Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Johan_G

Medlem
Utan att ha läst artikeln, vilket jag heller inte kommer att göra då jag inte beblandar mig med Sexpressen, så tycker jag generellt att hela verksamheten med gästarbetare i Mellanöstern är problematisk. Det finns en hierarki där men behandlar människor från olika länder på olika sätt, européer som jobbar i Mellanöstern har fina titlar och bra löner och inte speciellt mycket inskränkningar i i sin frihet medan folk från t.ex. Nepal eller fattiga länder i Sydostasien ofta får hålla sig till "sämre" yrken och hålla tillgodo med betydligt lägre löner samtidigt som dom måste acceptera att arbetsgivaren dikterar precis vilka villkor dom vill.

Från ett svenskt perspektiv så känns ju inte 18.000-25.000:- skattefritt och fritt boende (som nämndes tidigare) så tokigt och om alternativet vore att få samma lön i Sverige samt betala skatt och boende så kan man nog stå ut med en hel del i några år och gillar man inte läget kan man alltid ge chefen fingret och dra hem till Sverige igen.

För en gästarbetare från ett fattigt land ser verkligheten annorlunda ut, 18.000-25.000:- är en guldgruva jämfört med att jobba hemma och det vet varenda släkting om. Man förväntas försörja sina föräldrar, betala utbildningskostnader för syskon eller syskonbarn, bekosta operationer och läkemedel till farbröder, mostrar och kusiner etc. Arbetsgivarna vet att dessa personer inte bara kan ge upp och åka tillbaka hem om dom inte gillar läget, pressen från familjen att hålla pengaflödet rullande är ofta väldigt stor.
 
För min del är det inte särskilt svårt att agera på inkomplett information. Det gör vi alla varje dag, och detta blir väl inget undantag. Visar QR att storyn är fel kan man alltid ompröva ett beslut att undvika bolaget. Och att kunna agera moraliskt eller etiskt endast om man alltid är konsekvent i dessa avseenden faller på sin egen orimlighet. Då får jag ju problem med att inte sno en blomvas på Bukowskis av etiska eller moraliska skäl om jag någon gång tagit hem ett gem från jobbet.
 

JonW

Medlem
Ok...jag trodde nog det var fråga om helt andra lönenivåer. Antar att det är äventyret som lockar de som kommer från Europa då, för de där lönerna kan man ju dra in i Sverige på vanligt okvalificerat nattskiftsjobb (6-7 h/dygn) på fabrik, eller på ett någorlunda kvalificerat kontorsjobb, för att ta två exempel som inte ligger i närheten av kabinpersonal när det gäller stressnivåer och obekväma arbetstider.
Fast riktigt så enkelt är det ju inte.
Nattskiftsjobb på fabrik kanske inte passar alla unga tjejer, och kvalar de mot förmodan in till det där kvalificerade kontorsjobbet utan studieskulder så ligger det ofta i Stockholm. Där du får dra bort kanske 10 000 från dina 25 000 netto bara för hyran.
Sen ska du betala elräkningen, gasräkningen, hemförsäkringen, internetabonemanget och TV-licensen.
Allt det där slipper man i personalbostaden, sannolikt även mobilkostnaden, städningen, förbrukningsartiklar i lägenheten, läkarbesök...
Sen så medför det fina kontorsjobbet i regel dyra luncher i city, och övrig mat/andra utgifter samt semestrar till svenska priser.
Qatar-damen har fritt både frukost, lunch, middag när hon är i tjänst, och sannolikt mycket billiga flygresor.
Fritid på outstations medför i vart fall fria frukostar, och kanske traktamente för övriga måltider.
Och de måltider hon måste betala själv intas i regel i lågprisländer.
Så visst kan hon spara betydligt mer av de 25 000 netto än vad hon kan göra för samma nettolön här hemma.
 

Alx

Medlem
Det är mycket snack om tjejernas löner och att de tjänar pengarna skattefritt. Vilket ju är toppen och antagligen ett av incitamenten till att överhuvudtaget flytta till Qatar.

MEN, kritiken handlar ju inte alls om löner, personalbostäder eller skattenivåer. Kritiken handlar ju om något så grundläggande (och självklart) som mänskliga fri- och rättigheter, ett område där Qatar Airways och regionen som helhet lämnar mycket mer att önska.

Självklart borde de redan innan de åkte ha varit medvetna om vad för sorts land de flyttade till. Förutsatt att de har fått se kontraktet och reglerna i sin helhet redan i Sverige så var det mycket naivt att tro att Qatar Airways inte skulle använda sig av reglerna. Oavsett vilket så ser jag inget som helst fel i att de försöker få till en medvetenhet om och förändring av de bitar de tycker är fel. Varför skulle de inte få kritisera detta bara för att de har skrivit under ett kontrakt och flyttat dit?

Jag har själv valt att högst frivilligt bosätta mig utomlands. Trots det tar jag mig rätten att både kritisera och ibland också försöka få igenom förändringar kring de delar som jag ogillar.

Några frågor jag ställer mig är hur vi kan vara så säkra på att dessa hemliga kontrakt och uppenbarligen omfattande regelverk är ett och samma dokument som lämnas ut vid ett och samma tillfälle? inte förändras över tiden? och är tydliga redan från dag ett? Qatar Airways verkar ju både sakna spärrar och agera minst sagt nyckfullt.
 

EricT

Medlem
Jag kommer att flyga med Qatar. Det jag sett bolaget leverera är en mycket bra premiumprodukt.

Vad media skriver kanske inte alltid är sant. Är det inte frivilligt att jobba på QR? Jo....just det och det är som sagt frivilligt att flyga med dem.
 

Alx

Medlem
Jag kommer att flyga med Qatar. Det jag sett bolaget leverera är en mycket bra premiumprodukt.

Vad media skriver kanske inte alltid är sant. Är det inte frivilligt att jobba på QR? Jo....just det och det är som sagt frivilligt att flyga med dem.

Den här tråden handlar inte om huruvida Qatar Airways erbjuder sina kunder en bra eller dålig produkt. Många kan nog skriva under på att deras premiumprodukt är riktigt bra. Tråden handlar istället om hur Qatar Airways behandlar sin personal som om de vore företagets slavar.

Jag tror inte att någon har påstått att allt som skrivs i media skulle vara 100% sant. Inte heller att det inte skulle vara högst frivilligt att arbeta för, bojkotta, stödja eller helt enkelt blunda för företag som kränker sin personals fri- och rättigheter som människor.
 
Toppen