Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

Valley

Medlem
Upplevde en riktigt obehaglig konsekvens härom året. Flyger till Tyskland. Hyr en bil där. Passerar utan min kännedom en fartkamera. Flyger hem. Flyttar. Tyska myndigheter begär uppgifter från Hertz och i förlängningen Skatteverket. Det skickas inbetalningsavi på en småsumma. Brevet når mig aldrig. Tyska myndigheter kontaktar Skatteverket/Krononfogemyndigheten varvid jag får ett brev från Kronofogden där det framgår att jag 1) Ska betala en småsumma 2) Har numera en betalningsanmärkning. Efter en LÅNG process togs anmärkningen bort - men det var en kafkaliknande situation.

Så - se till att adressen ni anger i hyresavtalet är den ni får post till efter hyran.
Luktar som något är nedgrävt. Vad jag vet (av egen erfarenhet) är att det inte är varken biluthyrare, skatteverk eller kronofogde som äger detta problemet. Jag har när det hänt fått ta första smällen med Polisen som väl är tillsynsmyndighet när det gäller dylika ärenden
 

RobeAnJa

Medlem
Fick extra 72 pund dragna på kreditkortet efter hyra hos Hertz på Heathrow. Ett par dar senare kom ett brev hem där det står att 30 pund ska vara böter för att ha kört i bussfil (som fångats på kamera gissar jag) och 42 pund är administrativ avgift som Hertz tar för att lämna uppgifter till myndighet om vem som hyrt bilen.
 

Flying Finn

Medlem

Nej, inte så där. Nu låter du som en finne. :p

@Valley Förvisso fungerar det åtminstone här, eftersom det är frågan om ett privat kontrakt (eller så insinuerar alla privata p-kontrollanter), inte att du brutit vägtrafiklagen genom att parkera fel. I fall jag lånar min bil till dig, så är det du som chaufför som ingår ett kontrakt när du läser instruktionstavlan, inte jag.
 

Valley

Medlem
Nej, inte så där. Nu låter du som en finne. :p

@Valley Förvisso fungerar det åtminstone här, eftersom det är frågan om ett privat kontrakt (eller så insinuerar alla privata p-kontrollanter), inte att du brutit vägtrafiklagen genom att parkera fel. I fall jag lånar min bil till dig, så är det du som chaufför som ingår ett kontrakt när du läser instruktionstavlan, inte jag.

Som jag tolkar nedan paragraf enligt Lag om parkeringsövervakning, råder ett solidariskt ansvar mellan fordonsägare och förare.
Borde innebära att du som ägare inte kommer undan hur gärna du än vill. Men det kan finnas undantag jag inte nosat upp


9 §
Ansvarig för felparkeringsavgift och klampningsersättning

Felparkeringsavgift ska betalas av den förare som har begått felparkeringen eller tomgångsförseelsen.

För en felparkeringsavgift som har påförts på grund av felparkering svarar också den person som i registret antecknats som fordonets ägare eller innehavare.
 

Flying Finn

Medlem
För en felparkeringsavgift som har påförts på grund av felparkering svarar också den person som i registret antecknats som fordonets ägare eller innehavare.

Japp, i fall det är frågan om en p-kontrollavgift som den komunala lappfisan har utfärdat. Då är det inte frågan om ett privat kontrakt.
 

paool

Ny medlem
Råd? Jag fick hem böter för fortkörning i italien på ca 150 euro inom en månad och 200 euro inom 60 dagar. Det var ca 55 dagar sedan. Bestämde mig för att tänka på saken, betala eller inte? Eller betala 150 euro och låtsas om att jag inte förstår vad som står?
 

RickardG

Medlem
Råd? Jag fick hem böter för fortkörning i italien på ca 150 euro inom en månad och 200 euro inom 60 dagar. Det var ca 55 dagar sedan. Bestämde mig för att tänka på saken, betala eller inte? Eller betala 150 euro och låtsas om att jag inte förstår vad som står?
Jag har blånekat förut för rödljuskörning i Italien. Efter två påminnelser gav de upp, trots foto på bil och aningens ljusrött trafikljus :)
 
Toppen