Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

paool

Ny medlem
Hur är det med "förarredovisning" då? nu kräver de att man deklarerar vem som körde, och deklarerar man inte kommer en böter för att man inte deklarerade. Bara strunta i allt eller?
 

paool

Ny medlem
Jag har blånekat förut för rödljuskörning i Italien. Efter två påminnelser gav de upp, trots foto på bil och aningens ljusrött trafikljus :)
Hur är det med "förarredovisning" då? nu kräver de att man deklarerar vem som körde, och deklarerar man inte kommer en böter för att man inte deklarerade. Bara strunta i allt eller?
By the way var det min svenska bil inte hyrbil
 

RickardG

Medlem
Hur är det med "förarredovisning" då? nu kräver de att man deklarerar vem som körde, och deklarerar man inte kommer en böter för att man inte deklarerade. Bara strunta i allt eller?

Jag hade hyrbil men det kanske inte spelar så stor roll, de fick ju trots allt tag på mig och skickade kraven till min svenska adress. Jag fick också sånt där hot om att redovisning av vem som körde måste skickas tillbaka. Jag skrev på engelska att jag inte kunde minnas att jag hade varit på platsen där det förmodade regelbrottet hade skett. Inget mer, inget mindre. Inga ifyllda blanketter eller något annat. Samma svar i andra omgången. Tredje omgången svarade jag inte alls. Nu har det gått flera år.
 

Arnel

Medlem
Råd? Jag fick hem böter för fortkörning i italien på ca 150 euro inom en månad och 200 euro inom 60 dagar. Det var ca 55 dagar sedan. Bestämde mig för att tänka på saken, betala eller inte? Eller betala 150 euro och låtsas om att jag inte förstår vad som står?

För cirka två år sedan fick jag hem ett rekommenderat brev innehållandes en bot skriven på italienska för att ha kört i s k miljözon. Jag betalade aldrig den, och jag har sedan dess inte fått några fler brev. Jag körde förövrigt en hyrbil.
 

Niceandgood

Medlem
Fick P-bot senaste påskafton i Berlin på 20€ låtsades att jag inte såg lappen och körde iväg. Har inte hört något om den sen dess så utgår från att det är lugnt,
 

AABack2ARN

Medlem
För cirka två år sedan fick jag hem ett rekommenderat brev innehållandes en bot skriven på italienska för att ha kört i s k miljözon. Jag betalade aldrig den, och jag har sedan dess inte fått några fler brev. Jag körde förövrigt en hyrbil.

Och du fick aldrig någon debitering på kortet du betalade hyrbilen med?
 

Steve

Medlem
Och du fick aldrig någon debitering på kortet du betalade hyrbilen med?
Fick mejl från Hertz Italien med bifogat krav från då jag bötfällts via någon kamera för att ha kört i bilfri zon på kvällstid i en italiensk stad i somras. (Inget jag själv var medveten om att jag i så fall gjort) Har väl inte gjort så mycket med mejlet/kravet men Hertz nämnde att de tar en administrativ avgift för att ha assisterat myndigheterna och mycket riktigt gjordes det en debitering på mitt Amex i veckan. Funderar på om jag ska motstrida men förmodligen finns det något finstilt i hyresavtalet som jag skrivit under så det kanske bara är att acceptera.
 

Arnel

Medlem
Det är oftast väldigt otydligt i Italien var man får köra eller inte. Känns som en bra kassako för de italienska kommunerna.
 

Elias

Medlem
Som jag har sagt tidigare i tråden så finns det väldigt mycket myter och liknande när det gäller sånt här. Vänligen återkom direkt till mig om ni har några tankar och funderingar.
 
Toppen