Åndå lite otippat tycker jag. Ser att codeshare-samarbetet även fortsätter när SAS har lämnat Star Alliance (dvs det går att boka Aegean-flygningar med SAS även i September). Men vem vet när sådant bestämdes. Kanske någon gång under förra året.
Så av Star Alliance bolagen avslutas LH-gruppens...
Om nu poängen är att motivera loyala EB-statusresenärer att byta många av sina vanor och flytta till M&M, så måste LH nog vara lite generös. Sedan kan det ju vara en väldigt kort period som status gäller, innan prestations-kraven stegvis trappas upp.
“Vi är i färd med att förbereda oss för att erbjuda en ”statusmatch” från Eurobonus till Miles & More (Lufthansas förmånsprogram, reds. anm.) till attraktiva villkor”
https://www.realtid.se/lufthansa-planerar-att-ta-over-sas-guldkunder-efter-skilsmassa/
Just vad det gäller Air Baltic verkar det dock vara officiella SAS-flygningar "operated by Air Baltic". Dvs inte enbart codeshare. Kollar jag vilka biljetter det finns, så är det hela det vanliga SAS utbudet, dvs Go Light, Go Smart Bio osv. Med tillhörande SAS-poängintjäning. Där gäller nog...
Andra utanför-alliansen flyg säljs dock inte som eget, enskild ben. Det brukar vara korta anslutningsflyg, där det långa benet utförs av SAS. Att starta från Norden med en direktlfygning inom Europa bokad via SAS som utförs av ett bolag utanför alliansen skulle nog bli unikt.
Vet inte om det har tagits upp här än, men jag la märke till att SAS' codeshare-avtal med TAP (som kommunicerades så sent som i September 2023 https://newsroom.aviator.aero/tap-air-portugal-and-sas-sign-a-codeshare-agreement/) inte har sagts upp än (till skillnad från avtalet med Turkish...
Wow super intressant. Hade ingen aning att SAS var så pass "avancerat" i sitt erbjudande, jämfört med hur det har blivit på sistone. Men då finns iaf lite gamla "best practices" och lärdomar kvar, om man skulle få för sig att återuppstarta sådant här.
Absolut. Men det kan iaf vara en fördel nu att nya delägaren KLM flyger just en fifth freedom mellan Singapur och DPS. Då behöver SAS inte begå massa nybörjar-misstag, kanske finns det till och med några synergier.
Man får ha lite fantasi och affärstänk här. En grundförutsättning för att en sådan linje skulle kunna funka, iaf som en säsongslinje, vore att SAS marknadsför destinationen Bali hårt. Och det är ju verkligen ingen svår uppgift. Finns få solsemester-destinationer som är så pass etablerad som...
Det kanske till och med skulle kunna vara en idé för SAS att ansöka om en fifth freedom flight mellan BKK och Bali (DPS). Många Norden-bor som reser dit. Och det finns ett enda direktflyg om dagen just nu mellan BKK och DPS, med Thai. Men nästan 20 från närliggande Singapur (däribland en som...
Min favorit vore om SAS gör BKK till en året-runt-linje (kanske till och med med någon avgang från Stockholm då och då också), och fixar codeshare med alla Sky Team bolag som trafikerar BKK, så att man kan flyga vidare därifrån på samma biljett till Taiwan (China Airlines), Vietnam (Vietnam...
Det var kanske "Goldair Handling Lounge" https://www.goldair-handling.gr/our-services/lounges/ ? Flög från Thessaloniki igår och hade läst i en Google review att Aegean loungen hade skickat en *A guldmedlem plus gäst dit, och det finns en sådan på Atens flygplats också. Jag med *guld (EBG) och...
Dessutom direktlinjer från Medellin till Buenos Aires, Santiago och Lima, alla i A320 https://www.eltiempo.com/economia/sectores/nuevas-rutas-de-avianca-buenos-aires-santiago-y-lima-conectaran-con-medellin-3329541