Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

Är det här verifierat med amex eller bara en teori. Finns praktiska exempel?
Det står väldigt tydligt i försäkringsvillkoren. Sitter inte så jag kan citera dem just nu, men det är en av de första punkterna som definierar när försäkringen gäller. Kan återkomma med texten lite senare.
 

uprof

Medlem
Det står väldigt tydligt i försäkringsvillkoren. Sitter inte så jag kan citera dem just nu, men det är en av de första punkterna som definierar när försäkringen gäller. Kan återkomma med texten lite senare.
Det som står är: ”Betalning av resan: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt”

Jag kan ur detta inte uttyda hur andra poäng än Amex Rewards-poäng betraktas.
 
Det som står är: ”Betalning av resan: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt”

Jag kan ur detta inte uttyda hur andra poäng än Amex Rewards-poäng betraktas.

Ja, precis, resan ska betalas till 75% med kortet eller MR-poäng. Inget annat betalningssätt, vare sig det är ett annat kreditkort, kontanter eller andra poäng kan räknas till de 75%en.

Jämför med villkoret för Amex Elite, där ska resan betalas till 75% med kortet eller Eurobonuspoäng. Inte heller där får man tillgodoräkna sig något annat betalningssätt.
 

uprof

Medlem
Ja, precis, resan ska betalas till 75% med kortet eller MR-poäng. Inget annat betalningssätt, vare sig det är ett annat kreditkort, kontanter eller andra poäng kan räknas till de 75%en.

Jämför med villkoret för Amex Elite, där ska resan betalas till 75% med kortet eller Eurobonuspoäng. Inte heller där får man tillgodoräkna sig något annat betalningssätt.
Ja men, vad är då totalkostnaden som man ska ha betalat 75% av?
 

uprof

Medlem
Det står också definierat, men kort sagt transport, boende och aktiviteter. Inte mat eller inköp.

OK. Jag tolkade ditt tidigare inlägg "gissningsvis är nog runt 10 öre/poäng rimligt" som att det inte stod definierat hur resan skulle värderas. Jag får läsa villkoren igen.
 
OK. Jag tolkade ditt tidigare inlägg "gissningsvis är nog runt 10 öre/poäng rimligt" som att det inte stod definierat hur resan skulle värderas. Jag får läsa villkoren igen.
OK, då förstår jag vad missförståndet var. Jag svarade alltså på en helt annan fråga än vad du ställde. Därav förvirringen :)

Det står inte definierat hur Eurobonuspoäng ska värderas. Inte heller hur något annat bonusprogram ska värderas, eller för den delen vilken valutakurs som ska användas när man har kostnader i olika valutor (ska man ta dagskursen, eller ska man ta kursen man fick när man växlade på Forex en månad innan resan, eller den man fick från en skum lokal valutaväxlare, etc?). Det vore nog helt enkelt ohanterbart att skriva ner allting sådant, och kräva en konstant uppdatering av dokumenten.

Man får helt enkelt göra en rimlig värdering själv, och så får Amex i så fall godkänna eller avslå den. Jag kan som sagt tycka att 10 öre per Eurobonuspoäng är rimligt, men man skulle också kunna hävda att flyget ska värderas som motsvarande resa om man hade köpt den med pengar istället för som Award.

Ett starkt tips är att helt enkelt inte försätta sig i en situation där man ligger precis på marginalen, utan att se till att man ligger väl över 75% även med en dålig värdering.
 
Om man betalat en resa med Platinum (eller annat kort som inte räknar med Eurobonuspoäng som grund till 75%), så kan man ju också gott hävda att transportdelen av resan endast kostade summan av skatter och avgifter, eftersom detta är det enda man konkret betalt. Det blir ju upp till Amex (eller rättare sagt försäkringsgivaren) i så fall att hävda att flyget borde vara värt mer.

Och om man är missnöjd med Amex beslut får man överklaga det till försäkringsombudsman. Det är alltså tre nivåer av rimlighetsbedömning, din egna, försäkringsgivarens, och ombudsmannens, som blir avgörande för hur varje konkret fall ska värderas.
 

Dr. Miles

Expert
När Solid Försäkring tog hand om Amex reseförsäkring, agenten på Solid sa att bonusresan med poäng räknas inte i kalkylen men skatter och avgifter man har betalat med Amexkortet räknas som en del av resekostnaden.
(t ex när jag bokade Stockholm-Tokyo T/R i Business class med US Airways Dividend Miles poäng: 80.000 miles + skatter&avgifter ca 1.500 SEK, då räknades ca 1.500 SEK som en del av resekostnaden)
 
Toppen