Senaste nytt

Delta Sky Club verkar ha lite för många medlemmar

Vaniljvodka

Medlem
"Delta Air Lines announced significant changes to the Delta Sky Club membership program, citing the $50 million the airline has invested in new and expanded lounges over the past few years as well as member complaints that the clubs have been overcrowded."

Delta to Address Sky Club Overcrowding, Introduce New Membership Categories | Frequent Business Traveler

Har ingen koll på hur det ser ut i deras lounger, men när jag flög med DL från LGA till NAS för en dryg vecka sen så var jag mest förvånad över att kön till Sky Club-incheckningen var längre än bag drop för oss statuslösa. Och då var bag drop-kön vi tvingades stå i riktigt riktigt lång. Kom fram på strax under en timme.

Terminal D verkade dessutom vara helt dedicerad till Delta och ändå hade man inte tillräckligt med personal/diskar för att hantera resenärerna.

Vet heller inte vad för status man måste ha för att få stå i Sky Club-kön, men det är uppenbarligen inte en förmån med en sån jäkla köbildning. Och då har man nog gett alldeles för många tillgång till "den prioriterade incheckningen".

"Delta is raising the annual membership fee to $695 effective Friday, calling it an Executive Membership."

Har för dålig koll på bonusprogram för att säga om det här är en normal strategi, men spontant så låter det märkligt att sälja medlemsskap. Slutar ju bara med att medlemsskapet urvattnas då man inte kan hantera massorna.
 

Vaniljvodka

Medlem
Fullt normalt i USA skulle jag säga.

Märkligt. Segt att vara affärsresenär därborta i så fall.
Men det måste ju vara annorlunda på mindre flygplatser gissar jag. När vi flög UA från FLL till EWR en vecka senare så hade det varit helt fantastiskt även utan status, inga köer öht varken i incheckning eller security.
 

Senator

Moderator
Märkligt. Segt att vara affärsresenär därborta i så fall.
Men det måste ju vara annorlunda på mindre flygplatser gissar jag. När vi flög UA från FLL till EWR en vecka senare så hade det varit helt fantastiskt även utan status, inga köer öht varken i incheckning eller security.

Status i amerikanska program har andra fördelar som t.ex uppgraderingar. Det verkar vara en viktigare förmån för amerikanska resenärer än access till ett glorifierat väntrum. Notera även att man inte använder begreppet "Lounge" men "Club". Kanske det finns språklig anknytning till att man betalar för ett "Club"-medlemskap?
 

Vaniljvodka

Medlem
Status i amerikanska program har andra fördelar som t.ex uppgraderingar. Det verkar vara en viktigare förmån för amerikanska resenärer än access till ett glorifierat väntrum. Notera även att man inte använder begreppet "Lounge" men "Club". Kanske det finns språklig anknytning till att man betalar för ett "Club"-medlemskap?

Såg de här standby-listorna till uppgradering på mina flighter och det är ju en fin feature, men att få köa lika länge som alla andra vid incheckningen skulle kännas väldigt märkligt. I mina ögon är det just att få tillgång till business check-in och fast track som är de största perksen sen jag blev EBS och sedermera EBG.

Nu kanske jag går lite OT, men ett par bra grejer med amerikanskt inrikesflyg som jag noterade var följande:

- När man kommit igenom säkerhetskontrollen på LGA så kändes terminalen ganska modern inredningsmässigt. Varje gate-område hade iPads vid varje sittplats, där man kunde kolla avgångar, väder, internet och annat. Monitorerna vid gaten var väldigt informativa gällande i princip allt möjligt som hade med resan att göra. Lite svårare för resenärer att missa viktig info således.

- Boarding till UA-flighten skedde i grupper. Det har jag varit med om tidigare, men alla grupper hade varsin fålla som de fick stå i och sedan ropades alla grupper upp en efter en. Väldigt svårt för folk att tränga sig och sedan blockera vägen för andra. Fattar inte varför man inte gör så överallt.

- Flög med JetBlue första gången mellan NAS och FLL och att som lågprisbolag erbjuda ett 30-tal gratis tv-kanaler samt bjuda på vattenflaska och snacks på en 40-minutersflygning kändes väldigt generöst. Mycket benutrymme och sköna läderstolar på Embraer 190:n.
 

