Senaste nytt

Hur fungerar egentligen Hertz bonusprogram?

jsn

Medlem
Genom jobbet hyr jag ibland bil på tjänsteresor, och iaf på de orter jag hyr så är det Hertz som gäller. Jag är medlem i Hertz Gold Plus, och blev guldkortsinnehavare på en drive jag plockade upp här där man blev guld efter 3 bilhyror.

För någon vecka sedan fick jag ett mail där de sa att efter sju bilhyror så blir jag uppgraderad till nästa nivå - five star...

jag mailade kundtjänst för att fråga under vilken tidsperiod som jag var tvungen att hyra bil sju gånger samt om det är kalenderår som gäller eller godtycklig 12-månadersperiod för att kvalificera. Slutligen undrade jag hur lång tid det tar innan man blir nedgraderad igen om man inte hyr tillräckligt mycket bil.

Jag får till svar att de ser att jag har hyrt tre gånger på sistone och alltså har fyra bilhyror kvar innan jag blir uppgraderad. Ingen tidsbegränsning framgick. Vidare sa svaret att jag kommer ha kvar five star så länge jag har kvar mitt medlemskap och håller det aktivt. Alltså ingen nedgradering. Allt detta låter väldigt olikt andra loyaltyprogram jag är med i och har hört talas om...

Kan någon förklara hur Hertz program fungerar inkl ev kvalificeringsperioder och nedgraderingar till lägre bonusnivåer? Kan man verkligen bara klättra uppåt, olika fort, eller kan man åka ner något pinnhål också?

Det verkar även som att högre status ger högre chans till fri uppgradering av hyrbil, men finns det ytterligare några fördelar med bonusprogrammet? Jag har inte sett att man får poäng för hyror som man kan byta in mot gratis hyror tex? Finns det något sådant eller är det "bara" uppgraderingsmöjligheterna som är fördelen med högre status?

Är Hertz bonusprogram förvirrande eller är det bara jag som inte ser logiken?
 

Mr Carter

Medlem
Jag får till svar att de ser att jag har hyrt tre gånger på sistone och alltså har fyra bilhyror kvar innan jag blir uppgraderad. Ingen tidsbegränsning framgick.

Det verkar även som att högre status ger högre chans till fri uppgradering av hyrbil, men finns det ytterligare några fördelar med bonusprogrammet?

Man blir inte uppflyttad till nästa nivå förrän nästkommande år. Jag kvalificerade mig för five star under 2012 men fick inte den statusen förrän 2013-01-01. Var i kontakt med deras kundtjänst angående detta och fick det förklarat.

Hyr bil av Hertz i USA och bokar alltid en "full size". Enligt villkoren kan man inte bli uppgraderad till en högre kategori än denna så några extra förmåner märker jag faktiskt inte av...
 

Johan_G

Medlem
Allt Hertz gör är fruktansvärt förvirrande, men dom är oftast väldigt billiga och det förlåter ju ganska mycket. Själv är jag också five star men det känns som en "fått i corn flakes paketet"-status då jag inte riktigt vet hur jag har fått den eller märkt av några direkta fördelar.
 

ski

Medlem
Det finns några fördelar och det är uppgradering på vissa flygplatser (fast när jag hyr privat prioriterar jag låg bränsleförbrukning och vill inte bli uppgraderad) som när jag på Landvetter fick en S60 Polestar med 350 hk. Kul, dessutom skulle jag ända upp till Svinesund så det blev drygtr 50 mil. Dessutom hade bilen en massa dekaler så den väckte visst uppseende. De vouchers man skall få efter 10 hyror har jag varit tvungen att ringa om för att få, men de är i praktiken oanvändbara eftersom du måste hyra till fullpris och får en fri dag vid minimum två dagars hyra. Det har alltid blivit billigare att nyttja någon annan rabatt.
 

agehall

Medlem
Allt Hertz gör är fruktansvärt förvirrande, men dom är oftast väldigt billiga och det förlåter ju ganska mycket.

Jag måste göra något seriöst fel, för Hertz är nästan alltid dyrast, med ganska mycket. De få gånger de varit billigast är det någon hundralapp som skiljer. Dock har jag alltid fått skitbilar av dem, så jag är inte direkt sugen på att hyra mer hos dem oavsett pris.
 

OliT

Medlem
Jag måste göra något seriöst fel, för Hertz är nästan alltid dyrast, med ganska mycket. De få gånger de varit billigast är det någon hundralapp som skiljer. Dock har jag alltid fått skitbilar av dem, så jag är inte direkt sugen på att hyra mer hos dem oavsett pris.

Hertz är oftast billigast hos mig också, i alla fall på svenska hyror. Det förutsätter dock flitigt användande av CDP-koder, vilket tar ner priset i alla fall 15-20 procent. Främst i USA går det också att kombinera med PC-koder, och då kan det bli löjligt billigt.
 

Johan_G

Medlem
Jag måste göra något seriöst fel, för Hertz är nästan alltid dyrast, med ganska mycket. De få gånger de varit billigast är det någon hundralapp som skiljer. Dock har jag alltid fått skitbilar av dem, så jag är inte direkt sugen på att hyra mer hos dem oavsett pris.

Med CDP-koder går det att trolla till ganska fina priser hos Hertz. Dessutom kör dom som regel alltid någon kampanj och jag brukar få hyfsade bilar också. Just den här veckans hyra blev hos Sixt då priset för en Focus hos Hertz var snudd på exakt samma som för en A-klass hos Sixt och jag var sugen på att prova Mercan. Annars hyr jag säkert 9 av 10 gånger hos Hertz.
 

varva77

Medlem
"Bonusprogrammen" inom biluthyrningsbranschen är fullständigt kassa. Kan gå lite snabbare att boka och hämta ut bilen, alternativt få lite bonuspoäng på något flygprogram när man hyrt till ockerpriser. I övrigt har de inte mycket att komma med. Deras statusnivåer är helt menlösa och tillför inget mervärde alls, möjligtvis en uppgradering från Polo till Golf om man nu tycker det spelar någon roll.
Har sett att Europcars ger tillgång till Malmö Aviation lounger i Göteborg och Bromma, kanske skulle kunna vara något. När jag jobbade där för många år sedan fick man även var sjunde (eller något liknande) gratis weekend om man signade upp sig på deras "privata program", det var dock alltid mycket restriktioner runt om dvs hyra till vissa priser, vissa tider. Holiday autos och ebilhya är enda som gäller om man skall hyra privat.
 
Toppen