Senaste nytt

Nya EBD-prefixet - har du noterat något nytt?

mha321

Medlem
Mmm, och samtidigt strösslar ju AMEX med poängen för norska och svenska medlemmar så egentligen är det ju tal om att på ett år flyga in 70k. Det är klart, flyger man endast låg ekonomi inrikes eller i Norden blir det en utmaning att jobba ihop 70k men då har man ju alltid chansen att ta det på segment.
Amex är onekligen väldigt generöst. Men det ger åtminstone inte 20 segment också... Egentligen kanske antalet segment då skulle upp, men inte antalet poäng. Då premierar du de som flyger plus lite mer.
 

Agö

Medlem
Jag leker med tanke att sas skulle införa ett krav för att kunna nå diamond, exempelvis att man måste betalt 4st longhaul flighter i C för kunna uppnå nivån.
Mao blir minimum spend ca 100K sek.
Detta skulle generera mer pengar till Sas och minska antalet kort i omlopp.
Ett revenue target kan eventuellt hjälpa förmånsbiten också.
Haha, ja. Fyra x betald SK C på långlinjer skulle onekligen rensa i leden, inkl. undertecknad. Det vore intressant att se en fördelning av hur Diamanterna på BC tjänar in poängen efter förra årets ändringar. Ska nog starta en tråd/omröstning om det.
 
Haha, ja. Fyra x betald SK C på långlinjer skulle onekligen rensa i leden, inkl. undertecknad. Det vore intressant att se en fördelning av hur Diamanterna på BC tjänar in poängen efter förra årets ändringar. Ska nog starta en tråd/omröstning om det.
Med krav om 4 T/R i SAS business vil der ikke være en eneste som når Diamond af egen fri vilje, det bliver fordi man ikke kan undgå SAS på long haul.
 

olo

Medlem
Sas berättade på dialogmötet/pendlarmötet i Göteborg att det finns ca 15 000 Diamonds...
Är det 2000 EBP? Räkna med att de ger bort ett EBD var, vilket kanske ger 3000 om alla ger bort och alla får det i 18 mån. 12'000 kvar.
Hur många Travelpass säljs det?
Det vore intressant att se en fördelning av hur Diamanterna på BC tjänar in poängen efter förra årets ändringar. Ska nog starta en tråd/omröstning om det.
Gört! Spännande att se resultatet.
Egentligen kanske antalet segment då skulle upp, men inte antalet poäng. Då premierar du de som flyger plus lite mer.
Samtidigt är det frågan vilka som SAS tjänar mest pengar på. Ofta kostar en inrikes mer än en Europaresa. Det är så mycket enklare att nå EBD om du reser longhaul än intra-skandinavien. Jag tror att det är få här som har kvalificerat om de bara räknat sina intra-skandivaien-resor med SAS. Hur många EBD på forumet har 90 SAS segment? Kanske fler frågor för @Agö gallup?

Det som förvånar mig är att SAS inte har infört krav på ex. 4 segment med SAS per år. Vad beror det på? Är det kanske så att en mycket stor del av EB-medlemmarna redan gör det?
 

Agö

Medlem
Samtidigt är det frågan vilka som SAS tjänar mest pengar på. Ofta kostar en inrikes mer än en Europaresa. Det är så mycket enklare att nå EBD om du reser longhaul än intra-skandinavien. Jag tror att det är få här som har kvalificerat om de bara räknat sina intra-skandivaien-resor med SAS. Hur många EBD på forumet har 90 SAS segment? Kanske fler frågor för @Agö gallup?

Det som förvånar mig är att SAS inte har infört krav på ex. 4 segment med SAS per år. Vad beror det på? Är det kanske så att en mycket stor del av EB-medlemmarna redan gör det?
Jag kommer nog att nå EBD även på segment i år vilket är lite av en bedrift eftersom jag nästan alltid reser p2p och har en hubb som hemmahamn. Reser du från Luleå och vidare ut i Europa eller inrikes ska det ju inte vara så svårt att nå på segment heller.

