Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Rebel

Medlem
Det är enligt vad jag läser mig till i regeln så att vid hyra av hyrbil utomlands så räcker det att du betalar hyrbilen till 100% med Santander kortet.

Då det står eller istället för och som det bör stå om det kräver både punkt 2 och 100% av kostnaden av hyrbil på resmålet utomlands.

Eller hur tyder ni andra det?

Visa bifogad bild 87794

Detta är ändrat sedan okänd tid tillbaks. Tidigare var även inrikes bilhyra täckt om det betalades 100% med kortet, även om det var för exempelvis 4timmar.

Jag har använt Försäkringen på santander kortet med ERV som försäkring bolag( jaja dålig svenska men ni förstår) Det var i sept 2018. Vi blev på körda när bilen var parkerad. Bilen var en bmw 750 så avis tog bra betalt för skadan. Och av bilen som orsakade skadan fanns inga spår, mer än repan på bilen....

Jag skickade in till ERV och det tog ca 6-7 veckor innan jag fick pengarna. Dom vill se bevis på att hyrbilen var betald med rätt kort.
Det var en rund resa i Tyskland och dom krävde inte att resan skulle vara betald med kortet.

Jag fick lite konstigt formulerade mail om just att resan skulle vara betalde med kortet men efter samtal med handlägaren var det inte ngn problem.
Dock var handläggningstiden ganska lång 3-4 veckor. Så gick det för mig, men det handlar ju om försäkringsbolag så man vet ju aldrig riktigt hur det blir nästa gång.
 

Loud

Ny medlem
Jag har använt Försäkringen på santander kortet med ERV som försäkring bolag( jaja dålig svenska men ni förstår) Det var i sept 2018. Vi blev på körda när bilen var parkerad. Bilen var en bmw 750 så avis tog bra betalt för skadan. Och av bilen som orsakade skadan fanns inga spår, mer än repan på bilen....

Jag skickade in till ERV och det tog ca 6-7 veckor innan jag fick pengarna. Dom vill se bevis på att hyrbilen var betald med rätt kort.
Det var en rund resa i Tyskland och dom krävde inte att resan skulle vara betald med kortet.

Jag fick lite konstigt formulerade mail om just att resan skulle vara betalde med kortet men efter samtal med handlägaren var det inte ngn problem.
Dock var handläggningstiden ganska lång 3-4 veckor. Så gick det för mig, men det handlar ju om försäkringsbolag så man vet ju aldrig riktigt hur det blir nästa gång.

Då är det helt enligt deras villkor med - eller 100% av kostnad av hyrbil på resmålet. Bra att höra det fungerar.
 

Fredde18

Medlem
Som sällan-hyrare har jag nyttjat mitt Scandic Mastercard, (som lanserades i höstas). Villkoren är bla max 2 skador ersätts per år och max 20 000kr ersättning per skada och hyrtid max 21 dagar. (Många max blev det!!)
Självrisk i försäkringen är 250kr och detta exempel ger de själva på en händelse:
Du har en försäkring som reducerar din skadekostnad till 7 000 kr i ditt hyreskontrakt och råkar skada sidospegeln samt göra en repa i lacken. När du lämnar tillbaka bilen konstaterar hyrbilsfirman att det kostar 6000 kr att åtgärda skadorna och att du ska betala det till hyrbilsfirman. Du har då möjlighet att få 5750 kr ersatt via din försäkring i kortet efter självrisken för kortförsäkringen, 250 kronor är dragen.

Bra villkor som passar mig! Sen blir det ju lite sköna poäng in på Scandic-kontot när jag betalar bilhyran med kortet. Fint för en som bor mer på hotell i Sverige än flyger runt i världen... :D
 

FrontX

Medlem
Vill bara dubbelkolla ...så jag inte får en överraskning om det kommer till det
Hyr bil i Sthlm där jag är bosatt (betalas med Amex P), har en förbokad hotellövernattning i Skåne (betalas med Amex P), övrig övernattning sker hos släktingar i Skåne.
Om skada uppstår på hyrbil så täcker väl Amex P detta?
Eftersom det i villkoren står "Måste innefatta en flygresa ELLER minst en förbokad hotellnatt på annan ort än där den försäkrade är bosatt".-
och spelar det någon roll vad hotellet kostar? alltså om jag bor för 1:- eller 3000:- så är det samma utfall vid en ev. claim?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Vill bara dubbelkolla ...så jag inte får en överraskning om det kommer till det
Hyr bil i Sthlm där jag är bosatt (betalas med Amex P), har en förbokad hotellövernattning i Skåne (betalas med Amex P), övrig övernattning sker hos släktingar i Skåne.
Om skada uppstår på hyrbil så täcker väl Amex P detta?
Eftersom det i villkoren står "Måste innefatta en flygresa ELLER minst en förbokad hotellnatt på annan ort än där den försäkrade är bosatt".-
och spelar det någon roll vad hotellet kostar? alltså om jag bor för 1:- eller 3000:- så är det samma utfall vid en ev. claim?

Det finns inte något minimibelopp för vad hotellet ska kosta, utan det enda som krävs är att du betalar 75% av resan (dvs hotellnatten + övernattningen hos släktingar som är gratis, samt hyrbilen + bensin) med kortet. Så länge du kan göra gällande att det är en och samma resa (dvs att du inte åker, bor på hotell, sen kommer hem, och så åker iväg till släktingarna som en separat resa) bör det inte vara några konstigheter. Vid ett eventuellt försäkringsfall får du förklara för Amex hur du bott de övriga nätterna, och ev. får kompisarna skriva något intyg. Om de överhuvudtaget ifrågasätter det, alltså.

