Senaste nytt

[Business class] Helsingfors-Curacao T/R, American Airlines, 1.860 EUR inkl. skatter

Senator

Moderator
Pandion,

Jag kan varmt rekommendera St. Kitts om man gillar rustika miljön. Det händer inte så mycket, härliga stränder, trevligt folk. Dealen finns där också. Topografiskt mycket mer vulkanö med höga toppar och tropisk skog. Men allt går på "Island Time" så är du behöver ta med några "Chill Pills".

Curacao var 3 året i följd nu; mycket bra value for money (boende, mat och annat). Tillsammans med Bonaire ett paradis för dykning, men även snorkla. I år åkte vi omkring en del och hitta ett antal nya pärlor. Din EBP polare Traveller är expert på Bonaire.

Vi kommer presentera en summering av Curacao under nästa vecka i vår tråd:
http://www.businessclass.se/reserapporter/11682-nagra-resor-mot-silver-guld.html

Personligen är jag ingen fan av St. Maarten/St. Martin, det är som att åka till Franska Rivieran (inget fel på den i sig själv, men jag behöver inte åka till Karibien för att uppleva detta). Bästa maten hittar du på Barbados, men som är också klart dyrast.

Jag hade använt dealen från HEL och kört stopover i NYC på utresan och MIA hem. Nästan alla Karibiska destinationer måste slussas via MIA, och med lite planering kan du fixa ett BA Silver kort under resan med dessa dealar till båda utan markanta omvägar. BGI och SKB har direktflyg (om inte alla dagar) från JFK, CUR enbart från MIA.

Tittar jag på Doktorns lista:
Curacao: 1.100 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 13.300 SEK inkl. skatter
St Kitts/Punta Cana: 1.250 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 14.600 SEK inkl. skatter
La Romana/Port au Prince: 1.350 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 15.400 SEK inkl. skatter
Barbados/Grenada: 1.636 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 17.900 SEK inkl. skatter
Port of Spain: 1.800 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 19.300 SEK inkl. skatter
St Lucia/St Maarten/Santiago: 1.950 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 20.600 SEK inkl. skatter
Aruba: 2.074 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 21.600 SEK inkl. skatter

så är Grenada, Port of Spain (som gateway till Tobago enbart) och St. Lucia intressanta i tillägg till ovan nämnda destinationer,.
 

Pandion

Medlem
Pandion,

Jag kan varmt rekommendera St. Kitts om man gillar rustika miljön. Det händer inte så mycket, härliga stränder, trevligt folk. Dealen finns där också. Topografiskt mycket mer vulkanö med höga toppar och tropisk skog. Men allt går på "Island Time" så är du behöver ta med några "Chill Pills".

Curacao var 3 året i följd nu; mycket bra value for money (boende, mat och annat). Tillsammans med Bonaire ett paradis för dykning, men även snorkla. I år åkte vi omkring en del och hitta ett antal nya pärlor. Din EBP polare Traveller är expert på Bonaire.

Vi kommer presentera en summering av Curacao under nästa vecka i vår tråd:
http://www.businessclass.se/reserapporter/11682-nagra-resor-mot-silver-guld.html

Personligen är jag ingen fan av St. Maarten/St. Martin, det är som att åka till Franska Rivieran (inget fel på den i sig själv, men jag behöver inte åka till Karibien för att uppleva detta). Bästa maten hittar du på Barbados, men som är också klart dyrast.

Jag hade använt dealen från HEL och kört stopover i NYC på utresan och MIA hem. Nästan alla Karibiska destinationer måste slussas via MIA, och med lite planering kan du fixa ett BA Silver kort under resan med dessa dealar till båda utan markanta omvägar. BGI och SKB har direktflyg (om inte alla dagar) från JFK, CUR enbart från MIA.

Tittar jag på Doktorns lista:
Curacao: 1.100 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 13.300 SEK inkl. skatter
St Kitts/Punta Cana: 1.250 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 14.600 SEK inkl. skatter
La Romana/Port au Prince: 1.350 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 15.400 SEK inkl. skatter
Barbados/Grenada: 1.636 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 17.900 SEK inkl. skatter
Port of Spain: 1.800 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 19.300 SEK inkl. skatter
St Lucia/St Maarten/Santiago: 1.950 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 20.600 SEK inkl. skatter
Aruba: 2.074 EUR + skatter ca 450 EUR och uppåt, totalt ca 21.600 SEK inkl. skatter

så är Grenada, Port of Spain (som gateway till Tobago enbart) och St. Lucia intressanta i tillägg till ovan nämnda destinationer,.

