Yes, after missing a transatlantic connection at Heathrow last year due to a combo of slightly late incoming flight and very slow transit security, it's an airport that I'm avoiding if I can.
Precis. Om norska försvaret vill prioritera norska kungar över cancersjuka eller splitterskadade ukrainare är väl upp till dem, inte upp till SAS som har hyrt ut flygplanet i ett längre kontrakt till dem.
Om jag minns rätt så var ungefärlig skala när diamond introducerades 2k pandion, 20k diamond, 200k guld och hur många som helst silver. Skulle inte förvåna mig om diamond och guld har gått upp 50-100% i antal sedan dess.
Justja, en sak till, det har pratats lite om att bygga ut och integrera terminal 3 med terminal 4 i den här tråden. I Arlandas långsiktiga plan ligger planerna på att bygga om terminal 3 till en pir på terminal 2.
Det beror väldigt mycket på vilka lutningar på graferna man antar för utvecklingen av dagens trafik på Arlanda, eller flygtrafiken generellt i Sverige.
As a counterpoint, Oslo would be in a far worse place if it weren't for the (compared to Sweden) large cities with industry of various kinds spread around the country with bad train/road options lifting up domestic flights, given that the Oslo region is far smaller in population than Copenhagen...
Och jag vill igen få det till att detta är en fördel för flygbolag, under förutsättning att löneläget är i linje med levnadskostnaderna. En Köpenhamnsfamilj som lägger 5% av hushållsinkomsten på resor per år är betydligt mindre priskänslig för dyra flygbiljetter än motsvarande familj i...
Det finns en grej som skulle stärka Arlanda ordentligt och är bara ett politiskt beslut bort: Stäng Bromma. Framförallt skulle det gynna anslutningar från inrikestrafik genom att få bättre frekvens till Arlanda och därmed bättre bytesmöjligheter.
Den andra stora grejen är väl lite svårare att...
Jag hoppas att de dyker upp snarare än senare, just nu är det rätt tragiskt Ume-Taipei t ex (och senast sas.se var villig att sälja en sådan biljett var när Arlanda-Hong Kong fortfarande gick, fyrsegmentsresor är ju farliga att sälja, eller nått).
30 minuter har också hanterats rätt flexibelt på småflygplatser, även om det formellt sett inte har garanterats att väskan kommer med. 30 minuter innan är ju oftast när vändande flyg landar, och då är det ett tag kvar innan väskan behöver vara på bagagevagnen i praktiken.
Om jag minns rätt i resonemanget förra gången de införde det här var det för att förbättra rätttidigheten. Det är ju dock ett stort nerköp för resenärer på mindre flygplatser där 20-30 minuter brukar vara nog.
Kanske har det också att göra med SAS Connect som (anekdotiskt) verkar ta betydligt...
Jag har inte sett några sådana tecken än så länge, och parfymavdelningen är väl direkt efter säkerhetskontrollen (eller blandar jag ihop det med Oslo nu?). Tror det behövs snyfthistorier i media för det. Eller direktkontakt från drabbade.