Senaste nytt

Star Alliance Guld (annat än SAS)

Det är inte så svårt. Res aldrig i tjänst och ha för låg spend för att det skall vara lönt att lägga ut pengar på att skaffa ett AMEX Elite.
Jeg forstår ikke din logik. Arbejdsgiveren skal betale for at man når status hos et flyselskab!?

Jeg rejser i princippet udelukkende privat og er kvalificeret til EBG på 3 måneder. Jeg bruger i reglen kun mine egne penge og har derfor ikke udlæg af betydning, men hvis det var vigtigt for mig at nå EBG ville jeg uden tvivl investere i et AmEx Elite hvis det var nødvendigt.

Hvis man rejser så lidt at man ikke når EBG på almindelig vis og ej heller har vilje til at investere en relativt beskeden sum er behov og vilje nok ikke til et EBG...
 

Agö

Medlem
Kan danskarna som jobbar i södra Skåne inte ansöka SAS EuroBonus American Express Elite kort?

Jeg ved ikke om der er noget i SAS vilkår som blokerer for at man kan få landsspecifikke fordele fra flere lande.

Det er dog mit indtryk at et kreditkort kræver bopæl OG skattepligt. Ingen regel uden undtagelser - måske kan man få et AmEx ved at stille en betryggende garanti i form af sikkerhed i fast ejendom etc..?

Korrekt @Christian R . Jag faller på att jag inte är skriven i Sverige. Finns dock många andra fördelar med det som enligt min kalkyl trumfar AMEX Elite.

Stämmer följande in på dig:

  • Jag är över 18 år
  • Jag har en fast inkomst
  • Jag är skriven i Sverige
  • Jag har inga betalningsanmärkningar
SAS EuroBonus American Express Elite Card | Amex
 
Korrekt @Christian R . Jag faller på att jag inte är skriven i Sverige. Finns dock många andra fördelar med det som enligt min kalkyl trumfar AMEX Elite.

Stämmer följande in på dig:

  • Jag är över 18 år
  • Jag har en fast inkomst
  • Jag är skriven i Sverige
  • Jag har inga betalningsanmärkningar
SAS EuroBonus American Express Elite Card | Amex
Det kunne være interessant at undersøge hvor tilbøjelige Amex er til at gøre undtagelser. For dem som har tilknytning til Sverige er der betydelige fordele ved et Amex Elite istedet for Diners / MasterCard...
Jag behöver 45000 poäng för att nå EBG? Och jag är svensk.
Det er naturligvis trist for dig at du på et subjektivt grundlag udelukkes fra at få et Amex Elite. Som dansk og norsk udelukkes man på et objektivt grundlag og har helt generelt ikke mulighed for at købe sig til 20.000 basispoint.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Det kunne være interessant at undersøge hvor tilbøjelige Amex er til at gøre undtagelser. For dem som har tilknytning til Sverige er der betydelige fordele ved et Amex Elite istedet for Diners / MasterCard...

Det er naturligvis trist for dig at du på et subjektivt grundlag udelukkes fra at få et Amex Elite. Som dansk og norsk udelukkes man på et objektivt grundlag og har helt generelt ikke mulighed for at købe sig til 20.000 basispoint.
Jag mailade dom för en månad sedan. Svaret blev nej.
 

NikLuk

Ny medlem
Vart bor du någonstans? De "flesta" uppnår sitt EGB genom att optimera antalet mellanlandningar, typ ARN-CPH-LHR i stället för ARN-LHR, och på det sättet får fyra legs i stället för två på en tur/returresa. Då räcker det med en flygning i månaden för att nå EGB på ett år (och flyger man mindre än så så kan man (som jag) knappast kalla sig för frequent flyer) :)

Det har jag faktiskt inte ens tänkt på. Tack för tipset! Bra man kan fråga proffsen här ;)
Jag bor i Stockholm.
 

NikLuk

Ny medlem
SAS + Amex Elite är nog det lättaste alternativet, främst då det bara räcker med två t/r till Hong Kong + enstaka Europaresa för att behålla statusen.

De har höjt priset på att köpa status miles till €700 för 10000 miles.

Ah, mindre intressant då. Tack!

Och med guld i övriga Star Alliance får du inte använda SAS fast track såtillvida du inte reser i business.

Jag trodde att fast track var för alla som hade Guld inom Star Alliance. Är det verkligen inte så? Jag har aldrig haft problem med att använda tex ANA:s fast track med EBG.
 
Jag trodde att fast track var för alla som hade Guld inom Star Alliance. Är det verkligen inte så? Jag har aldrig haft problem med att använda tex ANA:s fast track med EBG.

Det finns ett antal Star Alliance Gold Track spridda över världen (mest i USA) som är öppna för alla med Star Alliance Gold, bl a i NRT och HND. Inga i Scandinavien dock. Jag tror däremot att flera flygbolag har någon form av avtal där man kan gå genom snabbkön i vanliga security i CPH. Kanske någon annan vet mer?
 
Toppen