Senaste nytt

Lifemiles slutar med Lufthansa First Class awardbokningar

har suttit och lekt lite med lm. Finns ju en del f kvar beroende på hur man vill pussla ihop resorna. Air china och thai finns ju kvar och sedan har air india tillkommit. Ser att det verkar vara hyfsad tillgång del-lhr som dessutom flyger på vettiga tider.

Samt UA, OZ & NH.

Är det något jag avskyr med Lifemiles och som får mig tveksam att köpa mer miles så är det den förbannade captchan som återkommer efter ett par sökningar. Må den brinna!
 
Last edited:

Yekermo

Medlem
Har detta bekräftats någonstans officiellt? Det gör det ju riktigt svårt att flyga F från Europa imho.
Inget officiellt och det kommer väl sannolikt inte komma heller. Har läst det på en "flygblogg" (LifeMiles Blocking Lufthansa First Class Awards - One Mile at a Time) och har skrivits en del om det på FT också.

Vissa säger att de fortfarande kan hitta nån enstaka LH F här och där men jag har inte lyckats och då har jag sökt väldigt mycket senaste dagarna. Men vem vet, det kan ju också vara någon form av miss i IT-systemet likt Etihad hade med AAdvantage nyligen.
 

Senator

Moderator
Pengar fungerar fortfarande ;)

Precis...

Baserat på den lilla inside information jag besitter är min gissning att det bilaterala avtal för att köpa plats på Lufthansa är helt enkelt för dyrt för LifeMiles att betala och deras marginal blir för dålig.

Jag uppfattade att BA Avios betalade Cathay ca £250-300 för min plats i F en väg. Om vi då säger att flera kör som vår vän nere i Skåne och åker GRU-FRA-YVR som en väg inom en region, men man betalar Lufthansa 2 x 3 000kr för detta (per segment) finns det ingen lönsamhet i verksamheten.

Jag tycker det är helt ok att utnyttja hål i systemen, men man bör inte bli överraskad, förvånad eller besviken om det leder till ändringar. Jag har ingen aning om det är många som gör så, eller om det är skälet till att vi ser detta nu. Men, om LifeMiles inte tjänar pengar eller tillräckligt med pengar på att "sälja" en plats med Lufthansa First blir det självklart en ändring.

Det är tror jag är ett enkelt kommersiellt beslut.
 

agehall

Medlem
Klart det är ett kommersiellt beslut om det nu stämmer. Men tills LM bekräftar det officiellt så kan det lika gärna vara en bugg i deras system.

Det som jag tycker är trist, är att det gör värdet av alliansen mindre. Jag är väl medveten om att miles inte är pengar och därmed inte har samma självklara värde, men att helt plötsligt rycka bort möjligheter att boka vissa bolag (även om det bara är i F) är dåligt. Som kund vill jag ha ett visst mått av förutsägbarhet. De annonserade ju tex de nya uttagsnivåerna i ganska god tid, vilket är bra, så varför har de inte sagt ett pip officiellt om detta?
 
Toppen