Ren spekulation men jag tror att antalet EBD utanför Norden (eller, snävare, Skandinavien, är ytterst få. Därmed är det också rimligt att tro att de flesta fixar fyra segment. Vet dock att det finns EBD här på BC.se som inte gör det.
 

flum

Medlem
Som situationen ser ut nu i vissa fall (lounger/fast track) borde något göras, både på EBG och EBD-nivå. SAS strategi verkar vara att gödsla EBG för att separera sig mot Norwegian. Jag är dock rädd för att detta slår bakut. Ingen borde, iallafall inte jag, vilja gå in i T4-loungen 17.00 en vardag då det är värre än på ett zoo. Rimligt med nuvarande intjäning vore 75k/150k. Egentligen tycker jag att man bör slå ihop EBD/EBP då differentieringen redan idag är svår. Kanske 80k EBG, 200k EBD/EBP.
 

mha321

Medlem
Jag kommer nog att nå EBD även på segment i år vilket är lite av en bedrift eftersom jag nästan alltid reser p2p och har en hubb som hemmahamn. Reser du från Luleå och vidare ut i Europa eller inrikes ska det ju inte vara så svårt att nå på segment heller.

Ren spekulation men jag tror att antalet EBD utanför Norden (eller, snävare, Skandinavien, är ytterst få. Därmed är det också rimligt att tro att de flesta fixar fyra segment. Vet dock att det finns EBD här på BC.se som inte gör det.
Fast flyger man inte 4 segment med SAS så är frågan om ebd betyder något - för personen eller för sas. På andra bolag räknas det ju som samma som EBG - alla andra Diamond förmåner är ju bara på sas metall (utom ge bort guldkort - men allt med dricka på flyget, upgrades och lounge)
 

Agö

Medlem
Fast flyger man inte 4 segment med SAS så är frågan om ebd betyder något - för personen eller för sas. På andra bolag räknas det ju som samma som EBG - alla andra Diamond förmåner är ju bara på sas metall (utom ge bort guldkort - men allt med dricka på flyget, upgrades och lounge)
Absolut även om jag nog tror att det finns ett värde för SAS i att ha "tillräckligt många" med hög status. Min uppfattning, efter att ha växlat några ord med åtminstone en medlem som har detta resemönster, är väl snarare att dessa (förmodat få) personer vill lägga äggen i SAS-korgen för att dra nytta av t ex vouchers etc kopplade till kreditkort. Då är ju status i sig inte avgörande.
 

olo

Medlem
Jag kommer nog att nå EBD även på segment i år vilket är lite av en bedrift eftersom jag nästan alltid reser p2p och har en hubb som hemmahamn. Reser du från Luleå och vidare ut i Europa eller inrikes ska det ju inte vara så svårt att nå på segment heller.
Jag lider med dig...
Ren spekulation men jag tror att antalet EBD utanför Norden (eller, snävare, Skandinavien, är ytterst få. Därmed är det också rimligt att tro att de flesta fixar fyra segment. Vet dock att det finns EBD här på BC.se som inte gör det.
Det är min känsla med. Frågan, som förmodligen förblir obesvarad, är om det är sant?
Ingen borde, iallafall inte jag, vilja gå in i T4-loungen 17.00 en vardag då det är värre än på ett zoo.
Jag håller med dig om T4-loungen - verkligen! Det går dock att argumentera för att inrikes-Plus inte behövs eller borde vara mycket dyrare med samma argument, eftersom värden för samma.
För kännedom så är en utbyggnad av T4 näst på tur, enligt pendlarmötet i Göteborg.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Jag flyger 1-2 gånger i månaden i GO till Tokyo, ibland blir det PLUS också.
Har uppnåt Diamond varje år men jag skulle inte försöka hålla status med SAS om jag var tvungen att flyga 4 betalda business biljetter med just SAS. Jag skulle enbart dra ner på flygandet och t ex köpa business klass biljetter med Cathay istället.
 
Toppen