Senaste nytt

BMI Regional startar Göteborg-Landvetter till Birmingham

olo

Medlem
Undrar vem som sponsrar BMI denna gång.
Förmodligen ingen denna gång. :) Birmingham är en av de få linjer som City Airlines flög på som ingen annan har tagit över (efter Skyways konkurs). Så det var inte helt oväntat att den skulle komma tillbaka. BMI flyger med ERJ 145, vilket är av samma storlek som City Airlines flög med (ERJ 135 och ERJ 145). Jag vet flera som flyger relativt ofta på Birmingham och förloraren på direktflyget lär vara Brussels.

OT:
Utöver Birmingham är det väl bara Nice, Stavanger och Tallinn samt vinterflyget till Åre, som fortfarande ingen annan tagit över från Göteborg?

De övriga gamla City Airlines destinationerna som togs över av andra bolag och fortfarande är i drift är om jag minns rätt: Bergen, Helsingfors, Luleå, Lyon, Malaga, Manchester, Palma, Prag, Sundsvall, Umeå, Visby och Zürich. Till det fanns även Barcelona som togs över av Ryan men som inte längre finns kvar.
 

Mike@GOT

Medlem
Det väcker minnen :) Gamla fina City... Bolaget där jag flög mina första jumpseat-flighter och där cockpit crew + halva marknadsavdelningen blev som mina kompisar. Det bästa som kunde hända när man var femton år och ville ta reda på hur pilotjobbet var. Har fortfarande några halvsnygga cockpitselfies kvar, men dem håller jag för mig själv :rolleyes:
 

Agö

Medlem
Förmodligen ingen denna gång. :) Birmingham är en av de få linjer som City Airlines flög på som ingen annan har tagit över (efter Skyways konkurs). Så det var inte helt oväntat att den skulle komma tillbaka. BMI flyger med ERJ 145, vilket är av samma storlek som City Airlines flög med (ERJ 135 och ERJ 145). Jag vet flera som flyger relativt ofta på Birmingham och förloraren på direktflyget lär vara Brussels.

OT:
Utöver Birmingham är det väl bara Nice, Stavanger och Tallinn samt vinterflyget till Åre, som fortfarande ingen annan tagit över från Göteborg?

De övriga gamla City Airlines destinationerna som togs över av andra bolag och fortfarande är i drift är om jag minns rätt: Bergen, Helsingfors, Luleå, Lyon, Malaga, Manchester, Palma, Prag, Sundsvall, Umeå, Visby och Zürich. Till det fanns även Barcelona som togs över av Ryan men som inte längre finns kvar.
Varför skulle just Brussels Airlines vara förloraren?
 
Förmodligen ingen denna gång. :) Birmingham är en av de få linjer som City Airlines flög på som ingen annan har tagit över (efter Skyways konkurs). Så det var inte helt oväntat att den skulle komma tillbaka. BMI flyger med ERJ 145, vilket är av samma storlek som City Airlines flög med (ERJ 135 och ERJ 145). Jag vet flera som flyger relativt ofta på Birmingham och förloraren på direktflyget lär vara Brussels.

OT:
Utöver Birmingham är det väl bara Nice, Stavanger och Tallinn samt vinterflyget till Åre, som fortfarande ingen annan tagit över från Göteborg?

De övriga gamla City Airlines destinationerna som togs över av andra bolag och fortfarande är i drift är om jag minns rätt: Bergen, Helsingfors, Luleå, Lyon, Malaga, Manchester, Palma, Prag, Sundsvall, Umeå, Visby och Zürich. Till det fanns även Barcelona som togs över av Ryan men som inte längre finns kvar.

Manchester försvann ganska nyligen, Astra lade ner och då försvann också rutten (säger ryktet åtminstone).
 

Moco

Medlem
Manchester försvann ganska nyligen, Astra lade ner och då försvann också rutten (säger ryktet åtminstone).

AstraZenca lever och frodas i allra högsta grad fortfarande i Manchester med omnejd. Jag är osäker på om den var en liknande uppgörelse som Cambridge-linjen, som mer eller mindre var en renodlad Astra-flight. Prissättningen gjorde dock att det måste ha varit svårt att attrahera särskilt många till den (utöver eventuella avtal). Antalet resenärer mellan MAN-GOT torde vara fortsatt högt, dock var det ju oftast tre ggr så dyrt att flyga den jämfört med SK, SN eller LH = 0 privatresenärer och försvinnande få affärsresenärer. Astra har för övrigt en riktigt bra resepolicy, men de kanske ledsnade till slut de med.
 
AstraZenca lever och frodas i allra högsta grad fortfarande i Manchester med omnejd. Jag är osäker på om den var en liknande uppgörelse som Cambridge-linjen, som mer eller mindre var en renodlad Astra-flight. Prissättningen gjorde dock att det måste ha varit svårt att attrahera särskilt många till den (utöver eventuella avtal). Antalet resenärer mellan MAN-GOT torde vara fortsatt högt, dock var det ju oftast tre ggr så dyrt att flyga den jämfört med SK, SN eller LH = 0 privatresenärer och försvinnande få affärsresenärer. Astra har för övrigt en riktigt bra resepolicy, men de kanske ledsnade till slut de med.

Ah, du har rätt, jag uttryckte mig klantigt/hade missförstått.

Astra som bolag finns kvar, linjen däremot försvann och såvitt jag förstår är det för att Astra sa upp avtalet man hade som var anledningen att linjen fanns till att börja med. Men du har rätt, den var alltid dyr (jag flyger MAN-GOT regelbundet och har aldrig använt den pga priset) så det var väl inte helt konstigt att den försvann. Fotbollsturismen som antagligen är det som drar många privatresenärer till MAN har aldrig använt den från första början så det är nog bara affärsresande som kommer sakna den.
 

olo

Medlem
Varför skulle just Brussels Airlines vara förloraren?
Min uppfattning är att konkurrensen på GOT-BHX, huvudsakligen består av Brussels, då de har bra tider på rutten.

Mina bekanta som reser på rutten åker mer eller mindre alltid över Bryssel - och det verkar vara standardrutt för en av de stora industrierna med intresse i Birmingham. Det säger inte att det gäller för alla, men är en känsla.
 

olo

Medlem
Tidtabell från 8 maj.

Birmingham – Gothenburg

BM1441 BHX0620 – 0920GOT ER4 45
BM1443 BHX1120 – 1420GOT ER4 1
BM1443 BHX1315 – 1615GOT ER4 237

BM1442 GOT0950 – 1055BHX ER4 45
BM1444 GOT1450 – 1555BHX ER4 1
BM1444 GOT1645 – 1750BHX ER4 237

bmi Regional schedules new destinations in May 2017 :: Routesonline
Ambitiöst med tre flighter per dag, men när jag tittar på tiderna ser det mycket bättre ut för affärspax boende i Birmingham med Göteborg som destination.

Skall man som Göteborg göra en hel dag på plats går det rätt mycket tid och medför två nätter.
 
Toppen