Senaste nytt

Öppet brev från 700 SAS-anställda till ledningen

ulagun

Medlem
Förstår inte riktigt varför man måste gå ut med "öppet brev".
Blir det bättre hänga ut sina chefer/ledare samt misskreditera sin arbetsgivare inför allmänheten?
Anser att uppkomna problem ledning/medarbetare ska lösas internt. Finns ju medarbetarsamtal samt fackföreningar som är till för att förhandla = komma fram till någon form av kompromiss om man inte kan/vågar tala direkt med sin ledare.
 

mha321

Medlem
Förstår inte riktigt varför man måste gå ut med "öppet brev".
Blir det bättre hänga ut sina chefer/ledare samt misskreditera sin arbetsgivare inför allmänheten?
Någon nämnde förut att det kan handla om att lägga grunden inför framtida förhandling+strejk för nästa personalgrupp. Och att då jobba för att få allmänheten på sin sida istället.
 
Delägarskap, Provisionsprogram, Premierar, Incitament, Belöningar.

Detta vill man ha.

Vad är man beredd att ge? Jo följande:

Skapa intäkter, "ge en verklig skandinavisk upplevelse av trygghet och service", Prata väl om varandra, Vara lagspelare, Agera för bolagets bästa, Ta eget ansvar, Ge förbättringsförslag, Lära sig av sina misstag, Fokusera på resultat.

De saker som man räknar upp och är beredda att ge, förväntas även jag göra i mitt arbete, men inom ramen för min lön. Ska jag få extra betalt för att agera för bolagets bästa? Eller för att ta eget ansvar? Om jag skulle nöja mig med vad som beskrivs i brevet så skulle jag på sin höjd få 150 kronor i löneökning om året.

Nej, det känns som om det är någonting här som inte är riktigt friskt.
 

Voyageur

Medlem
Kategoriskt uttryckt. Du kanske vet mer än jag om den interna SAS-(arbets)kulturen, men min uppfattning är att när det klagas på dålig ledning så är det oftare än inte problem med ledarskapet och inte personalen. Är/var din spontana reaktion på den kritik som läkare och sjuksköterskor på Karolinska framfört om ledning (och konsulter..) att personalen behöver växa upp?

Jag finner personligen inte direkt att tonen är gnällig eller barnslig i det öppna brev som framförts:

Håller med här.

Rätt sätt att besvara missnöje och kritik är inte genom nedtryck och bortviftande. Rätt talande sätt för dåligt ledande samt för att skapa än mer framtida bekymmer. Långt borta är tänket att trampa ned på anställda för att öka produktiviteten.

Jag är säker på att det finns ett brett missnöje inom SAS, det krävs ingen examen för den slutsatsen. År av nedskärningar och oroligheter, bolaget var ju trotts allt på konkursens brant flr bara något år sedan. Det sätter sina spår.
Jag skulle tro (som så ofta) att SAS har skapat (kanske ovetande) en rätt hierarkisk och ogenomskinlig företagskultur, där resultatet är att ledning och styrelse har 0 kunskap om anställda på marken och kabinerna i slutändan. Händer rätt ofta med stora bolag tyvärr. Man har en ledning som pushar för ett visst mål/sätt, och anställda som inte förstår eller informeras tillräckligt om företagskulturen och tänket.

Nu har jag inte varit högste ansvarig på så stora bolag som SAS, men även med ett 10 tal anställda är det viktigt och ibland omständigt att få alla med och förstå det man vill förmedla. Prova några tusen anställda spridda runt om i norden och världen.

Tror inte heller det är nån som "gnäller" för skojs skull i media, utan ser faktiskt media som ett möjligt verktyg då man förmodligen upplever en djupkklyfta mellan ledning och anställd. Och visst finns det alltid gnällspikar i företag.... Men det är sällan de som i slutändab låter mest och får något praktiskt gjort. Det krävs oftast en rätt pragmatisk person(er) för att ta striderna
 

adhoc76

Medlem
Helt enig där @Voyageur ! Titta bara på IKEA. Åter och åter igen påpekas kulturen, andan, på företaget som en avgörande faktor för framgångarna (återstår att se vad framtiden bär med sig efter Kamprads bortgång). Det är uppenbart att SAS har mycket att jobba med i de här delarna och att det är fullt möjligt att lyssna på medarbetarnas kritik, ta den på allvar och rätta till saker och ändå vara ett framgångsrikt företag som tjänar pengar.
 

Voyageur

Medlem
Helt enig där @Voyageur ! Titta bara på IKEA. Åter och åter igen påpekas kulturen, andan, på företaget som en avgörande faktor för framgångarna (återstår att se vad framtiden bär med sig efter Kamprads bortgång). Det är uppenbart att SAS har mycket att jobba med i de här delarna och att det är fullt möjligt att lyssna på medarbetarnas kritik, ta den på allvar och rätta till saker och ändå vara ett framgångsrikt företag som tjänar pengar.

För mig som chef har det alltid varit avgörande att vara tydlig, ödmjuk och förstående för mina anställda på olika projekt. För mår mina anställda dåligt, blir projektet också lidande.

Hur ska SAS nånsin tro att de lyckas när anställda inte ens förstår poängerna? Ett enkelt exempel; vilken obekvämhet och förvirring nåt så enkelt som gratis/icke gratis vatten skapat genom åren hos SAS. 2drycker ingår i plus eller fri tillgång.

Samma med SAS courtesy system för missöden... Ena veckan får du 30000EB poäng för ett fel och nästa vecka är det 10000. Dessa får illustrera enkelt hur svårt det säkert är hos SAS på olika nivåer
 
Jag är enig gällande ledarskapet, troligtvis har man en del att göra där, men jag tycker att brevet alldeles för mycket fokuserar på att man vill ha ersättningar för än det ena än det andra.

IKEA nämndes som exempel på företagskultur och ledarskap och där håller jag helt med. Personalen på IKEA trivs där av helt andra skäl än pengar och ersättningar. Det kan skilja många tusenlappar i lön mellan vad man tjänar på IKEA och motsvarande jobb hos en annan arbetsgivare, dvs. lägre på IKEA. Monetära ersättningar har, enligt undersökningar jag sett, bara kortvarig effekt när det gäller trivsel och prestationer. Det ska till andra saker för detta, som dessutom tar tid att bygga upp. Att få till en omedelbar förändring verkar ju därmed inte rimligt.
 
Jag är enig gällande ledarskapet, troligtvis har man en del att göra där, men jag tycker att brevet alldeles för mycket fokuserar på att man vill ha ersättningar för än det ena än det andra.

IKEA nämndes som exempel på företagskultur och ledarskap och där håller jag helt med. Personalen på IKEA trivs där av helt andra skäl än pengar och ersättningar. Det kan skilja många tusenlappar i lön mellan vad man tjänar på IKEA och motsvarande jobb hos en annan arbetsgivare, dvs. lägre på IKEA. Monetära ersättningar har, enligt undersökningar jag sett, bara kortvarig effekt när det gäller trivsel och prestationer. Det ska till andra saker för detta, som dessutom tar tid att bygga upp. Att få till en omedelbar förändring verkar ju därmed inte rimligt.
Ikea är en sekt liknande jehovas.
Om man nu skall tro på vad SFI boken innehåller så är Kamprad svennarnas "Gud".
Vi vallfärdardar på söndagar till vår "Kyrka - IKEA".
 
Toppen