Senaste nytt

NyfikenGrau

Medlem
Jag tycker man blir "uppgraderad" var och varannan gång man hyr bil, och det helt utan status. Jag skriver "uppgraderad" därför att jag inte VILL ha någon större/flashigare bil när det är dags att köra runt i t.ex. syditalienska städer. Blir mer svårmanövrerat och ökar stöld-/inbrottsrisken.
 

Jonas C

Medlem
Avis / Budget

Kontor: Västerås Centralstation
Bokat via: Budget hemsida <24h till uthämtning
Bokade: Grupp C (WV Golf el dyl)
Gratis uppgradering (eller dylikt): Nej
Fick: Skoda Octavia Kombi.
Status på bokningen: Ingen

Hyrde en bil i våras när jag hade besök av en vän från Singapore. Vi hade ursprungligen bokat en Volvo V40 från Hertz, men avbokade den i sista minut efter att ha läst tråden på BC. Jag insisterade på att boka hos SIXT som har roligare bilar, dock med haken att kontoret ligger en bra bit från centrum, så det fick bli hos Avis/Budget.
 

chazzie

Medlem
Budget

Kontor: Suvarnabhumi Airport (BKK)
Bokat via: Budget gm. EuroBonus
Bokade: Group S - Toyota Vigo (Hi Lux) 4x4 or similar
Gratis uppgradering (eller dylikt): Nej
Fick: Group S - Toyota Vigo (Hi Lux) 4x4
Status på bokningen: Inget på Budget, men EBS i bokningen

Inga problem vid uthämtning eller återlämnande trots en kontrast- och friktionsrelaterad incident involverande lokal växtlighet. Mottagande medarbetare på Budget var mest angelägen om att få in en (förmodligen kryddad) summa baht för att täcka den icke-tankade bilen.

Sixt

Kontor: Landvetter (GOT)
Bokat via: Sixt gm. EuroBonus
Bokade: Audi A1 or similar to group ECMR
Gratis uppgradering (eller dylikt): Nej
Fick: Mercedes A180
Status på bokningen: Inget på Sixt, men EBS i bokningen

Enkel och snabb utlämning, enkel återlämning. Väldigt nöjd kund!
 
Här kommer tre stycken utan någon lycka!

Hertz
Kontor:
San Francisco (Union Square)
Bokat via:
Hertz.com
Bokade: Ford Mustang eller liknande
Gratis uppgradering (eller dylikt):
Nej
Fick:
Ford Mustang (V8)
Status på bokningen:
Eurobonus Gold

Hertz
Kontor:
Las Vegas (Caesars Palace)
Bokat via:
Hertz.com
Bokade: Jeep Compass eller liknande
Gratis uppgradering (eller dylikt):
Nej
Fick:
Jeep Compass
Status på bokningen:
Eurobonus Gold

Alamo
Kontor:
Los Angeles (LAX)
Bokat via:
rentalcars.com
Bokade: Chevreolet Tahoe eller liknande
Gratis uppgradering (eller dylikt):
Nej, de var dock väldigt sugna på att sälja en uppgradering
Fick:
Ford Explorer
Status på bokningen:
-
 
Hertz
Kontor:
Dublin City Centre (Baggot Street Bridge)
Bokat via:
Hertz.com
Bokade: BMW 5-Series eller liknande
Gratis uppgradering (eller dylikt):
Nej
Fick:
Audi A5
Status på bokningen:
Eurobonus Gold

Jag bokade denna bil som 29-åring för ett par år sedan. Tydligen hade kontoret egen policy om "lyxbilar" inte fick köras av folk som inte fyllt 30. Då jag var 10-dagar från tyckte jag det kändes orimligt. Efter att clerken ringt manager on duty ett par gånger fick vi äntligen ta bilen och åka. Vänstertrafik och vägar smalare än bilen fick mig ganska snabbt att ångra bilvalet.

