Ex-HEL är KIN och GCM de bästa/förmånligaste Karibien-alternativen.
Personligen har jag övergått till att utgå från lite mera österut... Ansökte för första gången i maj, men skrev inget om saken ännu då här.
Först i ett år och sedan efter kan jag ansöka alltid för tre år i tagen. Kulturförhållanden är den officiella orsaken för att utfärda mitt årsvisum. Hmmm, kulturattaché till Ryssland för medvetet resande?
Kulturattaché påminner kanske närmast om spiondrama under kalla kriget. Är alltid road när jag tänker på hur många finnar har ett motsvarande visum i östra Finland (t.ex. Villmanstrand) för billig bensin/diesel, tobak och sprit. Min orsak är mycket avvikande nog, i jämförelse till andras vardagliga petitesser.
Och naturligtvis finns det ju fina flygplatser att utgå från. Skytrax? Glöm sådant västskräp! En flygplats av äkta, hög kvalitet har naturligtvis fått som bemärkelse Orden för Oktoberrevolutionen.
Inte något som precis varje flygplats har fått. Kryssaren Aurora, som är i bilden på medaljen, kommer jag hoppeligen att besöka i december. Även den har fått bemärkelsen. Har sen i februari min nästa resa ex-RUS. Flyger då även för första gången med S7 i äkta businessklass (2+2).
St. Petersburg (läs: Leningrad), Pulkovo (LED):
upphovsrätt: CC-BY-SA-3.0 (Эрманарих, Андрей Куполов, Flying Finn)
Har flera gånger tänkt att skapa en tråd för att presentera varför Ryssland är numera en god utgångspunkt för TP runs och premiumkabinresor, men har inte ännu gjort det. Har misstänkt att det kanske inte finns tillräckligt med intressenter här på BC.se?
Det finns även intressanta S7-alternativ som inte vanligen diskuteras på t.ex. engelska eller svenska, som kanske kunde vara av intresse för t.ex.
@pep, i fall visum är inte ett problem och vill ha flexibilitet med biljetten. Det är inte så svårt att nå LED och MOW från t.ex. ARN.
Dessutom så väntar jag på att först få avklarat mina egna bokningar för 2020, på tanke med mitt medlemsår 2020-2021, men kan inte ännu på ett tag boka för sommaren och hösten 2020.