Senaste nytt

Om flygplan

palmen

Moderator
Ska ni inte starta en ny tråd innan den här tråden blir alldeled för mycket off topic?

Ämnet i sig är intressant, det är bara synd att det blir för mycket off topic här...
Håller med, den där flygplansbingon verkar ju jäkligt roligt. Vore ju kul att lägga 200 "aktiviteter" i en pott och slumpa ut dom på ett bräde som det som visas ovan. Först på BC som får "bingo" vinner ett pris i någon form och full bricka vinner något annat :)
@Cristoffer Cedergren du får gärna starta tråden i och med att det är din grej :)
 
Håller med, den där flygplansbingon verkar ju jäkligt roligt. Vore ju kul att lägga 200 "aktiviteter" i en pott och slumpa ut dom på ett bräde som det som visas ovan. Först på BC som får "bingo" vinner ett pris i någon form och full bricka vinner något annat :)
@Cristoffer Cedergren du får gärna starta tråden i och med att det är din grej :)
Okej, tycker vi gör det 2016 tillsammans här. Jag sätter ihop en större bingobricka och så får alla vara med. Först att få bingo vinner nånting symboliskt. PM:a mig förslag på knasigt innehåll att fylla den med :)
 

trskial

Medlem
Sysslar själv väldigt mycket med flightspotting faktiskt och just flygplan är ett stort intresse för mig.

En sak har jag inte koll på riktigt. Thai, flyger dom fortfarande med A340-600?
 

AABack2ARN

Medlem
En sak jag funderat på avseende flygplan är varför det är så förbenat svårt att få till en jämn temperatur ombord. Detta gäller i synnerhet Boeing 777. Har prövat deras 777-200 och 777-300 och oavsett bolag växlar temperaturen från iskallt till glödhett flera gånger varje långflygning. Upplever inte samma sak ombord på Airbus 330 eller Airbus 340. Vet inte om detta är rätt tråd - men frågan rör flygplan i alla fall ;)
 
En sak jag funderat på avseende flygplan är varför det är så förbenat svårt att få till en jämn temperatur ombord. Detta gäller i synnerhet Boeing 777. Har prövat deras 777-200 och 777-300 och oavsett bolag växlar temperaturen från iskallt till glödhett flera gånger varje långflygning. Upplever inte samma sak ombord på Airbus 330 eller Airbus 340. Vet inte om detta är rätt tråd - men frågan rör flygplan i alla fall ;)
Det är ju en Boeing ;)
 

Smuffe

Medlem
[QUOTE="Cristoffer Cedergren,]
28e6d262be31e47b743aee49279176d8.jpg

Pågår hela året :)

Okej, tycker vi gör det 2016 tillsammans här. Jag sätter ihop en större bingobricka och så får alla vara med. Först att få bingo vinner nånting symboliskt. PM:a mig förslag på knasigt innehåll att fylla den med :)[/QUOTE]

Ja, nu är vi inne i mitten av februari.
Har jag missat bingobrickan och bingolotto någonstans på forumet? :)
 

Airbuspilot

Medlem
Hej.
Du har helt rätt, Boeing och speciellt 767 och 777 hade/har problem med klimat ombord när det gäller temp.
Varje flygplan har "climate zones" och dessa fungerar olika. På 777 och till viss del på 767 så släpper man ut väldigt mycket kabinluft i mitten av flygplanet. Eftersom detta lutar ca 2,5 - 3,0 grader uppåt i längdled så vill svalare luft falla bakåt i kabinen medan varmare luft vill framåt/uppåt. Många psgr klagar på ojämn temp, inte bara på Boeing. Airbus har samma problem som jag upplever det, men jämnare tempfördelning. Däremot så verkar det som att passagerare upplever luften som väldigt torr på bussen. Det kan man förstå för luftfuktigheten är under 2%. Det är väldigt svårt att få ett hyggligt klimat på de höjder som vi flyger, även med modern teknik.
Mvh
 
Toppen