Hertz
Kontor: London - Marble Arc
Bokat via:
Hertz.com
Bokade: Audi A4 eller liknande
Gratis uppgradering (eller dylikt):
Nej
Fick:
Mercedes CD 220 (luktar ny på insidan)
Status på bokningen:
Eurobonus Gold

Aldrig tidigare väntat så länge på en hyrbil. Vi får sitta i deras entre och vänta. Vid upprepade tillfällen får vi svaret bilen ska snart vara klar. Efter 1 o 1/2h får vi äntligen gå ner i garaget och ser vad jag misstänker är ägaren (25-åring) till bilen motvilligt lämna över nycklarna.
 

Bryant

Medlem
Sixt Palma flygplats.

Platinamedlem

Jag hyrde: Polo eller motsv.

Jag fick: Opel Meriva. Visst, det var en uppgradering men men f*n köper en Opel Meriva?

I Palma vill jag alltid ha en en så liten bil som möjligt.

b502bdd5b4e5856fc232716b6dcaf9e6.jpg
 

Nemo

Medlem
Hertz
(2012)
kontor: Kungsgatan Uppsala
bokat via: Hertz.se
bokade: Ford Focus hgv
gratis uppgradering (eller dylikt): nedgradering, men Hertz kallar det uppgradering
fick: Volvo V50
status på bokningen: Hertz Gold

Ostädad, trasig, avstängd airbag, mindre lastutrymme än vad jag beställt. Vad Hertz svarar: "tråkigt att du upplever att Volvon var mindre, men det är en större bil" "tråkigt att du upplever att den var ostädad, men du kan inte få någon ersättning"

Fakta:
Volvo V50: 417 liter (nedfällt 1307 liter)
Ford Focus hgv 482 liter (nedfällt 1525 liter).
Således saknas 200 liter lastutrymme i V50 jämfört med Focus hgv.

Ur korrespondensen med Hertz

Nemo -
"Den 10-12 augusti 2012 bokade jag en Ford Focus kombi.
- Bokningen var inte färdigställt, vilket skall så vara med Hertz Gold. Tidsåtgång för att hyra bilen blev totalt 38 minuter.
- Blev "uppgraderad" till den mindre bilen Volvo V50.
- När jag skulle hämta bilen var den inte städad. Kvar låg även Försvarsmaktens körjournal från maj 2012. Bakre reflex var krossad och det var en 15 cm stor spricka i vindrutan. Jag gick tillbaka till kontoret och fick byta till en annan V50. Dessa brister i underhåll kände faktiskt kontoret redan till.
- Den andra Volvo V50 var ostädad likaså. Det låg godis kvar på golvet och även häftstift under förarsätet, där baksätes-passageraren sticker in sina fötter. Jag kan meddela att barfota barnfötter inte uppskattar häftstift på golvet i bilen.
- Airbagen var avstängd på passagerarsidan. Detta är en potentiellt livsfarlig säkerhetsbrist. Detta upptäckte jag först andra dagen på hyresperioden.
Således är jag inte nöjd med Hertz. Det är brister i städning, lång tidsåtgång för att hämta bilen, dåligt underhållna bilar och livsfarliga säkerhetsbrister. På Hertz hemsida står det "En målmedveten positionering med säkerhet, kvalité och miljö". Tyvärr kan jag inte hålla med. Jag hade inte bokat en bil hos Rent-A-Wreck."


Hertz -
"Tack för ditt mejl, vi ber om ursäkt om lastutrymmet har upplevts mindre i Volvo V50 och vi kan inte se någon notering i hyresinformationen om att det var något speciellt som skulle transporteras.
Vi strävar alltid efter att leverera bilar i fullgott skick. I detta fall har stationen inte känt till att tidigare hyrestagare kopplat ur airbag -funktionen.
Hade stationen blivit kontaktad gällande urkopplad airbag -funktion i samband med din hyra så hade de haft möjlighet att lösa situationen åt dig.
Vi har undersökt ditt ärende och funnit utifrån den information som finns tillgänglig att debiteringen är korrekt och någon kompensation kommer därför inte att betalas ut.
"

(Hertz lägger här ansvaret för att livsviktiga säkerhetsfunktioner är aktiva på personen som hyr bilen. Hertz vägrar således att använda sin egen checklista för säkerhet.)

