Senaste nytt

Singapore Airlines - bokning av multi-stop

Kris

Medlem
Håller på att pussla ihop en resa i Maj månad. Har bokat en del av resan (CPH-DPS ut och SIN-CPH hem) med Singapore Airlines med Eurobonus award open jaw (då stopover inte är tillåtet med eurobonus-bokning). Tänkte nu fylla "gapet" med en separat bokning. Tanken var att flyga Bali (DPS) till Kuala Lumpur (KUL) med stopover. Och sen från KUL till Singapore (SIN).

Således:
a. CPH-SIN-DPS (stopover) --> bokad med EB award
b. DPS-KUL (stopover)
c. KUL-SIN (stopover)
d. SIN-CPH --> bokad med EB award

När jag söker multistop DPS-KUL + KUL-SIN på singaporeair.com (eller via APP) så får jag bara felmeddelande "We cannot process your request right now. Please try again later". Om jag söker resorna separat så går det fint. Är inte så insatt i biljettregler... Kan ju alltid ringa in och fråga, men ville helst testa och söka runt mellan en massa olika alternativ för att jämföra priser osv.

Dessutom skall jag köpa en omgång biljetter motsvarande award-resan och tänkte då inkludera alla stopp (a-d ovan) med SQ på en och samma biljett om möjligt.

1. Någon som vet varför man inte kan få multistop, dvs b+c (eller a+b+c+d för den skull) ovan på en biljett?
2. Det kanske iofs inte är någon fördel, varvid separata biljetter (DPS-KUL separat från KUL-SIN) är lika bra?

Input mottages tacksamt.
 

ZZZebra

Medlem
En gissning är att det är sträckan DPS-KUL som ställer till det. Om du väljer Singapore Airlines (SQ) så kommer du ju att flyga via Singapore och kan nog "ställa till det" när du återkommer till samma ställe igen.

I ditt fall skulle jag söka en Multicity hos Singapore enligt:

1. CPH-DPS
2. KUL-SIN
3. SIN-CPH

Det lär göra att du får ett "bra" pris på dessa segment.

Sedan gör du en separat bokning DPS-KUL på datum mellan segment 1 och 2 ovan. Vill du flyga no-thrills i ekonomi så skulle jag kolla AirAsia eller Malindo, beroende på när du beställer så kan det bli riktigt billigt (< 500 kr) eller så satsar du på C och då skulle jag kolla Malaysian (MH). De har ju ofta kampanjer så priset varierar ju, men lär fortfarande hamna under 2000 kr om du är ute i tid.
 

Kris

Medlem
En gissning är att det är sträckan DPS-KUL som ställer till det. Om du väljer Singapore Airlines (SQ) så kommer du ju att flyga via Singapore och kan nog "ställa till det" när du återkommer till samma ställe igen.

I ditt fall skulle jag söka en Multicity hos Singapore enligt:

1. CPH-DPS
2. KUL-SIN
3. SIN-CPH

Det lär göra att du får ett "bra" pris på dessa segment.

Sedan gör du en separat bokning DPS-KUL på datum mellan segment 1 och 2 ovan. Vill du flyga no-thrills i ekonomi så skulle jag kolla AirAsia eller Malindo, beroende på när du beställer så kan det bli riktigt billigt (< 500 kr) eller så satsar du på C och då skulle jag kolla Malaysian (MH). De har ju ofta kampanjer så priset varierar ju, men lär fortfarande hamna under 2000 kr om du är ute i tid.
Tack för input! Jag kom till motsvarande slutsats (trial and error) att DPS-KUL var det som ställde till det. Bra tips med MH. De verkar ha helt ok priser på business class. Får göra lite sökningar och kolla vad som bäst kan betala sig. För en som primärt samlar till Eurobonus är ju ett utbytt ben SQ-->MH en förlust :) Men... det är ju en fråga om pris också såklart. Blir kanske så att jag bokar DPS-KUL-SIN med MH eller annat alternativ. Vill ju resa alla tillsammans. Gräver vidare...
 
Toppen