Hertz
(2012)
kontor: Kungsgatan Uppsala
bokat via: Hertz.se
bokade: Ford Focus hgv
gratis uppgradering (eller dylikt): nedgradering, men Hertz kallar det uppgradering
fick: Volvo V50
status på bokningen: Hertz Gold
Ostädad, trasig, avstängd airbag, mindre lastutrymme än vad jag beställt. Vad Hertz svarar: "tråkigt att du upplever att Volvon var mindre, men det är en större bil" "tråkigt att du upplever att den var ostädad, men du kan inte få någon ersättning"
Fakta:
Volvo V50: 417 liter (nedfällt 1307 liter)
Ford Focus hgv 482 liter (nedfällt 1525 liter).
Således saknas 200 liter lastutrymme i V50 jämfört med Focus hgv.
Ur korrespondensen med Hertz
Nemo -
"
Den 10-12 augusti 2012 bokade jag en Ford Focus kombi.
- Bokningen var inte färdigställt, vilket skall så vara med Hertz Gold. Tidsåtgång för att hyra bilen blev totalt 38 minuter.
- Blev "uppgraderad" till den mindre bilen Volvo V50.
- När jag skulle hämta bilen var den inte städad. Kvar låg även Försvarsmaktens körjournal från maj 2012. Bakre reflex var krossad och det var en 15 cm stor spricka i vindrutan. Jag gick tillbaka till kontoret och fick byta till en annan V50. Dessa brister i underhåll kände faktiskt kontoret redan till.
- Den andra Volvo V50 var ostädad likaså. Det låg godis kvar på golvet och även häftstift under förarsätet, där baksätes-passageraren sticker in sina fötter. Jag kan meddela att barfota barnfötter inte uppskattar häftstift på golvet i bilen.
- Airbagen var avstängd på passagerarsidan. Detta är en potentiellt livsfarlig säkerhetsbrist. Detta upptäckte jag först andra dagen på hyresperioden.
Således är jag inte nöjd med Hertz. Det är brister i städning, lång tidsåtgång för att hämta bilen, dåligt underhållna bilar och livsfarliga säkerhetsbrister. På Hertz hemsida står det "En målmedveten positionering med säkerhet, kvalité och miljö". Tyvärr kan jag inte hålla med. Jag hade inte bokat en bil hos Rent-A-Wreck."
Hertz -
"
Tack för ditt mejl, vi ber om ursäkt om lastutrymmet har upplevts mindre i Volvo V50 och vi kan inte se någon notering i hyresinformationen om att det var något speciellt som skulle transporteras.
Vi strävar alltid efter att leverera bilar i fullgott skick. I detta fall har stationen inte känt till att tidigare hyrestagare kopplat ur airbag -funktionen.
Hade stationen blivit kontaktad gällande urkopplad airbag -funktion i samband med din hyra så hade de haft möjlighet att lösa situationen åt dig.
Vi har undersökt ditt ärende och funnit utifrån den information som finns tillgänglig att debiteringen är korrekt och någon kompensation kommer därför inte att betalas ut."
(Hertz lägger här ansvaret för att livsviktiga säkerhetsfunktioner är aktiva på personen som hyr bilen. Hertz vägrar således att använda sin egen checklista för säkerhet.)
Nemo -
"
Hertz har helt uppenbart låtit bli att använda sin egen checklista. Ni uppfyller inte ens de egna kraven som ni ställer på er själva. Och i och med att ni inte ger kompensation så är det uppenbart detta som jag kan förvänta mig i fortsättningen. Om ni inte öppnar plånboken är det också ett direkt bevis på att det enbart är läpparnas bekännelse från er sida.
Häftstift på golvet, spruckna reflexer, sprucken vindruta, mindre bil än beställt, mer än en halvtimmes tid för att få en beställd bil och avstängda livsviktiga säkerhetsfunktioner. Är det detta du menar med 'debiteringen är korrekt'?"
Hertz -
"
Tack för ditt mejl och att du tagit dig tid att skriva till oss och ber om ursäkt om problem uppstod i samband med uthämtandet av din bokade hyrbil och att den hyrbil som du fick istället, även upplevdes ostädad.
Upptäcker kunden att något inte är bra med bilen, så ska uthyrande station kontaktas så snart som möjligt, så de har möjlighet att lösa situationen.
Vi har kontrollerat debiterad hyreskostnad och kan se att den hyrbil som levererades, tillhör större bilklass än bokad och debiterad.
Gällande frånkopplad airbag så ber vi om ursäkt om denna inte varit inkopplad, då det i dessa bilar enligt information från uthyrande station, finns möjlighet att med nyckeln enkelt koppla bort airbag- funktionen fram på passagerare- sidan, detta kan göras själv av hyrestagaren om det önskas och om behovet finns att placera bilbarnstol i framsätet på ett säkert sätt.
Vi strävar efter att upprätthålla en hög servicenivå och ser allvarligt på tillfällen, där kunder påvisar att de upplevt missnöje med Hertz och vi har vidarebefordrat din berättelse till ansvarig stationschef, på uthyrande kontor i Uppsala om de brister i städning och underhåll samt service som du beskrivit att du upplevt vid dina hyror de senaste åren.
Vi förstår den irritation som åsamkats dig som följd av det inträffade och hoppas att du vid din nästa hyra får en positiv upplevelse med oss."
Hertz har en egen checklista på
Åk säkert med Hertz | Hertz Åk Säkert som de uppenbarligen själva inte använder.
"40 punkter för bättre resor
Vi är mycket måna om att våra kunder ska få en angenäm resa. Lika viktigt är det att resan är så säker som möjligt. För att uppnå båda dessa mål genomför vi en omfattande kontroll av alla våra bilar mellan varje uthyrningstillfälle.
Varje bil kontrolleras på 40 olika punkter och det handlar om allt från att det finns spolarvätska och att strålkastarna fungerar till att bromsar, säkerhetsbälten och motor är i gott skick.
Samtidigt går vi igenom bilens finish och ser till att inget är smutsigt, trasigt eller behöver bytas. Allt för att alla resor som görs i en Hertzbil ska vara en trevlig upplevelse."
-----------------------
Naiv som jag var bokade jag samma höst en bilhyra med
Hertz
(2012)
kontor: Östersund-Frösön flygplats OSD
bokat via: Hertz.com
bokade: Ford Focus
gratis uppgradering (eller dylikt): nedgradering, men Hertz kallade det för uppgradering
fick: Renault Clio
status på bokningen: Hertz Gold
- Aldrig mer Hertz -