Senaste nytt

Köpa resor för Avios

Panol

Ny medlem
Hej,

Jag har en hel del poäng på Amex som jag eventuellt ska konvertera till BA Avios.

Gjorde detta för några år sedan och skulle boka en short haul men hittade inga bra flygtider där Avios kunde användas. Kan betala hela resan med Avios eller bara delvis?

Vad är eran erfarenhet kring detta?

Mvh P
 

staff

Medlem
Hej,

Jag har en hel del poäng på Amex som jag eventuellt ska konvertera till BA Avios.

Gjorde detta för några år sedan och skulle boka en short haul men hittade inga bra flygtider där Avios kunde användas. Kan betala hela resan med Avios eller bara delvis?

Vad är eran erfarenhet kring detta?

Mvh P
Jag anvander Avios en hel del pa korta rutter inom Asien dar man far ratt mycket 'produkt' for pengarna, t.ex. Singapore-Hong Kong (kan routas via BKK for samma pris) for 11,000 Avios + ca. 1000 SEK i Cathay Pacific J.
 

WTP

Medlem
Hej,

Jag har en hel del poäng på Amex som jag eventuellt ska konvertera till BA Avios.

Gjorde detta för några år sedan och skulle boka en short haul men hittade inga bra flygtider där Avios kunde användas. Kan betala hela resan med Avios eller bara delvis?

Vad är eran erfarenhet kring detta?

Mvh P

Ja, man kan delvis betala med Avios men det brukar inte vara det bästa värdet.
Bästa är om du kan betala helt med Avios.
 

Dr. Miles

Expert
Ja, man kan delvis betala med Avios men det brukar inte vara det bästa värdet.
Bästa är om du kan betala helt med Avios.
Förutom när man använder avios (eller miles)+cash resa för tjänsteresor.

Det var inga problem för min gamla arbetsgivare att acceptera kvitton från British Airways Executive Club eller Avianca LifeMiles när jag bokade bonusresor med Miles (avios)+Cash. Då drog jag upp cash delen så mycket det går så att det blev mindre avios/miles.

Exempel 1:
Hong Kong-Qingdao direktflyg i Economy class skulle kosta 3.300 HKD (ca 3.200 SEK) inkl. skatter.
En normal bonusresa skulle kosta 15.000 avios + skatter ca 400 SEK i Business class utan avios+cash.
Med Avios+Cash kostade 8.000 avios + cash ca 700 SEK + skatter ca 400 SEK.

Exempel 2:
Qingdao-Tokyo direktflyg i Economy class skulle kosta 2.500 CNY (ca 3.000 SEK) inkl. skatter.
En normal bonusresa skulle kosta 22.500 LifeMiles miles + skatter ca 50 USD i Business class utan miles+cash.
Med Miles+Cash kostade 9.500 LifeMiles miles + 195 USD + ca 50 USD (245 USD var ca 1.850 SEK).

I båda fallen fick jag betala miles/avios själv men jag kunde sitta i Business class och samtidigt företaget sparade pengar.
Båda biljetten var om-/avbokningsbara mot avgift dessutom.
 

Homer

Medlem
Nu är det ju skillnad på Avios+cash, alltså en Rewardbiljett där man köper Avioser i samband med bokningen,
och att delbetala en kontantbiljett med Avios.
I det sistnämnda fallet är det ju inga problem med platstillgång och man tjänar Avioser och Tier Points när man flyger.
 

Henrik_B

Medlem
Lyfter tråden igen då jag har en fundering. Om kostnaden för skatter och annat är lägre än avbokningsavgiften på 350 SEK (Blue), slipper man inte avgiften då? Har för mig att det var så en gång när jag avbokade, men är osäker nu.
 
Toppen