Senaste nytt

Staten väljer Lufthansa

palmen

Moderator
Jo men jag tänkte att man begränsade sig till Lufthansa group, dvs Lufthansa, Eurowings..
Av det lilla som stod verkar det så, känns lite onödigt att åka via Tyskland till New York. Om man ska räkna på vad det kostar i tid istället för att flyga direkt med SAS så måste priserna varit mycket bättre med Lufthansa. Eller så tittar de på helheten för Lufthansa har betydligt fler destinationer
 

flum

Medlem
Av det lilla som stod verkar det så, känns lite onödigt att åka via Tyskland till New York. Om man ska räkna på vad det kostar i tid istället för att flyga direkt med SAS så måste priserna varit mycket bättre med Lufthansa. Eller så tittar de på helheten för Lufthansa har betydligt fler destinationer
De flesta statligt anställda har inte betalt då dom reser
 

ARNBER

Medlem
Ok nånting måste vara fel här eftersom DI publicerade ett artikel häromdagen att SAS och Kammarkollegiet har avslutat ett nytt avtal om utrikesflyg.

Staten och SAS tecknar långt avtal


Jag tror att det finns flera avtal vilket också är logisk eftersom man behöver flexibiliteten
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Staten har genom Kammarkollegiet ramavtal med flera flygbolag. Till exempelvis Nordamerika är det Air Canada, Air France/KLM, British Airways, Lufthansa, SAS samt Turkish Airlines. Dessa bolag har i sig underleverantörer (för SAS del exempelvis Singapore Airlines). Således stämmer det att det är ett avtal med Lufthansa, och ett med SAS. Samt flera andra, dvs avtalen är inte exklusiva.
Flygresor - Avropa.se
 

henrik l

Medlem
Finns även avtal för BA österut och har kollat WT+ där det skall vara runt 25% rabatt om jag minns rätt, men det gäller bara bokningsklass W och E, inte T som är billigast.

Och som @Nemo konstaterar, staten har avtal med en rad bolag, så det verkar mest som PR från LH och någon på SvD som har nappat på detta.
 

Nemo

Medlem
image.jpeg image.jpeg
Finns även avtal för BA österut och har kollat WT+ där det skall vara runt 25% rabatt om jag minns rätt, men det gäller bara bokningsklass W och E, inte T som är billigast.
Och som Nemo konstaterar, staten har avtal med en rad bolag, så det verkar mest som PR från LH och någon på SvD som har nappat på detta.
Urklipp från det avtal som finns på avropa/kammarkollegiet
 

AABack2ARN

Medlem
Och TTs journalister har rört till det ytterligare (eller så vet de något inte vi vet). Avskrivet ur dagens SvD Näringsliv signerat TT:

Svenska staten väljer att flyga med Lufthansa
Den svenska staten har med ett nytt tvåårigt avtal valt Lufthansa och flygbolagen inom Lufthansagruppen, där bland annat SAS ingår, för att flyga statligt anställda till Nordamerika och Europa, skriver Lufthansa i ett pressmeddelande.
...

Suck ;)
 
Toppen