Nemo -
"Hertz har helt uppenbart låtit bli att använda sin egen checklista. Ni uppfyller inte ens de egna kraven som ni ställer på er själva. Och i och med att ni inte ger kompensation så är det uppenbart detta som jag kan förvänta mig i fortsättningen. Om ni inte öppnar plånboken är det också ett direkt bevis på att det enbart är läpparnas bekännelse från er sida.
Häftstift på golvet, spruckna reflexer, sprucken vindruta, mindre bil än beställt, mer än en halvtimmes tid för att få en beställd bil och avstängda livsviktiga säkerhetsfunktioner. Är det detta du menar med 'debiteringen är korrekt'?
"

Hertz -
"Tack för ditt mejl och att du tagit dig tid att skriva till oss och ber om ursäkt om problem uppstod i samband med uthämtandet av din bokade hyrbil och att den hyrbil som du fick istället, även upplevdes ostädad.
Upptäcker kunden att något inte är bra med bilen, så ska uthyrande station kontaktas så snart som möjligt, så de har möjlighet att lösa situationen.
Vi har kontrollerat debiterad hyreskostnad och kan se att den hyrbil som levererades, tillhör större bilklass än bokad och debiterad.
Gällande frånkopplad airbag så ber vi om ursäkt om denna inte varit inkopplad, då det i dessa bilar enligt information från uthyrande station, finns möjlighet att med nyckeln enkelt koppla bort airbag- funktionen fram på passagerare- sidan, detta kan göras själv av hyrestagaren om det önskas och om behovet finns att placera bilbarnstol i framsätet på ett säkert sätt.
Vi strävar efter att upprätthålla en hög servicenivå och ser allvarligt på tillfällen, där kunder påvisar att de upplevt missnöje med Hertz och vi har vidarebefordrat din berättelse till ansvarig stationschef, på uthyrande kontor i Uppsala om de brister i städning och underhåll samt service som du beskrivit att du upplevt vid dina hyror de senaste åren.
Vi förstår den irritation som åsamkats dig som följd av det inträffade och hoppas att du vid din nästa hyra får en positiv upplevelse med oss."


Hertz har en egen checklista på Åk säkert med Hertz | Hertz Åk Säkert som de uppenbarligen själva inte använder.

"40 punkter för bättre resor
Vi är mycket måna om att våra kunder ska få en angenäm resa. Lika viktigt är det att resan är så säker som möjligt. För att uppnå båda dessa mål genomför vi en omfattande kontroll av alla våra bilar mellan varje uthyrningstillfälle.
Varje bil kontrolleras på 40 olika punkter och det handlar om allt från att det finns spolarvätska och att strålkastarna fungerar till att bromsar, säkerhetsbälten och motor är i gott skick.
Samtidigt går vi igenom bilens finish och ser till att inget är smutsigt, trasigt eller behöver bytas. Allt för att alla resor som görs i en Hertzbil ska vara en trevlig upplevelse."

-----------------------

Naiv som jag var bokade jag samma höst en bilhyra med

Hertz
(2012)
kontor: Östersund-Frösön flygplats OSD
bokat via: Hertz.com
bokade: Ford Focus
gratis uppgradering (eller dylikt): nedgradering, men Hertz kallade det för uppgradering
fick: Renault Clio
status på bokningen: Hertz Gold

- Aldrig mer Hertz -
 

Coalcandy

Medlem
Budget

Kontor: Los Angeles - LAX
Bokat via: Budgets amerikanska hemsida ett par månader tidigare. Förskottsbetalt
Bokade: Ford Mustang Convertible 2dr/4psgr (Standard convertible)
Gratis uppgradering (eller dylikt): Nej, byte till annan något billigare typ.
Fick: Mazda CX-5 (standard SUV)
Status på bokningen: Ingen

Även paret vid disken brevid hade bokat en Fosd Mustang den inte eller. Surt då jag kunnat få bil motsvarande den jag fick drygt 800 kr billigare hos konkurrent.
Bra bil, men tråkigt att inte få det vi bokat och betalt för.

Simon Mogren USA -1.jpg

Hade ju sett aningen snyggare ut med Mustangen på denna bilden...
 

Attachments

  • Simon Mogren USA -2.jpg
    Simon Mogren USA -2.jpg
    66,7 KB · Visningar: 542
Toppen