Senaste nytt

Krävs det att man tar med kvitto på resa för inresa i USA?

Jensik

Medlem
Hej,

Först och främst tack för ett fantastiskt forum! Har aldrig skrivit något men läser dagligen trådarna

Jag flyger till EWR från ARN imorgon bitti (via CPH)
Var inne och surfade lite precis och läste detta på sas.se:

"Vi rekommenderar dig att du skriver ut det kvitto du får av oss via E-mail om du reser på E-ticket. Om du reser till USA krävs att du har med dig en resehandling, såsom ditt kvitto."

Behövs detta? Enligt SAS Customer Service som jag ringde precis behövs det inte något kvitto utan allt ska vara klart för min del. Incheckad och klar, ESTA och hela köret fixat och utprintat förutom mina kvitton (hemmaprintern paj så klart :) ).

Tacksam för svar!

/Jens
 

Fredrik

Medlem
Ingen har någonsin frågat mig i passkontrollen om mitt kvitto men jag har det alltid med mig när jag åker till USA. Om du har guldkort eller åker business kan du be damerna i loungen skriva ut ett kvitto åt dig.
 

Jensik

Medlem
Tackar för ett snabbt svar Fredrik! Det var det jag misstänkte, ville dock vara på den säkra sidan. Japp, jag är EBG samt flyger business så jag antog att de kan göra detta

Tack!

Jens
 

Senator

Moderator
Jensik, välkommen hit.

Det man menar är att amerikanska myndigheter kan komma fråga (kräva) bevis på att du har en retur biljett inom 90 dagar.
 
Instämmer, det ska inte vara några problem. De har alltid frågat hur länge jag ska vara i landet, men aldrig krävt att få titta på några papper.

Har du kvittot på mail i mobilen kan du ju visa det om det nu mot förmodan skulle vara någon som ifrågasätter att du tänker lämna landet i tid.
 

Pho

Medlem
För ett antal år sedan blev jag ombedd att visa returbiljetten, men jag tror att de har den informationen via datorsystemen idag. Men det är klart om du inte skall flyga från USA utan lämnar med båt så kan det nog bli mer frågor...
 

agehall

Medlem
Så länge man har en e-ticket och uppgett samma passnummer som står i det pass man reser på, så bör det inte vara några som helst problem. Jag har testat att resa med pappersbiljett och ha en del av resan på en annan biljett som bokats med ett annat passnummer - det höll på att sluta med att jag inte fick borda innan jag insåg problemet...
 
Toppen