Senaste nytt

Vad är vitsen med Uber taxi?

Henry

Medlem
Jag kan tänka mig att chauffören också kan välja ifall denne vill ta körningar i en lägre klass, till exempel om det skulle vara låg efterfrågan på lux. Har själv hänt mig att jag fått en bättre bil. Switchar man mellan de olika alternativen så kan man se att samma bil dyker upp som till exempel både Black och Lux. Åkte för övrigt en UberX förra veckan och fick en Mercedes E-klass från 2011. Tydligen måste Black vara av årsmodell 2013 eller senare, annars blir de nedgraderade.
 
Jag beställer aldrig lägre än Black. Men det har hänt vid flera tillfällen att jag fått en Lux-bil, de brukar ofta köra både och vad jag förstår (de väljer väl själva).

Snackade med en Lux-chaufför någon vecka sedan då jag beställde en Black (med fick Lux) i morgonrusningen i Sthlm. Han påpekade då att det oftast är billigare att beställa en Lux än en Black när det är x1.5-tariff som gäller. Bra tips tyckte jag själv.
 

MMMC

Medlem
Jag fick veta av en chaufför nyligen att det är ett "straff" för chafförer med lägre betyg. Innan de har jobbat upp sig till en högre nivå igen får de ta körningar lägre än deras nivå på bil. Därför kan man även få Lyx om man beställer Black. Sant eller inte vet jag inte med låter logiskt

Och "straff" för resenärer med lågt betyg att få åka i en krockad minibuss..?
 

Gus

Medlem
Jag är väldigt glad att "Uber taxi" finns i Aten. Jag har aldrig blivit så lurad som av de grekiska taxichaufförerna. De satte på nattaxa mitt på dagen, de hittade på att det kostade extra pengar att bli upphämtad på ett torg etc.

När jag häromdagen skulle åka till Korfu flygplats frågade jag chauffören om han kunde sätta på taxametern. Efter mycket om och men gjorde han det men han dolde taxametern med sitt cigarettpaket. När jag bad honom flytta cigarettpaketet så jag kunde läsa priset blev han fly förbannad och började gorma på mig att jag gav honom huvudvärk! Det slutade med att han släppte av mig på flygplatsen och precis när jag skulle betala drog han bara iväg (utan betalning)! :rolleyes::confused::D Märkligaste taxiresan hittills i mitt liv!

Summa summarum, Uber taxi fungerade utmärkt i Aten. Inget lurendrejeri (och skulle det ha varit det kan man ju alltid klaga i efterhand, något som inte går med vanlig taxi). Tog en Mercedes-Uber till Atens flygplats imorse för 35 euro.

Jag funderar nästan på att förlägga mina framtida semestrar till städer som har Uber. Det är jobbigt att hela tiden behöva misstro alla taxichaufförer och argumentera hit och dit.

Ps. Det är väldigt mycket snack på forumet om svenska taxi som "luras". De svenska chaufförerna följer i alla fall svensk lag och tar inte mer betalt än jämförspriset som står på taxin.
 

Steve

Medlem
Finns Uber i Rom? Ska dit nästa vecka och tydligen flaggas det för taxistrejk på tisdag. Vore ypperligt om Uber går att använda istället.
 

Agö

Medlem
Jag åkte Uber i Rom flera gånger när jag var där i februari. Fungerade utmärkt och var lätt att få tag på bil.
 

FFlash

Medlem
Åkte första gång Uber i New York. Loggade in på WiFi på JFK och hailade en XL som kom inom 5 minuter direkt i terminalen.
Taxichauffören var väldigt trevlig, han förklarade ihur Uber fungerar, vi satt och pratade en timme och kvart från JFK-Manhattan. Jag gav honom 5$ tipp för god service.
Åkte en Honda Pilot som var Uber XL, avsedd för 5-6 pers. Bilen var fräsch, sizable och tyst. Vi var 5 personer och det hela kostade 80$ flat rate varav jag hade 30$ promo off. Had trodde först jag hade begärt lägre Uber som skulle kosta 60$ men rymma max 4. Det lär vara flat rate till Manhattan 60$, och XL 80$.
Mycket nöjd med service och pris. LIRR tåget skulle ha kostat 5*10+5$ och metro kring 40$ för vårt gäng
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen