Senaste nytt

Vilka långlinjedestinationer tror du SAS lanserar under 2015?

Vilken eller vilka långlinjedestination/er lanserar SAS under 2015?


  • Total voters
    205
  • Poll closed .

Agö

Medlem
BOS-ARN-PVG slinga är mitt förslag..
Utan att ha siffror på (Stockholm-) Boston är jag ganska övertygad om att affärsresenärsunderlaget är större från Köpenhamn med den betydande läkemedelsindustri som alltjämt finns kvar på Själland och i Skåne. Endast Novo Nordisk skulle väl fylla halva C-kabinen ;)
 
Nej då, det visste jag inte. Men det har ju framkommit att kunder inte har förbundit sig att köpa viss andel av platserna på förhand. Det finns ju gott om andra sådana rena affärslinjer som startas på uppdrag av näringslivet i en viss region. Det känner du väl säkert till, eller hur?
Faktisk ja, så den var du ikke heldig med!
 
Utan att ha siffror på (Stockholm-) Boston är jag ganska övertygad om att affärsresenärsunderlaget är större från Köpenhamn med den betydande läkemedelsindustri som alltjämt finns kvar på Själland och i Skåne. Endast Novo Nordisk skulle väl fylla halva C-kabinen ;)
Boston blir det ikke, så den kan du glemme..
 

NyfikenGrau

Medlem
Angående Sydafrika vill jag minnas att Rickard Gustafsson sagt att det endast är destinationer på norra halvklotet som är aktuella för SAS.
Jag tycker att det är ett klokt resonemang.

Precis, det gör ju inte heller något att världens två största marknader, USA och Kina, ligger på extra behändigt flygavstånd från just Skandinavien.

Angående NL-Sydafrika finns det ju naturliga förbindelser länderna emellan som gör att linjen förmodligen kan överleva nästan utan transferpax. Dagflyget Senator nämner finns kvar, likaså midnattsreturen, men att åka med dagflyget innebär uppstigning mitt i natten om man har transfer till Amsterdam.
 
Faktisk ja, noe slikt var ikke tilfelle her.
Eksakt. Og det er problemet. SAS starter en P2P rute uden at have forhåndsaftaler med det lokale erhvervsliv.

Ruten har været en stor kampagne. Først kunne man få Guld og Diamantkort, siden blev priserne sænket og henover sommeren har man valg at fylde flyene med gratister. Vi kan kun gætte på hvordan yielden er når en hel afgang betales med 1.100.000 EuroBonus point og lidt håndører i skatter og afgifter. Selv i efteråret hvor West Texas og Brent blev handlet til omkring $100 var belægningen latterlig lav.
 
Last edited:
Jag är ganska övertygad om att åtminstone Oslo och Arlanda är helt begränsade av 24 timmars rotation på ett flygplan eller slinga inom 48 timmar (som ARN-ORD-ARN-HKG-ARN), eftersom SAS inte har tillräcklig ny kapacitet på väg in för att ställa plan. Kastrup däremot har fler flygplan stationerade (9 av 12) i dagsläget och redan 3 rutter (San Fransisco, Tokyo och Shanghai) som är längre än 24 timmars rotation, så jag misstänker att det finns större flexibilitet att slinga flygplan för längre rutter från CPH. Det står också alltid minst en kärra över natten på CPH så det kan finns lite spelrum där för att mixa in exempelvis Los Angeles. Hade jag bortsett från ovanstående hade jag gärna sett ARN-SFO där det redan finns en organisation på plats men tyvärr tror jag 24 timmars-begränsningen sätter stopp för det. Dessutom har ARN redan fått HKG så jag tror Oslo står först i tur. Förutsatt att SAS behåller alla A340 så utökas kapaciteten med 4 plan (ett försvinner till HKG-linjen) och om jag får gissa:

Oslo-Miami: Väldigt mycket rykten på diverse forum om den här rutten så jag tror den kommer, enligt SAS egna siffror finns passagerarunderlaget även om jag tvivlar på yield och cargo-potential.
Oslo-Boston: Norwegians planer ställer till det lite men annars tickar den här rutten ganska många checkboxar inte minst cargo-potential från Oslo.
CPH-LAX: Lite av en chansning, men direktlinjer från skandinavien till amerikanske västkusten är dåligt utbyggda och med tanke på att CPH-SFO gått över förväntan borde det finnas potential och jag tror det kommer från CPH om man kan mixa in det i schemat med bara ett extra plan.

Tror tyvärr inte Singapore, Incheon eller Arlanda - Tokyo/Shanghai kommer förrän tidigast 2018 när A350 är på gång in.
 
A

Aurora

Guest
Ruten har været en stor kampagne. Først kunne man få Guld og Diamantkort, siden blev priserne sænket og henover sommeren har man valg at fylde flyene med gratister. Vi kan kun gætte på hvordan yielden er når en hel afgang betales med 1.100.000 EuroBonus point og lidt håndører i skatter og afgifter. Selv i efteråret hvor Wes Texas og Brent blev handlet til omkring $100 var belægningen latterlig lav.

Er det så rart da?

*Man har gull/diamant-kampanje for å trekke folk som bryr seg om FF-tilhørlighet. Har du gullkort hos skyteam eller OW? Look no further, 2 enkle direkteturer og du har gull hos *A. En enkel måte å snu tilhørlighet på, i stedet for at folk må "jobbe seg hele vegen opp" og kanskje ikke gidder når de har gull et annet sted. Ikke rocket science.
*Prisene senkes over sommeren for å fylle seter når folk har ferie, forverret av at aktiviteten i oljebransjen går litt ned.

Hvordan yield er vet bare SAS' økonomer, så det blir snevert å komme med påstander hverken ene eller andre vegen.
 
Toppen