Senaste nytt

Dyrare med "MFU" än kontant till Tokyo

Har tittat på att använda "Book for cash, upgrade with Avios" (tidigare MFU) på ARN-NRT/HND. Förutom att tillgången på platser är extremt dålig, har jag inte lyckats hitta ett pris från WT+ som är lägre än att köpa CW-biljetten kontant. Ex: Utresa 26 aug 2015, hemresa 12 sept 2015. Dryga 27 700 + 45000 Avios mot dryga 24 600 för att boka kontant, vilket verkar helt orimligt. Fenomenet är detsamma på andra datum, även närmare i tid. Någon som vet vad anledningen kan vara?
 

Dr. Miles

Expert
Har tittat på att använda "Book for cash, upgrade with Avios" (tidigare MFU) på ARN-NRT/HND. Förutom att tillgången på platser är extremt dålig, har jag inte lyckats hitta ett pris från WT+ som är lägre än att köpa CW-biljetten kontant. Ex: Utresa 26 aug 2015, hemresa 12 sept 2015. Dryga 27 700 + 45000 Avios mot dryga 24 600 för att boka kontant, vilket verkar helt orimligt. Fenomenet är detsamma på andra datum, även närmare i tid. Någon som vet vad anledningen kan vara?
Det finns en Fare basis: TTSEU som kostar 8.998 SEK exkl. skatter för den perioden du vill flyga.
Jag vet dock inte om det finns tillgänglighet i T klass på dina flygningar dock.

OBS. Du får inte använda förkortning av flygplatser/städer i rubriken. Vänligen se forumregler.
Forumregler - BusinessClass.se
 
Det finns en Fare basis: TTSEU som kostar 8.998 SEK exkl. skatter för den perioden du vill flyga.
Jag vet dock inte om det finns tillgänglighet i T klass på dina flygningar dock.

OBS. Du får inte använda förkortning av flygplatser/städer i rubriken. Vänligen se forumregler.
Forumregler - BusinessClass.se

Tack, men det förklarar inte varför upgrades med avios ligger över kontantpriser. Har gjort så under en längre tid. Har fixat rubriken.
 

Senator

Moderator
Tack, men det förklarar inte varför upgrades med avios ligger över kontantpriser. Har gjort så under en längre tid. Har fixat rubriken.

Svaret "för att det alltid har gjort det" är självklart inget bra svar på detta :) men så är det tyvärr.

Jag antar att MFU använder dyra fare basis i botten och därmed uppfattas detta som väldigt dyrt. Jag har aldrig hört någon hitta ett bra värde i att boka denna vägen. De flesta jag känner bokar WTP på någon rea, och sen applicerar Avios uppgradering.

Så letar du bra värde med kombinationen Avios och WTP är väl erfarenheten att MFU inte är bra..
 

Dr. Miles

Expert
Tack, men det förklarar inte varför upgrades med avios ligger över kontantpriser. Har gjort så under en längre tid. Har fixat rubriken.
För du valde fel fare basis eller det inte fanns plater på biliigare World Traveller Plus biljetter (t ex i T klass).

Man kan dra hur många liknande exemplar som helst med olika flygbolag.
SAS Y klass (SAS Plus, Premium Economy) long haul är ofta dyrare än andra flygbolags rabatterade Business class biljetter.

Jag är inte bekant med uttrycket MFU men vad är skillnaden mellan MFU och "Uppgradera med Avios"?
Om jag har förstått rätt, man kan uppgradera mellan London-Tokyo med 15.000 avios per sträcka från World Traveller Plus till Club World.

https://www.britishairways.com/travel/avios-calculator/execclub/_gf/sv_se
 
Svaret "för att det alltid har gjort det" är självklart inget bra svar på detta :) men så är det tyvärr.

Jag antar att MFU använder dyra fare basis i botten och därmed uppfattas detta som väldigt dyrt. Jag har aldrig hört någon hitta ett bra värde i att boka denna vägen. De flesta jag känner bokar WTP på någon rea, och sen applicerar Avios uppgradering.

Så letar du bra värde med kombinationen Avios och WTP är väl erfarenheten att MFU inte är bra..

Så du menar att det är bättre att köpa en WTP och sedan hoppas på att BA släpper upp fler platser för uppgradering närmare avgång om det inte finns vid bokningstillfället, och acceptera om så inte blir fallet?

Jag tycker fortfarande det är något märkligt med just Tokyo. Har hittat betydligt mer vettiga priser på atlantflygningar + avios, men det är väl som du antyder en fråga om hur stort utbudet är på lägre fare basis.
 
För du valde fel fare basis eller det inte fanns plater på biliigare World Traveller Plus biljetter (t ex i T klass).

Man kan dra hur många liknande exemplar som helst med olika flygbolag.
SAS Y klass (SAS Plus, Premium Economy) long haul är ofta dyrare än andra flygbolags rabatterade Business class biljetter.

Jag är inte bekant med uttrycket MFU men vad är skillnaden mellan MFU och "Uppgradera med Avios"?
Om jag har förstått rätt, man kan uppgradera mellan London-Tokyo med 15.000 avios per sträcka från World Traveller Plus till Club World.

https://www.britishairways.com/travel/avios-calculator/execclub/_gf/sv_se

MFU = Miles for Upgrade = Uppgradera med avios. Smidig gammal förkortning som i och för sig känns lite daterad nu när valutan kallas avios.

Visst kan man uppgradera från WTP till Club World, men platstillgången för awards har varit usel på sträckan London-Tokyo, nästan oavsett hur långt ut man tittar. Därtill som sagt höga priser. Nåja.
 
Toppen