Senaste nytt

Amex försäkring på extrakort

schrute

Medlem
Hej!

Det här kanske har besvarats förut och bör gå att läsa ut från Amex villkor men jag kan inte, trots en hel del försök, hitta det.
Ponera att jag ger ett extrakort av mitt Amex Elite till min mor. Kommer hon och hennes hushåll också täckas av Amex reseförsäkring?
 

Bankiren

Medlem
Jag blir lite osäker när jag läser försäkringsvillkoren för Elite. Gäller försäkringen inte extrakortsinnehavarna, eller faller dessa in under punkt a? Min tolkning av punkt a och begreppet ”kortmedlem” är att det gäller huvudkortsinnehavaren?

Vi ska nämligen åka med mina föräldrar, svärmor och min frus syster. Min tanke har varit att ta all spend, men att de får extrakort kopplade till vårt Elite.

a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card utfärdat av American Express Services S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.

b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress.

c) Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende och barn är försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.
 
Jag blir lite osäker när jag läser försäkringsvillkoren för Elite. Gäller försäkringen inte extrakortsinnehavarna, eller faller dessa in under punkt a? Min tolkning av punkt a och begreppet ”kortmedlem” är att det gäller huvudkortsinnehavaren?

Vi ska nämligen åka med mina föräldrar, svärmor och min frus syster. Min tanke har varit att ta all spend, men att de får extrakort kopplade till vårt Elite.

a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card utfärdat av American Express Services S.A. (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.

b) Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress.

c) Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende och barn är försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.

Kolla även vad ni vill försäkra er emot i övriga villkor.
AVBOKA, SKJUTA UPP OCH AVBRYTA RESA
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
1. Den här förmånen avser kostnaderna för försäkrads outnyttjade resa, logi, utflykter och fritidsaktiviteter som har betalats med ett SAS EuroBonus American Express Elite Card eller är bokade innan avresan, och för vilka återbetalning inte kan ske
eller då den försäkrade måste betala en avgift för att ändra dem.
2. Försäkrad kan få ersättning med upp till 50 000 kronor för faktiska kostnader om han eller hon avbokar, skjuter upp eller ändrar sin resa på grund av att:
a) Försäkrad eller medresenär eller en person den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk innan resan påbörjats.
b) En nära släkting till den försäkrade, en nära släkting till den försäkrades medresenär eller en nära släkting till den person som den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk innan resan påbörjats.
c) Den försäkrade friställs och får rätt till arbetslöshetsunderstöd enligt gällande lagstiftning,
d) Den försäkrade kallas in för jurytjänstgöring, uppdrag som nämdeman eller inkallas som vittne i någon annan egenskap än som yrkesperson eller rådgivare,
e) Oförutsedd allvarlig skada på den försäkrades bostad eller företagslokaler om den skada som uppstått förväntas överskrida 250 000 kronor,
f) Stöld i den försäkrades bostad eller företagslokaler och polisen kräver den försäkrades närvaro.
g) Om utresan är mer än 12 timmar försenad till följd av konfliktåtgärder, dåligt väder, maskinhaveri i kollektivtrafiken eller en transportolycka, vilket innebär att du inte längre vill åka på resan. Perioden av förseningen minskas till 6 timmar för resor på mindre än 5 dagar.
 
Toppen