Senaste nytt

Den stora tråden om SAS Irland

Nemo

Medlem
Jag var med på samma flyg och har också fått min begäran om ersättning nekad med hänvisning till vädret. De hävdar att andra plan också påverkades men det kan jag inte hitta något belägg för när jag kollade ankomsterna vid samma tidpunkt som vårt plan var beräknat att landa.

Har du gått vidare med ärendet till ARN eller Konsumentverket?

Senaste svaret från SAS:

”Låt mig inledningsvis säga att jag verkligen förstår din irritation och frustration över den här inställda. Det var i detta fall dimma på Arlanda, och en prognos som varnade för att det kunde förvärras, som orsakade att ett flertal flighter till och från Arlanda ställdes in och försenades denna dag.

Jag vill, utan att bli alltför juridisk, förklara varför vi från SAS sida anser att du inte är berättigad till den kompensation du efterfrågar, samt att vi därmed också anser att ärendet är färdigbehandlat från vår sida.

Regulativet som styr om du som kund har rätt till kompensation är EU-förordning 261/2004. I punkt 14 i förordningens ingress kan vi klart och tydligt läsa att meterologiska förhållanden som omöjliggör eller försvårar en flygning räknas som extraordinära omständigheter.

Att svåra väderförhållanden påverkar flygtrafiken och orsakar störningar för både ankommande och avgående flyg på den drabbade flygplatsen är ingen nyhet. Flygbolagens möjlighet att undvika förseningar i dessa situationer är i det närmaste obefintlig. Genom att boka om dig till en senare flygning/invänta bättre väderförhållanden, har vi gjort allt som står i vår makt för att minska den försening som oundvikligen uppkom i detta fall. Vi kan därför tyvärr inte tillmötesgå din förfrågan om ersättning.”
(Det här kanske borde flyttas till tråden om 261/2004)
Flygbolaget måste själva visa varför de inte vill ge ersättning i just detta fall. Det räcker inte med att hänvisa till ”dåligt väder”. Läs mer på EUR-Lex - 52016XC0615(01) - EN - EUR-Lex se punkt 5. Ett här lämpligt citat från punkt 5.1 ”Therefore all the extraordinary circumstances which surround an event such as those listed in recital 14 are not necessarily grounds for an exemption from the obligation to pay compensation, but require a case-by-case assessment
 

Kris

Medlem
Smärtfri flygning CPH-LHR igår med irländaren. Ingen "aha... du är såndäringa diamant va?" (ej heller på engelska) vid drickabeställning. Noterade två andra i omgivningen som troligen också var diamonds, som inte pröjsade för sin dryck. Så de hade koll på status. Annars inget extraordinärt åt endera hållet. On time delivery.

IMG_20180529_075558.jpg
 

Kris

Medlem
Festlig stämning på min returflight igår. Satt bredvid en Australiensiska på väg från London till Ålborg. Hon var på väg till ett bröllop och hade endast cary on, vilket enligt utsago vägde 1kg för mycket, så det åkte ner i lasten. Hon var arg som ett bi, i synnerhet för att hon blev förhindrad att ta upp laptop och festkläder från väskan innan den åkte ner. "No re-packing". Såg inte detta själv, utan det var hennes story. Så möjligen en smula tillspetsat. Med kraftigt försenad flight kan jag bara gissa om den väskan dök upp i tid till bröllopet... Lägger ingen personlig värdering i fallet. Regler är till för att följas osv... Men jag är relativt säker på att en hel del traskade ombord med mer än tillåtna kilon.

Nåväl, tillbaka till Irländaren. Gillade kabinpersonalens "fläckfria" kommunikation. Kändes som att det till punkt och pricka lästes exakt ur en manual. Är väl förvisso inget unikt i sig, men det kändes lite som första dagen i skolan... Hem kom vi i åka fall. Å inget "vadååå, e du diamond" på hemvägen heller. :)
 

Tonton

Medlem
Beror ju på om du kan ta försening eller ej. Finns det en avgång med mainland är det väl säkrare i dagsläget men det kan ändras imorgon.

Beror även på vilken avgång med SAS Ireland han väljer. Finns ju ett tydligt mönster på vilka avgångar som har varit drabbade. Iaf på LHR-flighterna :)
 

Agö

Medlem
Det är en ganska sorglig syn att följa SAS Ireland. Otroligt mycket strul.

EI-SIA har gått med timslånga förseningar sedan rotationen Malaga-Helsingfors igår. Skulle ha flugit SK605 Stockholm-Zürich idag (10:55), den är i dagsläget två och en halv timme sen.

EI-SIB flög tom från Stockholm till Oslo i fredags som SZS9161. Skulle flugit SK811 Oslo-London men den ställdes in och planet användes inte alls i fredags. Istället kom den iväg tre timmar sent till Oslo dagen efter. Gick med förseningar hela dagen igår.

EI-SID blev i fredags NIO timmar sen ut från Malaga på väg till Köpenhamn. Innan dess hade den kört tom från London till Malaga som SZS9170...

EI-SIF blev i fredags DIV till Köpenhamn på väg från Stockholm till Malaga. Där flög den sedan vidare till Malaga och landade kl. 3 på natten. Följden blev att rotationen Malaga-Århus igår (lördag) blev sex timmar försenade åt båda håll.

EI-SIG kom iväg från Malaga på väg till Skellefteå sent igår och blev DIV till Malmö Sturup. Landade i Skellefteå kl. 2 i natt. Följden blev att Skellefteå-Malaga igår ställdes in.

Om jag vore aktieägare skulle jag nog tycka att det är dags att få svar på frågor kring detta kaos nu.
 
Toppen