Senaste nytt

Star Alliance lounger på London Heathrow Terminal 2

Jacob

Medlem
@Christian R Okej, då har jag missuppfattat. Trodde att man, på Plus-biljett, bara hade tillgång till kontrakterade lounger.
Såhär står det t.ex på SAS hemsida Passengers in SAS Plus & EuroBonus Gold or Diamond members get exclusive access to two of the terminal’s most luxurious lounges: the Lufthansa Senator Lounge in the main Terminal 2A (opening in October) and the United Airlines Club Lounge in satellite Terminal 2B. SAS is moving to London Heathrow Terminal 2! - SAS (under "More Lounges").

Ber om ursäkt om jag hade fel!
SAS Plus inom Europa räknas av praktiska skäl som business class (det står C-klass på boardingkortet, C=business class) och då kommer man in i alla Star Alliance businesslounger per gällande regler.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tycker också att SAS uttrycker sig lite luddigt men just genom att SAS nyttjar sig av benämningen C-klass kommer man runt detta problem.

Hoppas inte detta ändras som ett resultat av förändringen av EuroBonus-intjäningen!
 

mha321

Medlem
Därmed borde man ju inte ha tillgång till lufthansa senator lounge som väl är gold only.

Däremot ligger det väl en lufthansa business lounge vid samma ingång, som man har tillgång till.
 

Jacob

Medlem
Egentligen borde det stått Y på boardingkortet när man reser i SAS Plus (Y=premium economy, vilket SAS Plus egentligen är) men då skulle varenda lounge i Europa behöva hålla koll på att just i fallet med SAS kommer man in med premium economy, eller så ska man skriva ut loungeinbjudan för varje passagerare varje gång.

Jag tycker de löst det smart. Möjligheten att komma in på andra Star Alliance-lounger, även de som SAS inte hänvisar till, är bara en bonus (som många säkert inte känner till).
 

Ormen

Medlem
Ah, stort tack. Ställde nämligen en liknande fråga (ang lounge-access på CDG) i en annan tråd tidigare denna vecka och blev då informerad om att SAS Plus bara har tillgång till de kontrakterade loungerna. I mitt fall innebär det alltså att när jag flyger från CDG har jag tillgång till Star Alliance-loungen?

Återigen ledsen för fel information.
 
@Ormen ingen grund til at bede om en undskyldning - vi er her alle for at blive klogere :)

Det SAS skriver er både rigtigt og forkert - jeg er lige på telefonen så en uddybning må vente til jeg er ved en PC.
 

Jacob

Medlem
Ah, stort tack. Ställde nämligen en liknande fråga (ang lounge-access på CDG) i en annan tråd tidigare denna vecka och blev då informerad om att SAS Plus bara har tillgång till de kontrakterade loungerna. I mitt fall innebär det alltså att när jag flyger från CDG har jag tillgång till Star Alliance-loungen?
Star Alliance-loungen på CDG kommer du inte in i eftersom den ligger i non-Schengenområdet medan SAS bara flyger till Schengendestinationer och förstås håller till i Schengenområdet. Det är dessutom en speciallounge som bara accepterar passagerare på de flygbolag som kontrakterat loungen (dvs Star Alliance-flygbolag som flyger från CDG till destinationer utanför Schengen), vilket för mig är helt ologiskt på alla sätt och vis, men så är det. Jag har blivit nekad varje gång jag försökt med en SAS-biljett, och då pratar jag ändå franska.
 

AABack2ARN

Medlem
Det gör det väl. Men de flygplatser där SAS flyger longhaul är ju inte så många till antalet så där kan nog SAS lära upp personalen. Eller vad gäller egentligen för loungetillgång då man reser SAS plus longhaul?
 

agehall

Medlem
Därmed borde man ju inte ha tillgång till lufthansa senator lounge som väl är gold only.

Däremot ligger det väl en lufthansa business lounge vid samma ingång, som man har tillgång till.

Stämmer - senator delen har man inte tillgång till om man är kastlös.
 
Toppen