Senaste nytt

Lufthansa First Class på olika flygplanstyper

Senator

Moderator
Sammanfattning kabiner/flygplan

Flygplan:
A330-300 enbart Frankfurt har denna med First
A340-600 både Munchen och Frankfurt
A380-800, idag bara Frankfurt men från S18 (slutet av mars-18) kommer 5 av 14 placeras i Munchen. Annonserade rutter är LAX och PEK till min vetskap
B747-8i, enbart Frankfurt

A350-900/A340-300/B747-400 har inte First.

Stol/säng:
Exakt samma på alla

Konfigurering:
A330/340/380 har:
1-2-1
1-2-1
två rader

B747-8i har
1-1
1-1
1-2-1
tre rader

Markanta skillnader i kabinen:
A330/340 tycker jag kan känns lite trångt med hatthyllorna samt toaletterna är väldigt små
B747-8i känns mycket luftigare då alla har skåp längre bak i kabinen, samt att galley är bakom stolarna. Bästa stolen på Lufthansa F i mitt tycke är 1A på en B747-8i
A380 har jag ingen erfarenhet av

Vad skiljer sig mellan Munchen och Frankfurt?
Bortser man från First Class Terminal och den 1-5 min bilresan till flyget anser jag att First från Munchen är bättre av två skäl:
Catering
Kabinpersonalen som jag tycker är långt bättre
 

Agö

Medlem
A380-800, idag bara Frankfurt men från S18 (slutet av mars-18) kommer 5 av 14 placeras i Munchen. Annonserade rutter är LAX och PEK till min vetskap
Bra sammanfattning. Här är ytterligare rutter med A380 från München under W18.

Lufthansa in the first week of November 2017 adjusted winter 2018/19 operations on selected long-haul market, effective from 28OCT18.

From 28OCT18 to 30MAR19, the A380 aircraft will enter service on following long-haul routes from Munich, part of the carrier’s seasonal aircraft adjustment:

Munich – Miami (A330-300 operates in W17; A340-600 operates Frankfurt – Miami)
Munich – San Francisco (A340-600 operates Frankfurt – San Francisco)
Munich – Shanghai Pu Dong (A340-600 operates Frankfurt – Shanghai Pu Dong)

Additional aircraft changes expected in the next few months.
 

karho

Medlem
Det är exakt samma hårdvara när det kommer till stolen oavsett plan. Toaletten skiljer lite i utformning och layout skiljer en del men annats är de typ identiska. Vilken typ av plan det blir spelar med andra ord liten roll utan är mer för om man gärna vill flyga med ett specifikt typ av plan av någon anledning.

Jag tycker nog att det skiljer en del ändå. Visst är den fysiska skolen densamma, men kabinen utforming gör en klar skillnad, och för oss som nördar ner oss kring sånt här är sånt viktigt :) Jag delar med mig av min erfarenhet nedan.

B747-8: Här är ju Firstkabinen längst fram, i en slags 1-1, 1-1, 1-2-1 konfiguration. Dvs. två stolar längst fram, som sitter hyfsat när varandra. Kul om man vill resa tillsammans och samtidigt sitta längst fram. Bakom dem varsin stol längs med fönstret, bra om man reser själv, de mest avskilda sätena i kabinen. På sista raden finns två stolar längt med sidorna och även ett mittpar. Mittparet är bra om man vill sitta nära sin reskamrat, dock har man ju inget fönster. Två toaletter i normalstorlek för First finns bakom kabinen. Hela kabinen är väldigt tyst och lugn, då galley och toalett ligger bakom kabinen, och flightdeck ligger en våning upp.
A340-600: En standard 1-2-1 konfiguration med två rader. Mittsäten såklart bäst om man vill sitta nära sin resekamrat. Rad 2 är nog att föredra då, då toaletten gör att gången smalnar av vid rad 1, vilket gör att utrymmet för fötterna är mindre för mittsätena på rad 1 än på rad 2. Fönsterplatserna är identiska på rad 1/2. Två toaletter av normalstorlek finns framför rad 1 i kabinen, och eftersom galley och flightdeck ligger där blir det naturligt en del personal och spring där.
A380: Har ej flugit själv, så kan ej rapportera. Men vad jag sett av bilder är framför allt toaletterna avsevärt större. Någon annan får gäna komplettera.
 

dino_81

Medlem
A380: Har ej flugit själv, så kan ej rapportera. Men vad jag sett av bilder är framför allt toaletterna avsevärt större. Någon annan får gäna komplettera.

Ja, toaletterna längst fram är väl tilltagna. Toaletten är uppdelad i två ”områden” där själva stolen är i delen närmast dörren medan delen som ligger framåt i planets riktning är mer som en ombytes/loungedel. Perfekt för ombyte till pyjamas. I den främre delen är också handfatet placerat.

Bifogar två bilder från toaletten och en från själva kabinen.

AC75FDD9-1DEB-44AE-8BF8-CE4C610A4AE8.jpeg


CD3947CE-3ACF-45A3-A326-8CF382AECD84.jpeg


D92A5330-F7D1-4A42-B384-7D5A4A0CBAA1.jpeg


Har flugit Lufthansa första klass på A340-600, A380-800 och B747-8i och håller nog A380 som personlig favorit. Kan dock inte sätta fingret på varför och det är nästan dött lopp flygplansmodellerna emellan.
 
Toppen