Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

FrontX

Medlem
Jag hyr mestadels i Europa..

Det känns ju tryggt att ha Hyrbilsföretagens egna försäkring, man vet liksom att händer något så är det fixat. Men samtidigt så är det ju onödigt om det nu finns en självriskelimineringsförsäkring som funkar och inte är allt för krånglig att ha att göra med.
 
Last edited:

FrontX

Medlem
Men visst gäller den även i Sverige!?, står så mkt info om var och hur den gäller. "Gäller i länder Väst om Ural bergen" :confused:
 

Homer

Medlem
Texten är väldigt otydlig tycker jag. vad gäller t.ex om man råkar ut för en skada där kostnaden är lägre än självrisken

Jag avser korten med självriskeliminering.
 
Last edited:

FrontX

Medlem
Ja det är väldigt mkt text att läsa också..

Vet du, eller någon annan om man kan utesluta samtliga försäkringar om man har denna typ av försäkring ??. Kan man t.om avböja den vanliga självriskreduceringen? Det känns lite risky att, om det händer något ligga ute med 15.000 tills man förhoppningsvis får ersättning från försäkringen?!

Texten är väldigt otydlig tycker jag. vad gäller t.ex om man råkar ut för en skada där kostnaden är lägre än självrisken

Jag avser korten med självriskeliminering.
 

FrontX

Medlem
Amex Platinum täcker självrisk mm. Vid blotta anblicken kan årsavgiften verka hög, men hyr man bil ofta speciellt utomlands, sparar man snabbt in den avgiften.

Täcker det även hyrbil på hemmaplan, dvs i Sverige?. Är det bara självrisken som täcks eller kan man utesluta även reduceringen?
 

Caru

Medlem
Tror många blandar ihop självriskeliminering med självriskskydd. De flesta kort har ju en försäkring som är kopplade mot tex ERV eller Folksam men där ingår ju inte självriskelimineringen, endast självriskskydd. Alltså om en skada överstiger tex 10000 så går försäkringsbolaget in och täcker kostnaden över det, men man behöver fortfarande punga ut 10 lök...alltså ingen självriskeliminering.

Sen är det många som glömmer att teckna en tredjepartsförsäkringen i samband med att man hyr bil i ett land där sjukvården inte är gratis. Om man kör på en fotgängare i USA och inte försäkringen täcker det kan det bli fruktansvärt dyrt....sen finns det en överhängande risk att man kanske blir stämd men va fan ;)
 
Det känns som att vi borde gå igenom detta och jämföra redaktionellt precis som resebyråtestet?

Finns det någon här som har mycket god insikt i kreditkortsmarknaden och försäkringsvillkor etc?
 

Caru

Medlem
Det känns verkligen som en god idé. Många läser inte igenom själva avtalen utan snappar bara upp något om självriskskydd/eliminering etc etc och antar att allt är okej..Men finns det en halare bransch än just försäkringar?? Mycket tveksamt!

Jag jobbar med på SEB och sitter med en del på kontoret som jobbar på trygg liv. Har därför rätt god insikt i både betal/kreditkortsmarknaden samt försäkringsvillkor.

En genomgång av allt från självriskskydd för hyrbil, avbeställningskydd och reseförsäkring vore absolut på sin plats!
 
Bra idé bjornstrom, det är en snårig djungel!

Jag har själv nyss kollat upp Handelsbanken Platinum och kanske kan spara någon lite tid genom följande info:
Deras villkor (http://w1.if.se/web/se/platinumkort...0048101C/$file/Handelsbanken Platinumkort.pdf) ger både självriskskydd och skadekostnadsreducering för hyrbil på upp till max 200.000 kr. Enda kravet är att självrisken/skadekostnaden överstiger 500 kr och hyran givetvis betalats med kortet.

Hertz t.ex. erbjuder för hyra i Sverige att sänka självriskerna från ~18-20.000 kr till ~4-8.000 kr genom att köpa till CDR (vagnsskada) och TP (vandalisering/stöld) (https://www.hertz.se/rentacar/produ...Selection=globNav_3_5_1&selectedRegion=Europe). Detta är oftast förvalt när man söker eller ser olika erbjudanden.

Betalar du med Handelsbanken Platinum kan du alltså skippa att teckna både CDR och TP eftersom kortförsäkringen täcker ev självrisker som kan uppkomma upp till 200.000 kr vilket är en bra bit över Hertz högsta självrisk.

Kostnad för CDR och TP varierar beroende på bilgrupp men på t.ex. Midsize/Intermediate (Volvo C30) och Standard (Volvo V50) ligger CDR på 100 kr / dag och TP på 50 kr / dag så det blir snabbt lite slantar av det.
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Det känns som att vi borde gå igenom detta och jämföra redaktionellt precis som resebyråtestet?

Finns det någon här som har mycket god insikt i kreditkortsmarknaden och försäkringsvillkor etc?

Ja, min sambo jobbar med sådant och bl a ett kort som många ogillar här på BC...hör av Er om jag ska göra något...
 
Toppen