Senaste nytt

East-bound vintervila - februariflykt från Norden

Kris

Medlem
Intro
Äntligen var det dags för lite east-bound vintervila. Skönt att fly ett ruskigt och kallt Norden och åka till varmare breddgrader. Första etappen gick från Köpenhamn via Arlanda till Hong Kong. Sen vidare till Bangkok och till sist slutdestination Koh Samui i Thailand. På vägen tillbaka är målet att fira in hundens år i Hong Kong. Denna reserapport är med fokus på utresan. Börjar att skriva om första etappen i denna post. Planen är att fylla på med övriga etapper, åtminstone av utresan.


Etapp 1: Köpenhamn-Arlanda-Hong Kong
Denna rutt (och i synnerhet SAS produkter) har det rapporterats om åtskilliga gånger, så gör ingen ingående analys. Resan gjordes med SAS Plus från CPH till ARN och sen vidare i SAS Business till HKG.

Resan började i stor stil med ett leg i First. Vi snackar Øresundståg från København H till CPH airport. Som grädde på moset var det dagen till ära den helt nya kabinen som fortfarande är en relativt unik upplevelse på Ø-tågen. Det bådade gött inför stundande resa med en kanonstart som denna. För att sätta förväntningarna på rätt nivå inför fortsatt läsning kan det avslöjas att det var resans enda leg i First. Efter denna 15min-tur i svallande lyx skulle resten av resan gå i mer modesta toner.

IMG_20180127_074423.jpg

Första benet i Ø-First

Efter en andra frukost i SAS lounge på CPH var det dags för första flygturen från Dronningens by till kungliga hufvudstaden. Gjorde något så extremt som att köra lite mittsätesrytteri (1B) på resan till ARN. Skall dock sägas att jag var omringad av mitt resesällskap. Värmde upp med polarrulle, smoothie och Ringi.

IMG_20180127_083448.jpg

Traditionellt häng utanför lekrummet i SAS lounge

IMG_20180127_100405.jpg

Mittsätesrytteri med full pott från vagnen

IMG_20180127_112500.jpg

Bensträckare på Arlanda


En observation från mitt treåriga resesällskap var att barnhörnan i SAS lounge på CPH är väsentligen mer utrustad än den på ARN. Vet inte om det var tillfälligt, men ARN bjöd några kritor och en handfull av de numera avpolletterade mjukdjuren (Re: Har SAS slutat med leksaker till barn) - that's it. I loungen på CPH finns det en del mer att hitta på för kids. Well, no big deal, connection och väntan gick fint och vi passade på att springa ARN runt inför stundande 10+ timmar i en A330. Förvisso i C-kabinen, men kan ändå vara mastigt för en sprallig pys.

IMG_20180127_140529.jpg

På väg ut till startbanan en solig vinterdag

Flighten till HKG servades av mycket trevlig personal. Min plats, 1A, led av någon form av delikat pyspunka, men det löste sig till slut. Som rapporterats tidigare är dessa stolar utan luft inte så spännande att sitta i...

Det var väldigt bra käk. För en gångs skull väldigt svårt att välja. Förrätt var löjrom eller norsk coppa-skinka. Valde till slut skinkan, vilken var smaskens. Ackompanjerat till tonerna av Mikkeler øl och sedermera Harahorn gin.

IMG_20180127_133006.jpg

Från 1B CPH-ARN till 1A ARN-HKG


IMG_20180127_135529.jpg

Dagens meny

IMG_20180127_152846.jpg

Smarrig förrätt

IMG_20180127_160103.jpg

Huvudrätt med Harahorn som måltidsdryck

IMG_20180127_164444.jpg

Grande finale

IMG_20180127_234303.jpg

Dags för en powernap

IMG_20180128_000118.jpg

Alltid trevligt att vakna upp till denna vy

IMG_20180127_222728.jpg

Turens andra smoothie med tillbehör


Avstigning i Hong Kong från främre dörren, så med platser på rad ett och två var vi i pole position. Det är ju bara så trevligt när man kan stiga av längst fram. Förvisso ännu trevligare när boarding sker med separata ingångar för business och economy. Extremt smidig immigration och transport till Intercontinental Hong Kong med tåg till Kowloon och en av de gratis bussarna sista biten.


