Senaste nytt

Self-upgrade?

Dr. Miles

Expert
Jag bevittnade en händelse på min SAS flight till Hamburg idag.

En flygvärdinna räknade antalet av SAS Plus passagerare före start och antalet verkade inte stämma.
Hon gick tillbaka till galley:n och kollade passagerarlistan.
Sedan gick hon till en herre som satte sig i sista raden (rad 6) av SAS Plus och frågade honom försynt om han hade boardingkort för SAS Plus.
Det visade sig att han flyttade från SAS Go i rad 7 själv och flygvärdinnan sa till honom: Han får inte byta sin sittplats före start, dessutom till SAS Plus. Om han vill byta plats så får han göra det efter säkerhetsbältesskylten hade släckts.
Det fanns många tomma säte i bakre del av kabinen.
Han gick tillbaka till sin sittplats utan protest.

Jag misstänker att han flyttade från rad 7 för att där satte tre personer i hans sida av rad 7 (Jag satte i 7A och seat blocking verkade fungera även idag. Tack SAS.)

Har ni sett andra passagerare som har flyttat till andra kabinen själva (ej av personalen) eller har ni egen erfarenhet av self-upgrade?
 

Senator

Moderator
Hela tiden... Ibland medvetet och ibland omedvetet...Allt ifrån stackars äldre som inte ser skillnad på rad 2 och 12 på ett boardingkort till riktiga DYKWIA som har ursäkter allt ifrån att hunden avled (empatitricket), till "jag har Guld", till "min biljett var så dyr, det måste vara något fel".
 

swede77

Medlem
Har sett personer "smyga" sig in i Business på följande bolag:

Kenya Airways
Gulf Air
Turkish Airlines

Endast på kenya airways blev personen ombedd att återgå, men jag har ju ingen bakgrund till anledning på övriga.
 

Alx

Medlem
Jag har sett en tysk kille som började med att vara direkt otrevlig mot allt och alla ombord på en flight med Lufthansa mellan New York JFK och Frankfurt. En riktig DYKWIA. Strax efter start så smög han in i business class i ett ögonblick när "ingen" såg honom. Efter någon timme kom han bak och hämtade sitt handbagage. Någon påpekade detta för flygvärdinnorna som svarade att de visste om det men att han var helt oresonlig och att de därför inte skulle hantera det förrän på FRA. Ett ovanligt svar från en flygvärdinna som arbetar för vad jag upplever som ett av världens kanske allra fyrkantigaste flygbolag.
 

Senator

Moderator
Jag har sett en tysk kille som började med att vara direkt otrevlig mot allt och alla ombord på en flight med Lufthansa mellan New York JFK och Frankfurt. En riktig DYKWIA. Strax efter start så smög han in i business class i ett ögonblick när "ingen" såg honom. Efter någon timme kom han bak och hämtade sitt handbagage. Någon påpekade detta för flygvärdinnorna som svarade att de visste om det men att han var helt oresonlig och att de därför inte skulle hantera det förrän på FRA. Ett ovanligt svar från en flygvärdinna som arbetar för vad jag upplever som ett av världens kanske allra fyrkantigaste flygbolag.

Intressant...

Ca 1999 skulle jag åka United mellan FRA och ORD. Våra corporate deals bokades alltid i "B" och det var på den tiden snorbilligt att uppgradera hela vägen till Denver, så jag bokade min kollega och jag i business med UAMP Miles.

Vi satte oss längst bak i affärsklass, och mötes av en trevlig purser. Precis innan dörren stängs kommer en man och sätter sig i en ledig stol på raden med 3 stolar i affärsklass. Under säkerhetsgenomgången kommer flygvärdinnan och säger till honom att han sitter i fel rad. Han vägrar lyssna och flytta på sig. Purser kommer, samma visa.. Argumentet han använder är att "han måste ha utrymme att sträcka på benen och att sätet som har blivit allokerat inte hade det". Intressant nog vet han inte det, han gick aldrig dit och kollade.

När diskussioner blev som hårdast, spelade ut sina två trumfkort...
1. Drog upp byxbenet på högersidan för att visa metallprotesen
2. Sedan självklart drog han upp att han hade tjänstgjord i armen

Jag har enorm respekt för alla som tjänstgör och har en stor empati för de som får variga men för detta. Men har lite svårare om detta sedan används som hävstång i en sådan situation.

Till slut lämnades passageraren och fick full service av besättningen. Men, när vi landade på ORD stod Chicago PD tillsammans med en representant från United. Nu kommer fakta som fick mig att nollställa all empati jag hade för resenären:
Han skulle inte åkt United. Han hade tagit en Voluntary Boarding Denial från American och fått $800 för besväret, och bokades över till United från en billig biljett på American.. Han helt enkelt använde situation till egen vinning. När jag gick förbi fick han två val: antingen betala en mellanskillnad eller åka med CPD. Mer såg inte jag...
 

ulagun

Medlem
Ursäkta en okunnig men vad är en DYKWIA?

Råkade själv ut för en ofrivillig uppgradering mellan ARN-CPH för en tid sedan.
Hade bokat GO plats 9A
Vid boarding hade de flyttat Plus skylten ned mot rad 14, satte mig på 9A. Blev koll och jag visade boardingkortet GO plats 9 A.
Hände inget, men å andra sidan kostade det hela SAS endast en smoothie och en delikat Wasa knäcke.i
 

Bryant

Medlem
PMI-ARN. Det började med att han trängde sig före alla i incheckningen eftersom han var EBG.

Väl ombord så klagar han på att det är tre i hans rad i GO och ber om en ledig rad i Plus eftersom han är en lojal Diamond...

CC tvekade in i det sista men lät honom flytta.

Han var allt som jag avskyr hos mina medresenärer personifierad.
 
Toppen