Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Nemo

Medlem
Det låter högt. Enligt Hertz Hyresregler ligger självrisken (CDI) på 5.000 kronor för XC90. Finns även generell info på TryggHansa - Hertz
Hyresregler
In Sweden Collision Damage Waiver (CDW) is known as Collision Deductible Insurance (CDI).

Collision Deductible Insurance is an optional* service provided by the Swedish insurance company Trygg-Hansa which if, accepted, reduces your financial liability for damage to the Hertz vehicle, its parts and accessories, except for theft, attempted theft or vandalism, provided the vehicle is used in accordance with the terms and conditions of the rental agreement.
*CDI may be mandatory and included in some contract or preferential rates.
If CDI is declined, you will be responsible for the amount of the deductible as per table below.

Vehicles | Vehicle damage / Third Party / Theft / Fire / Windscreen / Break-down
(W – LVMR) Ford Transit or similar
Cargo vans | SEK 16,600.00
All other vehicle groups | SEK 15,000.00

Please note that if you are under 25 years old, an extra fee of SEK 2,000.00 (including tax) will be charged.

Regardless of whether CDI is accepted or included, all rentals are subject to a non-waivable excess for which you are responsible in the event of damage to the Hertz vehicle during the rental as per table below.
Vehicle group | CDI - Non Waivable Excess
(Y – PXAR) Volvo XC90 Automatic or similar | SEK 5,000.00
(Z – PCAR) Volvo S80 Automatic or similar | SEK 5,000.00
 

FrontX

Medlem
Hyresregler
In Sweden Collision Damage Waiver (CDW) is known as Collision Deductible Insurance (CDI).

Collision Deductible Insurance is an optional* service provided by the Swedish insurance company Trygg-Hansa which if, accepted, reduces your financial liability for damage to the Hertz vehicle, its parts and accessories, except for theft, attempted theft or vandalism, provided the vehicle is used in accordance with the terms and conditions of the rental agreement.
*CDI may be mandatory and included in some contract or preferential rates.
If CDI is declined, you will be responsible for the amount of the deductible as per table below.

Vehicles | Vehicle damage / Third Party / Theft / Fire / Windscreen / Break-down
(W – LVMR) Ford Transit or similar
Cargo vans | SEK 16,600.00
All other vehicle groups | SEK 15,000.00

Please note that if you are under 25 years old, an extra fee of SEK 2,000.00 (including tax) will be charged.

Regardless of whether CDI is accepted or included, all rentals are subject to a non-waivable excess for which you are responsible in the event of damage to the Hertz vehicle during the rental as per table below.
Vehicle group | CDI - Non Waivable Excess
(Y – PXAR) Volvo XC90 Automatic or similar | SEK 5,000.00
(Z – PCAR) Volvo S80 Automatic or similar | SEK 5,000.00

Dem verkar ju ha hittat på den där summan själv. Det står ju absolut ingenstans om en självrisk som är 8000, mer än på mitt avtal.
Så då är ju frågan om, att eftersom jag godkänt avtalet så är det det som gäller och har väl egentligen inte mycket att säga till om.
 

Nemo

Medlem
Dem verkar ju ha hittat på den där summan själv. Det står ju absolut ingenstans om en självrisk som är 8000, mer än på mitt avtal.
Så då är ju frågan om, att eftersom jag godkänt avtalet så är det det som gäller och har väl egentligen inte mycket att säga till om.
Grundregel är ju att ingånget avtal skall hållas. Men om det är så att du vid bokning läste att självrisk är 5.000 kronor så kan du ha blivit vilseledd när du hämtade ut bilen, eller att den lokala firman hittat på en summa som inte stämde överens med det du gick med på vid bokning, se Oskäliga avtalsvillkor och Avtalsvillkorslagen - Konsumentverket.

OT. Ett annat villkor, som ej har någon rättslig verkan, är om du bokat en aktivitet där du måste skriva på att du genomför det på egen risk. Sport och fritid - Konsumentverket. Uttrycket ”att delta på egen risk” finns inte i svensk lagstiftning. Det är alltid näringsidkaren som har ansvaret att erbjuda en säker tjänst. Du själv har ett ansvar att bedöma om du klarar av aktiviteten, ditt eget uppträdande, att följa de instruktioner som finns, att inte uppge felaktiga hälsouppgifter.
 