Tack för infon!
Dock fick jag tag på billiga DY biljetter till Ft. Lauterdale när dom släppte biljetterna, så vi drar till Florida i februari. Känns då dumt att ta ett stop i MIA över jul. Sambon har inte varit i ORD. Kan vara ett alternativ, eller Boston där ingen av oss varit. NYC är självskrivet, även om vi var där senast för en månad sedan. Man kan aldrig få nog av NYC!

Dock en fråga. Med pågående erbjudande om fast track till AA gold/platinum, är det värt att satsa på att snabbt bli guld eller Platinum hos AA eller är det bättre att satsa på BA?
 

agehall

Medlem
Dock en fråga. Med pågående erbjudande om fast track till AA gold/platinum, är det värt att satsa på att snabbt bli guld eller Platinum hos AA eller är det bättre att satsa på BA?

Det är slut sedan måååååånga timmar tillbaka. Om du signade upp kan det vara värt att köra på AA, men annars är det tyvärr slut för denna gång.
 

Senator

Moderator
ORD Kan vara ett alternativ, eller Boston där ingen av oss varit. NYC är självskrivet, även om vi var där senast för en månad sedan. Man kan aldrig få nog av NYC!

Dock en fråga. Med pågående erbjudande om fast track till AA gold/platinum, är det värt att satsa på att snabbt bli guld eller Platinum hos AA eller är det bättre att satsa på BA?

Kom ihåg att ORD och BOS runt december och januari kan vara riktigt grisiga vädermässigt.

AA dealen med status verkar vara död om jag uppfattar rätt, och måste vara nu under hösten. Jag hade satsat på BAEC Silver som motsvarar AA PLAT
 

Pandion

Medlem
Det är slut sedan måååååånga timmar tillbaka. Om du signade upp kan det vara värt att köra på AA, men annars är det tyvärr slut för denna gång.

I den andra tråden om just denna deal: (http://www.businessclass.se/oneworld/12321-american-airlines-kampanj-bli-guld-platinum-exp.html

Står det följande:

Erbjudande för alla Aadvantage medlemmar, om ej medlem skapa först konto


It's easy to enroll for your exclusive offer.

Simply register by 11:59 p.m. (CT) on August 27, 2013, using promotion code H3TLI. Then, start flying on American or select airlines** to earn the required elite-qualifying miles between September 1, 2013, and December 31, 2013.

Elite Status Level; Elite-Qualifying Miles Required
Gold; 6,000
Platinum; 12,000
Executive Platinum; 30,000



Läs ner här: Fast Track Your Way To Elite Status | American Airlines

Jag tolkar detta som att erbjudandet fortfarande kvarstår tom den 27 AUG 2013? Eller har jag fattat fel?
 

Homer

Medlem
Norra USA på vintern är verkligen inget för mig och flygtiden till JFK är alldeles för kort
för en som gillar att sova länge, dessutom så hade jag tänkt mig en avstickare till Las Vegas

Nu ser jag att det faktiskt går att flyga via LAS och även via DFW !
priset blir lite högre, 15,170 kr (varför?) men man tjänar ju betydligt fler Avioser :)

Flyger man via DFW så har man möjlighet att testa AA:s nya B777-300ER med nya Business Class kabinen.

Flight distance via LAS är 9747 och via DFW 8214 miles hur går det ihop med MPM: Curacao: 6.976 miles ??
Väljer jag SKB (St Kitts) istället så stiger priset rejält

För den som är intresserad går det kanske att få med några stopp mellan
DFW och MIA, t.ex MSY (New Orleans), TPA(Tampa)

Jag har en plan:
Dit via LAS och hem via DFW med stopp i MIA

Houston we've got problems:
- När jag lägger inte ett stopp i LAS så stiger priset med $150, varför? 1 stopp i varje riktning skulle ingå?
- Flyga hem från DFW med stopp i Miami innan får också priset att stiga (men inte att flyga direkt hem från MIA)
:confused: Tips emottages tacksamt

9747 mi

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

8214 mi

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Detta är bokningsbart på aa.com
CUR.jpg
 

agehall

Medlem
Nu har jag inte kollat denna fare, men ibland finns står det i reglerna "excess milage may be ignored" vilket jag vill minnas gör att man kan flyga lite mer än MPM tillåter. Vet inte hur mycket dock.
 
Toppen