Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

JAONHA

Medlem
Någon som har testat att göra en Iban överföring till skatteverket från Revolut? De kan ju göra Iban överföring i sek som man laddat på med sas mc tex.
Gjorde tre iban-överföringar förra veckan via Revolut varav en till Skatteverket. Loggat in på Telia och Bahnhof och räkningarna är betalda. På mitt skattekonto däremot finns ännu inga pengar bokförda. Angav mitt personummer som referens. Dumt gjort? Nu blir jag väl "flaggad" för granskning efter en större inkommande betalning från Förenade Kungadömet... Kan man använda Amex på Kumla? ;)o_O:)
 

kander

Medlem
Gjorde tre iban-överföringar förra veckan via Revolut varav en till Skatteverket. Loggat in på Telia och Bahnhof och räkningarna är betalda. På mitt skattekonto däremot finns ännu inga pengar bokförda. Angav mitt personummer som referens. Dumt gjort? Nu blir jag väl "flaggad" för granskning efter en större inkommande betalning från Förenade Kungadömet... Kan man använda Amex på Kumla? ;)o_O:)
Ditt OCR hos skatteverket bör vara ditt personnummer (ååååmmddxxxx) följt av en kontrollsiffra. Så t.ex 1970122466662

Här kan du dubbelkolla:
Referensnummer (OCR) för inbetalning till skattekonto | Skatteverket

Du ser detta också när du loggar in på ditt skattekonto.
 
Last edited:

Xilan

Medlem
Gjorde tre iban-överföringar förra veckan via Revolut varav en till Skatteverket. Loggat in på Telia och Bahnhof och räkningarna är betalda. På mitt skattekonto däremot finns ännu inga pengar bokförda. Angav mitt personummer som referens. Dumt gjort? Nu blir jag väl "flaggad" för granskning efter en större inkommande betalning från Förenade Kungadömet... Kan man använda Amex på Kumla? ;)o_O:)
Det räcker inte med personnummer som referens, utan du måste ha en extra kontrollsiffra också för att det ska bli ett korrekt OCR-nummer. Om du loggar in på dina sidor på Skatteverket kan du se vilket OCR-nummer du ska använda.
 

mha321

Medlem
Gjorde tre iban-överföringar förra veckan via Revolut varav en till Skatteverket. Loggat in på Telia och Bahnhof och räkningarna är betalda. På mitt skattekonto däremot finns ännu inga pengar bokförda. Angav mitt personummer som referens. Dumt gjort? Nu blir jag väl "flaggad" för granskning efter en större inkommande betalning från Förenade Kungadömet... Kan man använda Amex på Kumla? ;)o_O:)
Det är ju en de fördröjning i Revolut. Hur länge sedan såg du dem inne på Bahnhof och Telia? Är det bara typ idag eller igår skulle jag ge det ett par dagar till innan jag gav upp :)

Eller så åkte den ut i något system som trodde att brexit gick enligt original-schemat :)
 

JAONHA

Medlem
Det är ju en de fördröjning i Revolut. Hur länge sedan såg du dem inne på Bahnhof och Telia? Är det bara typ idag eller igår skulle jag ge det ett par dagar till innan jag gav upp :)

Eller så åkte den ut i något system som trodde att brexit gick enligt original-schemat :)
Måndag Bahnhof o Telia Tisdag så får väl ge mig till tåls tills efter helgen... Fortsättning följer
 

mha321

Medlem
Hmmm..ocr behövs väl bara vid inbetalning direkt till Skatteverkets Bankgironummer?

Vid inbetalning till deras IBAN står det ju
  • In order for us to credit your payment, you must cite your personal identification number or organisation registration number.
Payments to your tax account from abroad | Skatteverket

Behövde idag av annan anledning läsa på i skatteverkets broschyr om Skattekontot, alltså den man får som en mångsidig PDF.

Där står det "Även inbetalningar från utlandet sker maskinellt, så det är viktigt att du anger ditt specifika referensnummer även då, så att inbetalningen tillgodoräknas ditt skattekonto.".

Enligt den är det alltså inte personnummer enbart som ska anges. "speciella referensnumret" är ju personnummer (fast med 4 siffror i årtalet) + checksumma.
 
Toppen