Senaste nytt

Omöjligt att komma fram till SAS kundtjänst via telefon

TasselT

Medlem
Det var inte sämre förr..
Det var definitivt bättre för 30 år sedan!
Idag verkar det vara en ytterst komplex procedur att boka om eller boka av en flygbiljett. Biljetten ska skickas på avbokning....eller ska skickas på utställning...eller går inte att göra något åt. Agenterna verkar inte ha behörighet att göra något alls i bokningssystemet mer än ta reda på om det finns plats eller inte - sedan måste ändå någon annan göra själva ändringen i systemet.

För 30 år sedan tog det max 3-4 minuter för resebyrån att boka om biljetten - tom till annat bolag då dagens snåriga biljettregler inte fanns då - förutom APEX som ändå inte var vare sig ombokningsbar eller återbetalningsbar.
Dessutom var resebyrån tvungen att skriva ut en ny biljett - men det gick oftast väldigt snabbt - eller så hämtade man ut den på flygplatsen utan problem.

/ TT
 

pswe

Medlem
Uppdatering i ärendet. Idag ringer jag in 30 sekunder innan klockan slår 09:00 och jag kommer in DIREKT!

Säger att jag har mindre än 24h kvar och vill ha biljetten utställd, inte bara för att jag vill veta hur mitt resande skall se ut men också för jag behöver boka en extra hotellnatt osv. Blev även ombedd av agenten igår att ringa tillbaka idag när deras "mentorer" ska finnas på plats!

Agenten ber mig vänta och sätter mig på hold i max 1 min innan han kommer tillbaka och säger: - Den står på kö och kommer ställas ut under dagen.

Jag: - Men jag har inte ens fått veta skatter, lagt in betalkort eller något....

Agenten: - Okey, ja jag skall se här (med en osäker röst)

Blir satt på hold igen, och det är 20 minuter sedan, 20 MINUTER på hold!!!!
Efter 20 min säger han: - Ja men vi kan ta och lägga in kortet i alla fall och så skall biljetten ställas ut under dagen.

Jag: - Så kommer detta ske innan klockan 12? Eller 16? För jag skall åka imorgon bitti!

Agenten: - Det sker under dagen, den är inskickad för biljettering.

Nu kommer väntan, vi får se helt enkelt men om inget hänt vid 14:00 idag kommer jag ringa igen! Har SAS dragit ner på träningen så mycket att agenterna inte blir upplärda ordentligt? Menar de måste ju finnas någon på plats som kan assistera om några frågor dyker upp :(
Hur gick det?
 

011430121

Medlem
Då du kanske missade min fråga tidigare försöker jag igen, hade du någon källa på det?
Jag frågade för några månader sedan och då sa personen på kundtjänst nej det är fortfarande så att du har kortast väntetid, är EBD
Jag upplever att de förut sa att du är placerad i kö och det är 2 personer före i kön, upplever att man får vänta 15 till 30 minuter nu.
 
Jag frågade för några månader sedan och då sa personen på kundtjänst nej det är fortfarande så att du har kortast väntetid, är EBD
Jag upplever att de förut sa att du är placerad i kö och det är 2 personer före i kön, upplever att man får vänta 15 till 30 minuter nu.
Det är min erfarenhet också, så därför undrade jag lite över kommentaren från @Jonas C. Det lät som om han visste något, men det kanske bara var påhitt. Igen.
 
Uppdatering i ärendet. Idag ringer jag in 30 sekunder innan klockan slår 09:00 och jag kommer in DIREKT!

Säger att jag har mindre än 24h kvar och vill ha biljetten utställd, inte bara för att jag vill veta hur mitt resande skall se ut men också för jag behöver boka en extra hotellnatt osv. Blev även ombedd av agenten igår att ringa tillbaka idag när deras "mentorer" ska finnas på plats!

Agenten ber mig vänta och sätter mig på hold i max 1 min innan han kommer tillbaka och säger: - Den står på kö och kommer ställas ut under dagen.

Jag: - Men jag har inte ens fått veta skatter, lagt in betalkort eller något....

Agenten: - Okey, ja jag skall se här (med en osäker röst)

Blir satt på hold igen, och det är 20 minuter sedan, 20 MINUTER på hold!!!!
Efter 20 min säger han: - Ja men vi kan ta och lägga in kortet i alla fall och så skall biljetten ställas ut under dagen.

Jag: - Så kommer detta ske innan klockan 12? Eller 16? För jag skall åka imorgon bitti!

Agenten: - Det sker under dagen, den är inskickad för biljettering.

Nu kommer väntan, vi får se helt enkelt men om inget hänt vid 14:00 idag kommer jag ringa igen! Har SAS dragit ner på träningen så mycket att agenterna inte blir upplärda ordentligt? Menar de måste ju finnas någon på plats som kan assistera om några frågor dyker upp :(


Efter ett samtal till en kontakt på SAS som kollade in bokningen och berätta: Men varför väntar de på att trycka igenom denna? Det är ETT knapptryck!

Så ringde jag kundtjänst igen och sa till att nu vill jag ha ut E-ticket, då var klockan 15:00. Agenten sa att han skall ringa backoffice och be dom eskalera detta. Är på hold i ca 3 min så kommer han tillbaka och säger att de har mycket men skall kolla på detta inom 1h.

50 min senare kommer e-ticket ner i inkorgen på mailet. Hade jag inte varit produktiv och bett dem lägga in kortet och godkände kostnader, vad hade hänt då? Skulle jag vänta på någon som skulle ring upp mig då och sedan trycka genom den?

