Senaste nytt

[Business class] Helsingfors-Curacao T/R, American Airlines, 1.860 EUR inkl. skatter

AABack2ARN

Medlem
En bra anledning att flyga via Shannon kan vara att slippa Immigration och Customs i N.Y. !
När man landar i USA är man på inrikesterminalen och kan byta till Miamiplanet. Nackdelen
är att det inte finns något flyg direkt HEL-LCY vilket leder till ett (ofrivilligt?) stopover i London.

Om jag inte helt missuppfattat saken är det enbart morgonflighten (BA1) som har pre-clearance i Shannon. När BA3 kommer dit har de amerikanska myndigheterna stängt pga besparingskrav. Kan vara värt att kolla upp för dem som är intresserade och ser just pre-clearance som det som motiverar flygplatsbytet.
 

sembl

Medlem
Om jag inte helt missuppfattat saken är det enbart morgonflighten (BA1) som har pre-clearance i Shannon. När BA3 kommer dit har de amerikanska myndigheterna stängt pga besparingskrav. Kan vara värt att kolla upp för dem som är intresserade och ser just pre-clearance som det som motiverar flygplatsbytet.

Det är helt korrekt. Endast BA 1 har pre clearance på shannon
 

Pandion

Medlem
[Business class] Helsingfors-Curacao T/R, American Airlines, 13.300 SEK inkl. skatter

En fråga. Kollade på denna rutt som ett alternativ som julresa.

Två frågor:

1. Kan man flyga via tex LAX på utresan? Typ Hel-JFK-LAX-MIA-CUR. Funkar det?

2. Sökte på AA:s hemsida och råkade en gång av misstag glömma fylla i Business som alternativ. Fick då priset 6300 SEK ToR i economy över jul och nyår. Min fråga är dock. Gäller stop-over reglerna även i Economy eller bara i Business?
 

agehall

Medlem
En fråga. Kollade på denna rutt som ett alternativ som julresa.

Två frågor:

1. Kan man flyga via tex LAX på utresan? Typ Hel-JFK-LAX-MIA-CUR. Funkar det?

Troligen inte. Det är mer än vad MPM tillåter.

2. Sökte på AA:s hemsida och råkade en gång av misstag glömma fylla i Business som alternativ. Fick då priset 6300 SEK ToR i economy över jul och nyår. Min fråga är dock. Gäller stop-over reglerna även i Economy eller bara i Business?

Det beror helt på vilken economy-fare du fick upp. Det enklaste är ju att provboka på AA's hemsida och se vad som händer med priset om du lägger in en stopover.
 

Senator

Moderator
[Business class] Helsingfors-Curacao T/R, American Airlines, 13.300 SEK inkl. skatter

Pandion, det var inte igår :) Jag vill tipsa om att köpa ExpertFlyer så du kan kolla detaljer där. Resor mellan:
HEL-LHR kan bokas som BA prefix med J klass som gör att tillgängligheten ökar
LHR-USA bokas som I-klass
Inom USA bokas som A-klass
USA-Karibien bokas som I-klass

Så man måste kolla upp detta noggrant innan. Jag tror distansen blir för lång med routing via LAX.

Jag håller själv på att kolla SKB eller CUR i mellandagarna. Utmaningen är MIA-CUR/SKB som är svåra med I-klass, så ett rakt av sök på AA.com hjälper kanske inte. Plocka den rutt du vill ha via ExpertFlyer segment för segment och ring sedan AA i Stockholm som är väldigt kompetenta och trevliga. 250kr extra via telefonen är ok tycker jag.
 

Pandion

Medlem

Senator!
Det var verkligen inte igår!

Såg på forumet att du verkar ha koll på CUR. Varit där mycket?

Vi är väl på jakt efter en schysst julresa. Lite storstadshäng i USA och sedan bara strandhäng och slappa vid en varm sandstrand.

Kan du rekommendera CUR för detta? Hur är priserna annars på CUR?
 

Pandion

Medlem
[Business class] Helsingfors-Curacao T/R, American Airlines, 13.300 SEK inkl. skatter

En annan fråga. Jag som aldrig tidigare figurerar i One World världen och som därför inte har någon status.

Såg i en annan tråd att man kan gå med i AAs program och innan bli guld eller Platinum om man får ihop tillräckligt med poäng innan 31 Dec. Utresan blir innan 31 dec och borde därför ge rätt hyggligt med poäng. Är det då dock värt att köra på AA program eller ska man gå med i BAs program istället?

Synpunkter, förslag och tips?
 
Toppen