Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Stefan62

Medlem
När man hyr bil, så väl i Sverige som utomlands blir man ofta pålurad försäkringar som sänker självrisken från kanske 12 000 till 1500 kr. Kostar den någon hundring och man tror att man riskerar att råka ut för en olycka på var hundrade uthyrningstillfälle är den kanske rimlig.

Men: Noterade att Skandiabankens kort med reseförsäkring via Europeiska innehåller självriskeliminering på 10 000 kr, vilket inte t.ex. AMEX Eurobonus eller Gold verkar göra.

Någon som har gått igenom reseförsäkringarna som kommer med de flesta betal- och kreditkort och kommit fram till vilkas villkor som är mest förmånliga, generellt och när det gäller hyrbilar?

Skandiabankens villkor:
http://www.skandiabanken.se/HEM/Upl...llkor-Reseförsäkring Plus med köpskydd II.pdf


Amex Platinum har en generös rese-försäkring som inkluderar självrisk-eliminering samt kringkostnader.
 

Homer

Medlem
Jag tolkar detta som att det gäller DC kopplat till "resekonton". Försäkringsvillkor för vanliga DC, inklusive SAS DC borde vara dessa: Försäkrad på resan | Diners Club Och där ingår inte hyrbilssjälvriskeliminering.

:confused:

Ja det verkar stämma, tur att du kollade.
Jag tittade på Diners regler eftersom det är dubbla Eurobonuspoäng.


Finnair:s Dinerskort verkar ha samma regler som SAS.
http://www.seb.se/pow/kort/SE/cobrand/FINNAIR/DC/DC1032_forsakring.pdf
 
Last edited:

Morgan

Medlem
GE Money Bank har nu lanserat ett nytt kort, Mitt kort+, där ingår självriskeliminering för hyrbil även i Sverige! Kortet kostar 195 kr/år, att jämföra med t.ex. Avis som tar 150 kr/dygn för självriskeliminering...

Mitt kort+ - GE Money Bank

Kortet innehåller även kompletterande reseförsäkring och har inget valutaväxlingspåslag. Ingen cashback, men lite blandade rabatter.

Låter som ett lämpligt val för den som hyr mycket bil i Sverige!
 

Morgan

Medlem
= Rutten växlingskurs, så räkna på om det är värt att använda det.

Mvh
/NotRyan

Vad baserar du det på? Som jag förstått det så är växlingskursen hos GE Money Bank och ICA-banken, som inte tillämpar valutaväxlingspåslag, den kurs MasterCard ställer ut. D.v.s. om man istället har ett MasterCard från Nordea eller Swedbank får man exakt samma kurs, PLUS c:a 1,5% i valutaväxlingspåslag.

AmEx och Diners jobbar ju lite annorlunda med växling.
 
Toppen