Senaste nytt

British Airways class action lawsuit p.g.a. dataintrånget i aug/sep 2018

Berglund

Medlem
Försäkringsersättningar och stämningar/uppgörelse i godo brukar ses som ersättning för en skada, dvs inte som någon beskattningsbar inkomst av tjänst i Sverige. Det kan möjligtvis variera lite från fall till fall, men det är mycket hög sannolikhet att sådan utbetalning är skattefri, just för att det är en ersättning/kompensation för uppkommen skada. Det är inte en inkomst!
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Efter det tar jag alltid det säkra före det osäkra och ser till att jag har rätt betalkort i bokningen.

Ska tänka på det i framtiden om situationen uppstår. Flyget var ju förvisso redan betalt när kortet byttes ut och avseende hotellet tror jag kortet var en garant så om jag hade dykt upp sent hade nog rummet försvunnit.

Hur menar du? Det är ingen inkomst utan ersättning för skada. Lite som EU 261, det skattar man inte för. Eller trasig stolskompensation etc.

Det är också vad jag tror/hoppas men som sagt vet man aldrig när det kommer till skatter och i synnerhet inte pengar som flyttas över gränser.
 

MrDollar

Medlem
Det som vore positivt utifall detta går igenom är att British Airways kanske då inför tvåfaktorsautentisering på konton, och att sedan fler bolag gör dito! :)
 

agehall

Medlem
Det som vore positivt utifall detta går igenom är att British Airways kanske då inför tvåfaktorsautentisering på konton, och att sedan fler bolag gör dito! :)
Man kan ju hoppas men i realiteten finns inte en chans. Vad jag förstår hade detta inte heller förhindrats av en sådan lösning.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

danielhog

Medlem
Framförallt inte när det är högst osäkert om detta kommer att bli en utbetalning inom EU eller från ett tredje land utan några som helst avtal med EU...
Fast påverkar pengarnas ursprungsland det skattemässiga?

Om man har en utbetalning och får en fråga från SKV så är det väl bara bifoga underlag på att det inte är inkomst utan ersättning för skada?
 

agehall

Medlem
Fast påverkar pengarnas ursprungsland det skattemässiga?

Om man har en utbetalning och får en fråga från SKV så är det väl bara bifoga underlag på att det inte är inkomst utan ersättning för skada?
Jag vet inte, men jag föreställer mig att allt blir mycket mer komplicerat när det involverar länder utanför EU. Det känns inte som en helt orimlig gissning iallafall.
 
Jag råkade ut för att folk började handla på mitt Amex i början av förra veckan. Nu är jag ju inte säker att det är denna läcka som är källan där personerna i fråga fått tag på infon. Men mitt kort hade bland annat registrerats på en amerikansk Paypal och lite andra köp hann göras innan Amex spärrade kortet.

Som tur är att man hos Amex har ordentliga försäkringar som täcker detta och har fått beloppen krediterade tillbaka till kontot men var ett jäkla ringande på förmiddagen förra tisdagen när de small till och kortet fladdra överallt i världen.

Jag kommer nog överväga att gå med i denna ride!
 
Toppen