Alx

Medlem
Att de amerikanska flygbolagen säljer "club-kort" är egentligen inte så konstigt som det kanske låter. Vi som är medlemmar i de amerikanska programmen har inte tillgång till lounger när vi flyger domestic oavsett statusnivå. Det är alltså främst ett sätt att ge frequent flyers en möjlighet att komma in i loungen på inrikesresor. Beroende på statusnivå brukar man få köpa medlemskapet till reducerat pris.

Vet inte hur det är på Delta men på United har man som statusmedlem "Premier access" vilket innefattar Business/First check-in, Fast Track och boarding group 1 eller 2. Samt "unlimited complimentary upgrades" i mån av plats på inrikesflygningar.

Så de två stora skillnaderna mellan de amerikanska programmen och de europeiska motsvarigheterna är: 1. avsaknaden av lounge access vid inrikes resor som statuspax. 2. förmånen att automatiskt listas för complimentary upgrade i mån av plats. Den sistnämnda är en mycket uppskattad förmån i USA.

Precis som i Europa så är köerna vid enstaka tillfällen längre till C incheckningen än till Y incheckningen. Då kan man ju alltid gå dit istället.
 

johhenrik

Medlem
Dock kan man med *G, som inte är amerikanskt, komma in i Untied Club och US, vad den nu heter. Så är man i USA och kör UAMP kan ju ett A3*G vara rätt bra antar jag, eller status-matcha till ett TK*G.
 

Vaniljvodka

Medlem
Vet inte hur det är på Delta men på United har man som statusmedlem "Premier access" vilket innefattar Business/First check-in, Fast Track och boarding group 1 eller 2. Samt "unlimited complimentary upgrades" i mån av plats på inrikesflygningar.

Vi stod i boarding group 2 som *G. Hade jag känt till det här med complimentary upgrades tidigare så hade jag såklart signat upp för det, UA hade ju riktig C-kabin på FLL-EWR. Jag tror de hade samma system med väntelista för upgrades på DL.

Precis som i Europa så är köerna vid enstaka tillfällen längre till C incheckningen än till Y incheckningen. Då kan man ju alltid gå dit istället.

I fallet med DL på LGA så hade det ju inte gjort nån större skillnad vart man än ställt sig, köerna till båda var ju enorma. Och det är just det som jag tycker borde vara viktigast för statuspax, slippa köandet.

En jämförelse med ARN terminal 4 den 27 december förra året: Kön till SAS bag drop gick hela vägen till andra sidan av terminalen (till service-diskarna vid rulltrapporna för ankommande). Norwegian hade för övrigt helt tomma fållor, kul att se. EBG-incheckningen var HELT tom. Jag var den ende som trängde mig in i den fållan och bakom mig kom sen en EBS som frågade om han fick stå där. Otroligt skönt.

Nyfiken: Vilka europeiska bolag brukar också ha långa köer vid sin C-incheckning?

Dock kan man med *G, som inte är amerikanskt, komma in i Untied Club och US, vad den nu heter. Så är man i USA och kör UAMP kan ju ett A3*G vara rätt bra antar jag, eller status-matcha till ett TK*G.

Japp, vi besökte United Club på FLL. Liten men ganska trevlig lounge. Full bar och enklare frukostbuffé (bagels med cream cheese, sylt, pastries, frukt, mjölk och flingor) som sedan byttes ut mot ost, kex, kakor vid lunch. Ungefär samma mat-nivå som SAS guld-lounge på ARN skulle jag säga (alltså inget vidare om man jämför med andra).
 

karho

Medlem
- Boarding till UA-flighten skedde i grupper. Det har jag varit med om tidigare, men alla grupper hade varsin fålla som de fick stå i och sedan ropades alla grupper upp en efter en. Väldigt svårt för folk att tränga sig och sedan blockera vägen för andra. Fattar inte varför man inte gör så överallt.

Håller med om detta och också tänkt på det, kanonlösning. Enda nackdelen är att man känner sig lite som boskap på väg till slakten med de olika fållorna, men det vägs med råge upp av att det blir ordnung.

/Vän av ordning
 
Toppen