Senaste nytt

I hur god tid är ni på flygplatsen?

Najk

Medlem
Jag som har 30 mil till Kastrup eller 35mil till Arlanda försöker ju alltid ha god tid på mig. På en eftermiddagsflight tar jag tåget på morgonen, det funkar bra för mig att jobba på tåg och lounge så då har jag marginaler om ngt skulle hända. Senast så gick planet 15:00 från CPH till ORD och då åkte jag 08 hemifrån. Denna dagen gick allt bra och då var jag drygt 4h tidig på flygplatsen. Lite segt visst, men fick ihop nästan en full arbetsdag. Jag har även varit med om att väl på tågstationen så är det något signalfel i Stockholm Södra! så alla tåg söderut är inställda, och då är det skönt att veta att man hinner åka hem, hämta bilen och köra ner utan att missa flyget. På morgonflighter bor jag på Hilton CPH eller Radisson SkyCity.

Hellre marginaler, än att missa flyg. Jag trivs rätt bra på flygplatser och i lounger så jag har aldrig mått dåligt av att spendera någon extra timme på plats :)
 

Claes L

Medlem
Nu blir det mest till USA med fru och barn så jag siktar på 3 timmar innan på ARN, samma på hemresan som alltid börjar med inrikes USA. Inte för att hänga I dom "härliga" United Club lounger utan för att inrikes USA är helt magiskt med delays / cancellation.
 

sembl

Medlem
Allt beror på vilken flygplats, men generellt så vill jag kunna vara på flygplatsen så att jag kan gå till gate precis innan boarding. Spenderar minimalt med tid där då jag inte vill tänka på 1 timme extra per flyg betyder mycket annan värdefull tid för mig. Detta gäller både privat och i jobb. Några exempel där jag optimerat. Detta betyder att jag är på flygplatsen utan att ha passerat security med handbagage.

DCA - 35 min innan avgång
CHS - 30 min innan avgång
ARN - 40 min innan avgång
SKP - 35 min innan avgång
LHR - 1h innan avgång
JFK - 1h30min med AA då kön kan vara lång
JFK - 1h20 min med BA - går att optimera
BOS - 1h20 min - internationellt medan 40 min innan avgång på morgonen domestic.

Några av mina frekventa flygplatser
 
Lite beroende på flygplats och tid på dygnet. Som nämnts tidigare så brukar det vara 1-2 timmar innan boarding. Bättre att sitta i loungen utan att nervöst behöva vid luggage drop eller vid security check point. Har alldeles för mkt erfarenhet från saker som inte klaffat.
 

Chrille

Medlem
Det är ju helt galet att spendera en hel dag på flygplatsen. Väntetid på flygplatser är waste, som ska minimeras.

Vissa dagar får man äta upp sina uttalanden. I dag t ex, när Arlandaexpressen först stannade en halvtimma längs linjen och sedan makligt tuffade fram till ARN varvid gaten stängde medan jag var på väg in i terminalen. :mad:
 

mha321

Medlem
Vissa dagar får man äta upp sina uttalanden. I dag t ex, när Arlandaexpressen först stannade en halvtimma längs linjen och sedan makligt tuffade fram till ARN varvid gaten stängde medan jag var på väg in i terminalen. :mad:
Det hände för mig för någon månad sedan men jag hann.. I mitt fall stängde gaten strax innan jag kom till säkerhetskontrollen, men jag chansade och de släppte med mig ändå...
 

Krisbru

Ny medlem
Som norsk student i DK flyr jeg en del mellom Stavanger og København. Ved utreise fra København har jeg ingenting imot 2-3 timer i gulloungen til SAS. Et par 3-4 øl og litt mat så har jeg plutselig ''drukket'' inn 1/4 av billettprisen. Ved hjemreise fra Stavanger ankommer jeg oftest 10-15 min før bagasje avlevering stenger,,da det er niks og nada lounge på flyplassen. Men, jeg legger ofte inn en mellomlanding på 1-2 timer på OSL for et aldri så lite besøk i loungen på hjemreisen:D
 

forastero

Medlem
VBY: C:a 30 minuter innan avgång. Det har hänt att jag fortfarande stod i incheckningskö (fanns inga automater då) 15 minuter innan avgång och fick lugna några som stod bakom mig att vi kommer att hinna med planet.
BMA: Helst mer än 30 minuter men mindre än en timme innan avgång. Det funkar med mindre tid men det är bra att ha marginaler för kaos i trafiken eller säkerhetskontrollen...
ARN inrikes: strax under en timme innan avgång.
ARN utrikes: 1-2 timmar innan avgång (beroende på tidpunkt och destination)
 

forastero

Medlem
Tillägg: är EBS, så under sommar och jul händer det att jag lägger in mer väntetid på ARN för att sitta en stund i loungen. :)
 

MMMC

Medlem
Flygplatser och lounger i all ära, men jag anländer till flygplatsen så nära inpå avgång som bara möjligt.
 
Toppen