Intercontinental Hong Kong
Med relativt stora förväntningar togs de sista stegen på uppförsbacken mot lobbyn på InterContinental Hong Kong. Med en blå Ferrari upptryckt så nära ingången man någonsin kan komma vet man att man är på rätt plats.

IMG_20180128_164344.jpg

På väg upp till InterContinental Hong Kong

Enligt devisen, ju dyrare hotell ju längre tid för check in-process (ex. varför envisas med personligt utställda drink-vouchers som dessutom inte är färdiga innan man anländer...), spenderade jag en god stund på en päsig stol vid Ambassador check in. Kom med SK963 från Arlanda och anlände strax efter 9:00 på hotellet. Som Royal Ambassador (RA) är man garanterad 8am check in på Intercontinental. Dock var inte våra rum redo, så vi erbjöds ett temporärt rum tills allt var klart. Allt enligt regelboken. Trots relativt segdragen process att checka in var jag mäkta imponerad på att alla detaljer var helt korrekta. Åker med småbarn, så jag hade mailat med hotellet innan om diverse requests, men även lite diskussioner om upsell, extras osv. Sidonotis, min pågående mailföljetong med IC Barclay NYC är fortfarande igång för att behandla motsvarande requests och frågor. Otroligt omständlig konversation med IC Barclay med massor av "godag yxskaft-svar". Som nämnts i tidigare tråd, HGK-NYC 1-0

IMG_20180128_095112.jpg

2nd breakfast i klubbsalongen

Ursprungsbokningen var en Jr. Suite pool view och ett superior-rum för poäng. RA perks är 2nivå garanterad uppgradering och gratis club lounge (och lite annat ex. fri minibar). I email-konktakt bekräftades, bara ett par dagar efter bokningen, uppgradering (Senior suite) varvid bokningen uppdaterades online osv. Klart och tydligt! De försökte även med en upsell ytterligare ett steg till executive suite, men det tackade jag nej till. Bra val visade det sig, landade i en executive suite till sist ändå (utan extra kostnad). Rummet för poäng är utan perks. För detta rum behövde jag således pröjsa för club access. Fick dock pressat ner priset från ca 1100Hkd till 800hkd per natt, vilket var "special one time price for you my friend" men verkar vara hyffsat standard för RA's och kanske också Ambassador-medlemmar. Ok deal med tanke på den service som bjuds. Mer om det nedan.


Club Intercontinental
En av de helt klart bästa klubbsalonger jag besökt. Otroligt bra och trevlig service. Kanonbra käk och en extra twist till småbarn, både vid käk och generellt mottagande.

Det serveras frukost, afternoon tea och på kvällen cocktail hour. Alla tre med buffet-koncept för mat men bordsservering för dryck. På morgonen kan man även beställa a la carte, ägg, gröt, omelett, stek osv. Färskpressad juice i alla kulörer och längder. Champagne och pilsner på kvällen (inte samtidigt, med mindre du insisterar...) osv osv. I min mening ytterst hög kvalité på mat, dryck och inte minst service. Låter bilderna tala för sig själv.

IMG_20180128_184206.jpg

IMG_20180128_184742.jpg

IMG_20180129_184331.jpg

IMG_20180128_184736.jpg

IMG_20180129_184310.jpg

IMG_20180128_184805.jpg

IMG_20180128_192306.jpg

IMG_20180129_184335.jpg

Diverse bilder från evening cocktails

IMG_20180129_160052.jpg

IMG_20180129_160059.jpg

IMG_20180129_160116.jpg

Buffé vid afternoon tea

IMG_20180129_101931.jpg

IMG_20180129_101940.jpg

IMG_20180129_101910.jpg

Några bilder från buffé vid frukost.

Minibar
Inga bodega-priser här inte... 200 spänn för 5cl whiskey. Som tur är åtnjuter RA's gratis minibar. Således obegränsad fika till pappa efter godnattsagan. Katching! Om man är ute efter att utjämnina balansen innan utcheckning går det utan problem (well...) att balansera rumspriset med minibarkonsumption.

IMG_20180129_093511.jpg

IMG_20180128_165542.jpg

Gott om fika i minibaren

Rum
Executive suite med "undestructed views of Victoria Harbour". För en gångs skull inget marketing-tjafs. Beskrivningen är ganska precis. Det andra rummet (för poäng) förblev ett superior-rum med vy mot poolen (och med lite god vilja mot hamnen, snäppet bättre än Sällskapsresans "havsutsikt"...). Utan att gå in på några detaljer, rummen levererade det de skulle. Lite skavanker här och var, men inget som stör. Bonus för ett rejält set med childrens amenities inkluderande en hel necessär med barn-produkter och en fluffig panda (ja, alltså ingen riktig panda, inte ens som RA...)

Sviten är ganska maffig där ett stort mervärde ligger i tidigare nämnda utsikt. Det är helt möjligt att stänga TVn och bara njuta av utsikten, både dag som natt. Även om man jobbar, är det ganska cool att skrivbordet står parkerat i princip så nära Victoria Harbour som det överhuvudtaget går. Exec suite är cirka 70m2. Det kombinerade badrumet och dressing room tar upp (knappt) hälften. Men det är ju ganska gött att kunna leka "kom alla mina små kycklingar" med 3åring i badrummet för att underlätta kvällsprocedurer. (För er som inte har det färsk i minne är detta en lek som bäst utövas på en plan, gärna i storlek med en badmintonbana)

IMG_20180128_165321.jpg

Undestructed views...

IMG_20180130_090511.jpg

Executive suite

IMG_20180128_200824.jpg

Undestructed views by night (om man bortser från lyftkranen...)

IMG_20180128_165218.jpg

Floorplan


Övrigt
Gym och pool håller hög klass. Provade dock inte poolen, som förvisso var uppvärmd, men det var dryga 10 grader utomhus... Den stora poolen var stängd för underhåll, men bubbelpoolen var igång.

IMG_20180128_170614.jpg

Poolområdet sett från ovan

Det håller på att byggas rejält på fastigheten bredvid samt även Avenue of Stars, som för tillfället är stängd för totalrenovering. Så det är lite rörigt runt hotellet för tillfället. Inget som stör nämnvärt, men vissa vyer från hotellet är en smula nedgraderade. Hotellet skall stängas för totalrenovering efter kinesiskt nyår 2019. Om jag förstått det rätt har detta pushats sedan tidigare, så återstår väl att se om det exekveras enligt plan denna gång. Tycker generellt att hotellet håller standarden ok, men en del skavanker som behöver fixas om man vill fortsätta vara IC-flagship.

IMG_20180128_170618.jpg

Slightly destructed views... Byggarbete på gång.

IMG_20180128_162554.jpg

Ombyggnation av Avenue of stars

IMG_20180129_144746.jpg

Hotellet sett från Hongkong island


The vertict
De e najs! Ett ställe för storstad, kvalitetsfika, undestructed views och panda time. I will return (I synnerhet efter renovering, det blir cool)

IMG_20180129_205607.jpg

Until next time... Skål från lobbybaren


Fortsättning följer...
 

Attachments

  • IMG_20180127_135529.jpg
    IMG_20180127_135529.jpg
    36,9 KB · Visningar: 256

Gus

Medlem
Wow! Vilken rapport! :) Den där minibaren var inte att leka med, helt galet! :D Schysst med patron på liten flaska! RA är ganska svårt att uppnå väl?

Hur var det att flyga SAS med treåringen? Bra barnfilmer? Får barnet någon leksak? Får barnet vanlig mat, eller blir det automatiskt barnmat?
 

Kris

Medlem
Wow! Vilken rapport! :) Den där minibaren var inte att leka med, helt galet! :D Schysst med patron på liten flaska! RA är ganska svårt att uppnå väl?