En liten brasklapp för att allting måste tolkas med rimlighetsglasögon. Om det verkligen var 1 kr för hotellet kanske Amex skulle ifrågasätta om det verkligen kan stämma, att det verkligen är ett hotell? Men kan du visa någon kampanj eller rabatterbjudande som säger att man bor för 1 kr, så låter det som att du borde ha de starkare korten.
 

Cremant

Medlem
Vill bara dubbelkolla ...så jag inte får en överraskning om det kommer till det
Hyr bil i Sthlm där jag är bosatt (betalas med Amex P), har en förbokad hotellövernattning i Skåne (betalas med Amex P), övrig övernattning sker hos släktingar i Skåne.
Om skada uppstår på hyrbil så täcker väl Amex P detta?
Eftersom det i villkoren står "Måste innefatta en flygresa ELLER minst en förbokad hotellnatt på annan ort än där den försäkrade är bosatt".-
och spelar det någon roll vad hotellet kostar? alltså om jag bor för 1:- eller 3000:- så är det samma utfall vid en ev. claim?

Den här frågan har diskuterats många gånger genom åren och det är självklart eftersom reglerna och tillämpningen har varierat. Det senaste svaret jag fick av Amex/försäkringsgivaren var att:

  1. Utrikesresa med flyg - inga problem om betalningsvillkoren är uppfyllda.
  2. Inrikesresa med flyg - inga problem om betalningsvillkoren är uppfyllda.
  3. Bilhyra på hemorten - resa till fritidshus eller till annan privat övernattning - nej, kravet uppfylls ej. Resa till annan ort och bo på hotell för t ex bonuspoäng - ja, kravet är uppfyllt. (Hotellet är "gratis", men resa i övrigt uppfyller betalningsvillkoren.)

Ett exempel som nuvarande försäkringsgivare godkänner - jag hyr bil en vecka i Stockholm och betalar med Platinum. Jag har en förbokad hotellövernattning för 6:e natten. De första nätterna är jag i mitt fritidshus eller i ett tält på en campingplats eller varför inte på en fjällvandring. När det är dags att åka hem så bestämmer jag mig för att åka direkt till Stockholm och avbokar den förbokade hotellnatten. Hur gäller försäkrningen då? Svaret jag fick är att den gäller om jag kan uppvisa att det fanns en förbokad hotellövernattning - försäkringsgivaren är självklart fullt införstådd med att planerna kan ändras.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
AFB0A288-3045-45B8-9626-9455742DEE5A.png Jag tror att PRO MasterCard har självriskeliminering som gäller över hela världen, inkl Sverige. Upp till 15.000 SEK. Kortet kostar 0:- årsavgift, dock endast för PRO Medlemmar (~350 SEK/år) vars krav är att du behöver lyfta någon sorts pension (men kan fortfarande jobba) eller bo med någon PRO-medlem. Valutaavgift 1,65%

PRO Mastercard - PRO Mervärde
 

Gus

Medlem
Jag får återigen kommentera ett något gammalt inlägg, pga att jag blev medlem precis.

Har pratat med Europeiska ERV som reseförsäkringen ligger hos.

Angående regel för självriskeliminering som har ändrats sedan jag skaffade kortet pga just denna sak.
Om jag ej minns helt galet så var dåvarande försäkringsbolag Trygg Hansa.

Det jag diskuterade med ERV var definitionen av en resa.
Om ni är intresserade av vad vi kom fram till så skicka PM. Då det möjligen kan vara negativt för användare av kortet att skriva ut det på ett öppet forum. Villkorsändringar sker ju uppenbarligen.
Better safe then sorry....

Visa bifogad bild 87791
Här är då punkt 2.

Visa bifogad bild 87791 Visa bifogad bild 87792
Någon som vet om försäkringen gäller bilhyra från den ort man bor på? Alltså om jag bor i Göteborg (och hyr bilen i Göteborg) och åker till Sundsvall och bor på hotell. Bilen får en skada på vägen till Sundsvall, gäller då försäkringen?
 

Cremant

Medlem
Någon som vet om försäkringen gäller bilhyra från den ort man bor på? Alltså om jag bor i Göteborg (och hyr bilen i Göteborg) och åker till Sundsvall och bor på hotell. Bilen får en skada på vägen till Sundsvall, gäller då försäkringen?
Har Du Amex Platinum och betalar med det, dvs bilhyran, bensin etc så är svaret "Ja". Se inlägg 306.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Frans B

Ny medlem
Jag har tänkt att hyra en sk. Campervan på Nya Zeeland, i mitt fall blir ungefär en Toyota Previa(minibuss). Har grävt runt rejält bland villkoren för olika kort; men jag har väldigt svårt att hitta om ett sådant fordon täcks av de försäkringar som ingår. Har idag Bank Norwegian, och i deras villkor så ska det vara en "personbil klass 1", men jag kan inte hitta någon sådan klassifikation på nyzeeländska bilar, är det någon som har erfarenhet av att hyra en liknande bil och kan dela med sig av några tips?

Tack på förhand!
 
Toppen