Senaste nytt

Någon som testat Snälltåget?

Känner flera som jobbar ombord och åker ofta. Tyvärr bättre förut när inte alla vagnar var kupèvagnar med "soffor" att sitta 3-i-rad i. Men oftast billigaste alternativet till Stockholm från Linköping för mig.
 

Palazzi

Medlem
Är inte detta bara ett omdöpt Veolia? Har för mig att det i folkmun kallades "bajståget" o det ger iaf inte mig några bra vibbar :p
Bilderna ger Blå Tåget-känsla, men om det inte skett en total rokad....då är det inte vad man får uppleva.

Det faktum att det är långa gångtider, alkoholtillstånd, låga priser o destination Åre - det ger mig inga bra vibbar. Tänker nedskräpning, vrål o karatefylla.
Jag såg ett reportage om Veolias variant på SVT förut. Förmodligen är det samma resenärer, och det bådar inte gott.

Jag håller mig till SJ tror jag. Har testat många aktörer på inrikesmarknaden nu, men varken MTR, Veolia, Tågab, Västtrafik mm tycker jag hållt samma standard. Med reservation för en konservativ hållning så var det bättre innan monopolet slopades :p
 

Silferlood

Medlem
Har testat med min 4-åriga dotter MMA-STO förra våren, huvaligen aldrig mer.
Enda som var plus på resan var att det kändes som man var ute och tågluffade igen och restaurangvagnen kändes, luktade nostalgi!
 

HCas

Medlem
Det stämmer att det är f.d. Veolia, jag har åkt ett antal gånger mest mellan Stockholm och Småland. Blå Tåget är det inte, inte ens i närheten även om man kan lockas att tänka det om man tittar på bilderna. Det är närmast ett lågprisalternativ för resande längs Södra stambanan, för det mesta är biljetterna billigare än SJ.

Som nämnts är de flesta 2 klass-vagnarna av den klassiska typen sitt/liggvagn, d.v.s. kupéer där man sitter tre i bredd mitt emot varandra och som vid läggdags görs om till sexbäddskupéer. Det är lite problematiskt om man behöver ett bord för att kunna jobba men annars tycker jag det kan vara ganska trevligt, förvisso med tydlig sunkkänsla. Den s.k. Krogen har jag inte testat mer än för att köpa kaffe, men återigen, det är inte middagsservering à la Blå Tåget utan snarare något i stil med SJ:s bistro fast med fler sittplatser. Wi-Fi:n har funkat oregelbundet eller inte alls de gånger jag har prövat, man kan nog inte lita på att det finns Internet om det är viktigt för en. Någon fylla eller stökighet har jag däremot inte upplevt på Malmö-linjen (men många gånger på SJ:s kvällståg), det är vanligt tågklientel som åker skulle jag säga.

Överlag skulle jag säga att Snälltåget har lägst standard av de svenska tågoperatörerna, men också lägst pris. Har inget emot att boka det när det är billigare än SJ, men är man ute efter något som ger mer komfort är de enda alternativen i Sverige egentligen Blå Tåget eller SJ 1 klass. Men då kostar det mer också.
 

Henry

Medlem
Inget vidare. Precis som andra har nämnt så är det soffor och vagnarna kändes slitna. Åkte från Norrköping och prövade inte att äta något. Biljetterna var dock billigare och sen är det ju alltid kul att pröva något nytt.
 
Toppen