Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

Jag fick anmärkningen registrerad. Då finns det tydligen en tidsgräns för handläggarna när de kan editera mitt objekt. Vid händelsen var jag, såklart, ute på resa varvid tiden hade gått "för länge".
Du får bara en betalningsanmärkning om du själv skriver på mottagningskvittot eller på annat sätt får ta del av betalningsanmaningen till exempel genom delgivningsman. Men ja, är du ute på resa över 30 dagar eller vad det nu är så tappar du fristen från det att du har skrivit på tills bestridan måste vara Kronofogden tillhanda. Hade du bestridit inom fristen från att du tog del av handlingarna så hade du inte fått betalningsanmärkning.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Fick brev från DE idag, en med tjänstebil på mitt bolag hade kör 11km för fort på 70väg på semesterresan. EUR 20:- i böter. Han bara skrattade o betalar själv utan att registrera sitt personnummer...
 

Valley

Medlem
Bara som tips så en motsvarande situation i Finland löses genom att bestrida påminnelsen från Q-Park, Parkkipate eller vem så nu än försöker driva in pengar med en kontrollavgift på privat mark. Du ska aldrig betala direkt en sådan privat kontrollavgift. Protestera kontrollavgiften när du får en påminnelse per post, ange att du inte kan bekräfta vem som har kört bilen vid den tidpunkten och ange att du har inget med den insinuerade felparkeringen att göra. :) De har ju inga bevis på att just du har kört bilen X. Bevisningsplikten i ett tvistemål är ju hos den som vill driva en åtalan för kontraktsbrott (d.v.s. ni hade ett kontrakt om parkering som började då den förmodade felparkeraren läste tavlan på p-platsen).

En privat aktör försökte en gång begära en kontrollavgift för att jag hade parkerat på min egna p-plats på gården... Vilket geni. :rolleyes: Naturligtvis hade jag inget med saken att göra. Däremot fixade jag att det avtalet om p-bevakning på privat mark avslutades.

Vet inte om det fungerar. I normalfallet, gällandes för de flesta av Europas länder, är det bilägaren som till fullo ansvarar för att böter för överträdelser blir betalda. Går alltså inte att skylla på att man inte vet vem som körde. I Sverige finns dock något undantag. Gäller det fortkörning säger lagen att det är föraren som ansvarar och eftersom vi inte har någon angiverilag behöver inte en fordonsägare uppge vem som kört.
Bevisningen att ett fordon stått uppställt mot gällande föreskrifter är normalt glasklar. Vill man angripa problemet och det är en privat parkeringsplats måste man grotta ner sig djupt i gällande lagparagrafer och vara beredd att strida till HD
 
Toppen