Min kontakt jag har sa: Ja du är inte den första som är missnöjd med kundtjänsten just nu.

Det här var inte speciellt serviceinriktat att man måste ringa en kundtjänst och hetsa för att få ut en e-ticket. Alltså jag hade köpt att jag fått vänta 24-48h om resan var om 6 månader men inte när det är 36h kvar till avgång när jag gör ändringen på fredagen.

Det blev hur som helst en klassisk "walk of shame" i Full LH F pyjamas från Swiss biz till aft galley längst bak i economy för en GT. Gör crew lika förvirrade varje gång :D Tur man flyger Finnair hem på betald biljett sen!

20211205_162736.jpg
 

TasselT

Medlem
Efter ett samtal till en kontakt på SAS som kollade in bokningen och berätta: Men varför väntar de på att trycka igenom denna? Det är ETT knapptryck!

Så ringde jag kundtjänst igen och sa till att nu vill jag ha ut E-ticket, då var klockan 15:00. Agenten sa att han skall ringa backoffice och be dom eskalera detta. Är på hold i ca 3 min så kommer han tillbaka och säger att de har mycket men skall kolla på detta inom 1h.

50 min senare kommer e-ticket ner i inkorgen på mailet. Hade jag inte varit produktiv och bett dem lägga in kortet och godkände kostnader, vad hade hänt då? Skulle jag vänta på någon som skulle ring upp mig då och sedan trycka genom den?

Min kontakt jag har sa: Ja du är inte den första som är missnöjd med kundtjänsten just nu.

Det här var inte speciellt serviceinriktat att man måste ringa en kundtjänst och hetsa för att få ut en e-ticket. Alltså jag hade köpt att jag fått vänta 24-48h om resan var om 6 månader men inte när det är 36h kvar till avgång när jag gör ändringen på fredagen.

Det blev hur som helst en klassisk "walk of shame" i Full LH F pyjamas från Swiss biz till aft galley längst bak i economy för en GT. Gör crew lika förvirrade varje gång :D Tur man flyger Finnair hem på betald biljett sen!

Visa bifogad bild 124179

Som jag skrev i ett tidigare inlägg - jag tror helt enkelt det är så att kundtjänst saknar behörighet i systemet att få ställa ut biljetten och att det är endast "backoffice" som får göra detta. Vad detta kan bero på har jag ingen aning om - men det kanske din kontakt kan ta reda på ?

/ TT
 

Homer

Medlem
Jag testade att ringa från 2 olika telefoner samtidigt,
på den linje där jag knappade in eurobonusnummer fick jag besked att väntetiden var 20min
på den andra var beskedet 1 timme.

Fast när man inte knappar in något eurobonusnummer så får man ju 4 alternativ, det kan ju
vara så att väntetiden varierar beroende på vad man väljer.
 

Hotelier

Medlem
På samma tema som @simon_says91:
Ringde kundtjänst i torsdags för att boka om hemresa från Jakarta. Istället för att flyga CGK-IST-FRA fanns det numera CGK-IST-DUS-ARN, vilket de också kunde se i systemet. Men det var "sent", så agenten sa att hon antecknade allting och att jag skulle ringa tillbaka på fredagen, så skulle det lösa sig då.

Ringer på fredagen, de ser anteckningen och efter att ha varit parkerad i fem minuter säger agenten att han ska lösa det, men måste räkna ut ny kostnad och att jag kommer få mail och bli uppringd. Märkligt tänker jag, aldrig varit så förut. Ingen ringde eller mailade såklart.

Nu märker jag att jag fått mina nya legs inlagda, men mitt tidigare leg IST-FRA ligger fortfarande kvar. Jag har alltså två avgångar från Istanbul på samma biljett, samma dag. Vad fan händer på kundtjänst?
 

Attachments

  • IMG_4412.jpg
    IMG_4412.jpg
    53,1 KB · Visningar: 92

ekf

Medlem
På samma tema som @simon_says91:
Ringde kundtjänst i torsdags för att boka om hemresa från Jakarta. Istället för att flyga CGK-IST-FRA fanns det numera CGK-IST-DUS-ARN, vilket de också kunde se i systemet. Men det var "sent", så agenten sa att hon antecknade allting och att jag skulle ringa tillbaka på fredagen, så skulle det lösa sig då.

Ringer på fredagen, de ser anteckningen och efter att ha varit parkerad i fem minuter säger agenten att han ska lösa det, men måste räkna ut ny kostnad och att jag kommer få mail och bli uppringd. Märkligt tänker jag, aldrig varit så förut. Ingen ringde eller mailade såklart.

Nu märker jag att jag fått mina nya legs inlagda, men mitt tidigare leg IST-FRA ligger fortfarande kvar. Jag har alltså två avgångar från Istanbul på samma biljett, samma dag. Vad fan händer på kundtjänst?
Du tittar på din bokning, den har du tagit fram med ditt bokningsnummer (PNR).
En bokning kan innehålla flera flygbiljetter (och annat), SAS-utfärdade biljetter har ett nummer som börjar med 117-.

Det som troligen hänt är att agenten lagt in en reservation, men inte ställt ut biljetten (biljetterat) då de inte räknat ut skatter mm och tagit betalt ännu.

Förr om åren, pre-covid, så kunde man logga in hos Saudi Airlines och se biljettinfo mha biljettnumret, har dock inte provat de senaste åren. Vad säger det/de biljettnummer du har i din bokning?
https://www.saudia.com/travel-with-saudia/manage/manage-my-booking?sv_lang=en&sv_cn=GB
 
Toppen