Senaste nytt

Wizz Air öppnar direktlinje från Malmö till Tuzla

Jacob

Medlem
Lågprisflyget fortsätter att expandera på Sturup och denna gång är det Wizz air som öppnar en ny linje från Malmö till Tuzla i Bosnien Hercegovina. Premiärflygningen kommer gå 31 maj och linjen kommer trafikeras med två avgångar per vecka på måndagar och fredagar med en Airbus A320.

Tuzla blir Sturups 16:e utrikesdestination och Wizz Airs sjunde destination från Malmö. Övriga destinationer är Belgrad, Budapest, Gdansk, Katowice, Skopje och Warszawa.
 

Palazzi

Medlem
Verkligen udda resmål, men antar att linjen främst riktar sig till den Bosniska minoriteten i Malmö, snarare än "vanliga" turister. Detta tillsammans med Skopje torde vara Sveriges mest udda utrikeslinjer.... Jag skulle gärna besöka båda, men flyger inte Wizzair en gång till :)
 

twiggs

Medlem
Tuzla har ingen reguljär flyglinje förutom denna överhuvudtaget. Anledningen till att flyga dit istället för till Sarajevo lär vara den flygplatsens hutlösa flygplatsavgifter samt diverse märkliga arrangemang.

(T ex så "ingår" det att 3 incheckningsdiskar bemannas som lägst även vid den minsta flygplanstypen oavsett hur många passagerare som är bokade för flygbolaget i flygplatstaxan – en lätt udda situation med 1 *G/Biz-disk samt 2 diskar för Economy när vi var totalt 7 passagerare på linjen mellan SJJ och LJU, bara för att nämna några av flygplatsens tokigheter. Inte heller är det tillåtet för *A-bolag att slå ihop sina incheckningsdiskar av "komfort- och säkerhetsskäl").

MYCKET udda blev det när alla incheckningsdiskar stod öppna en vinterdag i januari när det totalt skulle avgå:

ATR72 till BEG (3 personal bemannade 1 disk – flygbolaget hade ju trots allt betalt för 3 diskar...)
ATR42 till ZAG (1 personal stod taggade kabinväskor, 1 prioriterade *G/Biz-pax i den obefintliga kön och den tredje checkade in)
CR2 till LJU (3 personal bemannade 1 disk)
AR8 till MUC (2 personal checkade in passagerarna i 2 diskar, 1 fördelade passagerarna till rätt kö)
A321 till VIE (3 diskar öppna men oerhört mycket mer personal engagerad kring avgången, oklart varför!)
ATR42 till PRG (1 disk med 3 personal bakom den)
ATR72 till ZRH (1 disk med 3 personal bakom den)
1 disk var till för VIP/Diplomatic/EUFOR-passagerare
1 disk var till för alla avgångar (oklart varför denna fanns!)

Totalt var det mer personal än vad det var passagerare i incheckningshallen och detta måste vara det typiska exemplet på hur ineffektivt allt sköts i mitt hemland. Istället för att sänka priserna till den nivå som flygbolagen faktiskt får servicenivå till, så bemannar man hellre upp till absurdum. Jag behöver inte tillägga att eftersom det var i januari så var det kanske en sådär max 250-280 passagerare som skulle med ALLA ovan uppräknade avgångar...



Nu flyger alltså hellre flygbolagen till en fd militärflygbas mitt i ingenstans istället till huvudstaden för att slippa betala för absurda kostnader. Synd! Kul för Tuzla dock kanske?
 

sembl

Medlem
Verkligen udda resmål, men antar att linjen främst riktar sig till den Bosniska minoriteten i Malmö, snarare än "vanliga" turister. Detta tillsammans med Skopje torde vara Sveriges mest udda utrikeslinjer.... Jag skulle gärna besöka båda, men flyger inte Wizzair en gång till :)


Wizz börjar flyga till Skopje från Skavsta med i Maj. Det betyder egentligen inget för mig då jag kommer flyga med Austrian eller Turkish i den ordningen som vanligt. Jag tycker det är kanon speciellt från Maj till Oktober då det egentligen går otroligt få flyg till tex skopje nu när Malev och Czech slutade av olika anledningar.
Palazzi Du får kommer ner till Skopje när jag är där så kan vi köra lite vingårdar, ölfestivaler och vandring i bergen runtom Makedonien. Nästa resa för mig är 26/4-5/5
 

MarcusC

Medlem
Wizz startar även GSE-Skopje till sommaren.

Tuzla verkar ju annars va en spännande linje..;)

Skulle gärna flyga ner till Bosnien, men kanske hellre till Sarejevo än Tuzla...
 
Toppen