FrontX

Medlem
Grundregel är ju att ingånget avtal skall hållas. Men om det är så att du vid bokning läste att självrisk är 5.000 kronor så kan du ha blivit vilseledd när du hämtade ut bilen, eller att den lokala firman hittat på en summa som inte stämde överens med det du gick med på vid bokning, se Oskäliga avtalsvillkor och Avtalsvillkorslagen - Konsumentverket.

OT. Ett annat villkor, som ej har någon rättslig verkan, är om du bokat en aktivitet där du måste skriva på att du genomför det på egen risk. Sport och fritid - Konsumentverket. Uttrycket ”att delta på egen risk” finns inte i svensk lagstiftning. Det är alltid näringsidkaren som har ansvaret att erbjuda en säker tjänst. Du själv har ett ansvar att bedöma om du klarar av aktiviteten, ditt eget uppträdande, att följa de instruktioner som finns, att inte uppge felaktiga hälsouppgifter.

Tack för info. Ska skicka iväg ett mail till kundtjänst och påtala detta. Något verkar vara galet med detta.
 

Stefan62

Medlem
Någon som kan svara på om det är brukligt att ta 8000:- i självrisk om man hyr månadsvis?
Jag hyrde 30dagar på Hertz och vid återlämnandet så upptäcktes en repa på sidan. Detta kommer dem debitera mig 8000:- för.
Hade ingen aning om att dem tog extra i självrisk på månadshyror och det nämnde heller inte tjejen som lämnade ut nyckeln. Jag får nyckeln på 10 sek men om något avviker så måste dem väl informera om det?. Själva grejen med "Gold-desk" är ju att man ska slippa skriva på och läsa igenom.
och vilken typ av bil man hyr (inom den ordinarie vagnparken) påverkar väl inte självrisken?. Dem gav mig en XC90 istället för en S80.
Mitt Amex Platinum är ju värdelöst även fast jag betalade med det eftersom jag inte gjort någon resa. Så nu ligger väl hoppet till min andra hyrbilsförsäkring.

Du hyrde alltså på hemmaplan?

Lämnade Du verkligen inte hemorten med bilen en enda gång?
 

Nemo

Medlem
Jo jag har varit i Skåne bl.a, dock inte utanför Sverige. Dock har jag inget som kan styrka detta, eftersom boende har skett hos vänner och familj.
Bensinkvitton? GPS? Köpkvitton / restaurangnotor? Skulle inte förvåna mig om det redan sitter en GPS-tracker på de dyrare hyrbilarna (typ XC90).
 

Homer

Medlem
Hyresregler
In Sweden Collision Damage Waiver (CDW) is known as Collision Deductible Insurance (CDI).

Collision Deductible Insurance is an optional* service provided by the Swedish insurance company Trygg-Hansa which if, accepted, reduces your financial liability for damage to the Hertz vehicle, its parts and accessories, except for theft, attempted theft or vandalism, provided the vehicle is used in accordance with the terms and conditions of the rental agreement.
*CDI may be mandatory and included in some contract or preferential rates.
If CDI is declined, you will be responsible for the amount of the deductible as per table below.

Vehicles | Vehicle damage / Third Party / Theft / Fire / Windscreen / Break-down
(W – LVMR) Ford Transit or similar
Cargo vans | SEK 16,600.00
All other vehicle groups | SEK 15,000.00

Please note that if you are under 25 years old, an extra fee of SEK 2,000.00 (including tax) will be charged.

Regardless of whether CDI is accepted or included, all rentals are subject to a non-waivable excess for which you are responsible in the event of damage to the Hertz vehicle during the rental as per table below.
Vehicle group | CDI - Non Waivable Excess
(Y – PXAR) Volvo XC90 Automatic or similar | SEK 5,000.00
(Z – PCAR) Volvo S80 Automatic or similar | SEK 5,000.00


Om man bokar en månad på hertz.se så hänvisar "Skadekostnadsreducering vid vagnskada" till
den sidan, så mer än 5.300kr kan de inte begära
(300kr för - Please note that an administrative fee of SEK 300.00 (including tax) will apply for each claim due to damage to the Hertz vehicle.)
 
Toppen