Hur var det att flyga SAS med treåringen? Bra barnfilmer? Får barnet någon leksak? Får barnet vanlig mat, eller blir det automatiskt barnmat?
Tack! Fick inte sörplat i mig patronen. Kvällstid blev det fika i loungen, med proffsigt blandade drinkar istället för hemmakok i rummet :p Tro det eller ej, men det finns botten i fattigt folk också...;)

RA är "by invitation" för "top 1%" på InterContinental, enligt IHG. Enligt lite empiriska studier på bl.a. Flyertalk har siffran $10k pre tax (endast intercontinental, ej andra ihg-hotell) per kalenderår florerat. De har försökt göra programmet mer strömlinjeformat, på gott och ont. Dock envisas de med att inte ge några officiella gränser för kvalificering.

Resa med treåring går fint. Hon är förvisso ganska van. Har åkt några longhaul om året plus en hel del Europa. Eftermiddag/kväll/natt-flyg är att föredra. Vi kör Ipad med kända titlar, så har inte så bra koll på filmutbudet för barn. Ingen leksak, se Har SAS slutat med leksaker till barn ombord på flygen? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Beträffande mat kan man förbeställa child meal. Detta hade jag gjort via telefon till SAS. Dock verkade det ha blivit en goof, då inget child meal var lastat. Anyway, vi pusslade ihop något som passade av ordinarie meny.
 

Kris

Medlem
Suverän rapport! Ser fram emot fortsättningen :)

Riktigt resvan 3åring! Har ni rest så mycket sen hon föddes eller är det bara senaste året?
Tackar, håller på att samla ihop bilder och lite text till Etapp2 för tillfället.

Vi mjukade upp med en CPH-TXL vid 5mån (leisure) följt av diverse europaturer. Första longhaul var först vid 11 månader. Hon fick precis plats (enligt regler, inte fysiskt... :)) i Air Canadas baby cot. Side note; ganska cool inbyggd baby cot längst fram i mitten av kabinen.

Sen har det blivit några turer sedan dess. Blir ett inbundet häfte/bok med boardingpass i studentpresent... ;)
 

AntonL

Medlem
Tackar, håller på att samla ihop bilder och lite text till Etapp2 för tillfället.

Vi mjukade upp med en CPH-TXL vid 5mån (leisure) följt av diverse europaturer. Första longhaul var först vid 11 månader. Hon fick precis plats (enligt regler, inte fysiskt... :)) i Air Canadas baby cot. Side note; ganska cool inbyggd baby cot längst fram i mitten av kabinen.

Sen har det blivit några turer sedan dess. Blir ett inbundet häfte/bok med boardingpass i studentpresent... ;)

Ganska resvan då med andra ord Fin tanke med boardingpassen! :)
Bra att veta, ska själv ha första barnet nu i Juni och det här hur det är att resa med barn/bebis är något vi funder mycket kring. Förhoppningsvis kan vi boka något Amex 2-4-1 checken i slutet av året för resa 2019!
 

Kris

Medlem
Ganska resvan då med andra ord Fin tanke med boardingpassen! :)
Bra att veta, ska själv ha första barnet nu i Juni och det här hur det är att resa med barn/bebis är något vi funder mycket kring. Förhoppningsvis kan vi boka något Amex 2-4-1 checken i slutet av året för resa 2019!
Grattis! Det är ju (i princip) gratis (för barnet) att resa innan det blir två år. Så det är bara att köra på :)

Amex 241 i C med infant är full pott:D Jag lyckades pricka in två innan dotterns tvåårsdag.

Bara pinga om du har några frågor eller funderingar. Kan exempelvis rekommendera BedBox | JetKids vid long haul i Y/M. Dock överflödigt om man konstant åker längst fram :D
 

squeezen

Medlem
Grattis! Det är ju (i princip) gratis (för barnet) att resa innan det blir två år. Så det är bara att köra på :)

Amex 241 i C med infant är full pott:D Jag lyckades pricka in två innan dotterns tvåårsdag.

Bara pinga om du har några frågor eller funderingar. Kan exempelvis rekommendera BedBox | JetKids vid long haul i Y/M. Dock överflödigt om man konstant åker längst fram :D
Smart grej den där bedbox.
Har åkt med första sonen i plus och eco på SAS. Var en hel del skrik 1/4 legs till / från usa, vet i tusan hur bra det känts om det hänt i biz. Känns som man kunnat förstöra för en hel kabin, inkl sig själv ;)
 
Toppen