Senaste nytt

Om flygplan

The Sage

Medlem
Hittar ingen bra plats för detta...

Finns det någon tråd om flygplan på forumet? Skulle vara intressant med en genomgång av de vanligaste planen - vilka är gamla/nya, vad som är bra/dåligt osv. Mest relevant är väl de som trafikerar interkontinentalt, sitter man bara nån enstaka timme spelar det kanske mindre roll.
 
A

Aurora

Guest
Hittar ingen bra plats för detta...

Finns det någon tråd om flygplan på forumet? Skulle vara intressant med en genomgång av de vanligaste planen - vilka är gamla/nya, vad som är bra/dåligt osv. Mest relevant är väl de som trafikerar interkontinentalt, sitter man bara nån enstaka timme spelar det kanske mindre roll.

Skulle vel komme et eget forum for dette, men har ikke hørt noe mer etter praten om det. @Martin Björnström ping ping!

Det være sagt; høres litt spesielt ut med diskusjon om "vad som er bra/dåligt" - hvis vi stripper bort interiøret og sitter igjen med bare flygplanet er det lite på markedet i dag som er dåligt.... :p Det eneste som vil skille er tekniske spesifikasjoner og operasjonelle begrensninger som f.eks typisk regional jets har, eller lettere for å flakse i turbulens (ATR...).

:)
 

palmen

Moderator
Att diskutera flygplan mm har inte varit målgruppen för businessclass.se
Dessa diskussioner har tidigare hänvisats till forum som är specificerade på just detta, tex airliners.net eller liknande.

//Moderator
 

palmen

Moderator
Nä flygplan har ingenting med frekvent/premium resande att göra. Som att ha ett pendlarforum för bilister men inte få prata om själva bilmodellen.
Att diskutera bästa sittplats, servering ombord, bästa stol, bästa mjuka produkt osv har alltid uppskattats.
Det är dock diskussioner om själva flygplanet i sig och dess tekniska specifikation som inte varit målgruppen för sidan.
Vill man diskutera för och nackdelar med de nya motorerna (och dess specifikation), om det är bra dåligt med winglets på vingarna och liknande så har detta hänvisats till rena flygforum som besitter just denna kunskap.

//Moderator
 

The Sage

Medlem
Min avsikt var inte att öppna upp någon konflikt min fundering grundar sig helt enkelt på att flygplansmodeller ofta nämns på forumet i tex jämförelser av olika resealternativ som något att väga in (antar jag), men det kanske skiljer så mycket mellan de olika bolagen hur de inreder planen att det inte är relevant? Man kanske inte kan säga att t ex en A380 är "bättre" (ur den resandes perspektiv) än en 747-8?
 

palmen

Moderator
Min avsikt var inte att öppna upp någon konflikt min fundering grundar sig helt enkelt på att flygplansmodeller ofta nämns på forumet i tex jämförelser av olika resealternativ som något att väga in (antar jag), men det kanske skiljer så mycket mellan de olika bolagen hur de inreder planen att det inte är relevant? Man kanske inte kan säga att t ex en A380 är "bättre" (ur den resandes perspektiv) än en 747-8?

Personligen så har jag en förkärlek för stora flygplan så jag åker gärna en A380 eller B747 framför alternativen A330/A340/B767/B777. Det har inget att göra med vilket flygplan som är bäst/sämst att göra utan snarare att jag gillar stora flygplan. Sen finns det ju andra aspekter att ta hänsyn till, en gammal avdankad B747 från ett "suspekt" flygbolag skulle jag inte välja framför ett nytt moderna plan av någon av de andra modellerna som har den senaste hårdvaran ombord osv.
Som exempel om/när jag bokar en resa med British Airways västerut till tex New York. Kommer att försöka välja en B747 framför en B777 alla dagar i veckan, just för att jag gillar planet mer (just för att det är ett "coolt" plan) :)
 

iRobert

Medlem
Att diskutera flygplan mm har inte varit målgruppen för businessclass.se
Dessa diskussioner har tidigare hänvisats till forum som är specificerade på just detta, tex airliners.net eller liknande.

//Moderator
Hoppas verkligen diskussionerna fortgår kring detta, och att ni inte låst er vid detta utlåtande. För mig och säkerligen många andra är t.ex. flygplanstypen del av både planeringen och slutliga upplevelsen. Svårt att inte plocka upp ett intresse för plan och branschen i stort när man flyger i de mängder många av oss gör. Att hänvisa till andra forum? "En björntjänst gör ju ingen glad.."

2 cent till potten! :)
 
Toppen