är mer synlig utifrån kanske får folk att sträva efter guldkort eller Plusbiljetter. Idag så är det nästintill hemligt att det finns en lounge (är väl kanske tur med tanke på överbelastningen)
 
Hur jag skall ha det? Ja jag menar att han har en hög spend på billiga ekonomibiljetter. Inte nödvändigtvis de allra billigaste, för han åkte ju trots allt under hela året och jag vet inte med vilken planeringshorisont han hade. Så spenden var det nog ingen fel på även om jag kan tro att den var högre än 156. Min ena kollega, vi kan kalla honom R, veckopendlade till Geneve och tyckte fredag eftermiddag var rätt tid att beställa följande måndags resa. Han blev EBP. Själv har jag varit EBP i 5 år på en hög spend men väldigt blandade klasser, ofta Go, som t.ex. på Måndag. Mina två andra kollegor ligger någonstans mellan mig och R (färre resor men inte särskilt dyra). Ingen av dessa personer innehar viktiga roller eller är någon beslutsfattare av någon sort. Eftersom jag är en nyfiken individ så brukar jag alltid tjuvkika på passagerarmanifestet eller efter andra EBP ledtrådar och jag kan bara se ett gemesamt tema. Hög och flerårig spendering. Sannolikt över 250k per år.
Om 250 kkr är en EBP gräns så ser jag framemot när posten kommer.
Jag ligger just nu på 315(isch) kkr :)
 
Toppen