Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Delayed

Medlem
Behöver man vaccinpass så är i alla fall inte detta någon bra idé. :eek:

Screenshot from 2021-12-03 16-35-43.png


Italian man tries to dodge Covid vaccine wearing fake arm | Italy | The Guardian
 

RickardG

Medlem
Det finns säkert redan svar på detta någonstans i tråden, men saker och ting förändras ju så det får bli en dublettfråga i så fall:

Vi är ett sällskap som ska till USA om en dryg vecka och har bokat in antigen-test med Vaccina dagen innan avresa. Med tanke på nuvarande smittspridning och att vi är ett större sällskap är det tyvärr inte helt osannolika att någon av oss testar positivt och att vi får ställa in resan. Allt är betalt med Amex Elite.

Så, vad bör jag tänka på för att säkerställa att jag kommer undan så skadefritt som möjligt? För att Amex försäkring ska gälla hävdas det att jag behöver ett intyg på att någon i sällskapet testat positivt. Får man detta från Vaccina på ett sätt som accepteras av försäkringsbolaget? Eller behöver man vid ett positivt (ja, ni vet va jag menar) besked från Vaccina sedan testa sig på nytt på annat håll för att få ett formellt besked? (Då infinner sig frågan vad som händer om det testet i så fall visar sig vara negativt).

En annan del jag jag funderar på är Amex formulering om att ersättning endast är aktuell om "Du har redan kontaktat ditt flygbolag eller din researrangör för att ändra datum, arrangera en återbetalning eller för att ordna resekredit, men utan framgång." Förstår jag det rätt att jag aldrig kommer att kunna få någon ersättning från Amex, eftersom SAS alltid erbjuder voucher om någon i sällskapet har testat positivt?
 
Hej,
Följdfråga på ovan. Vad gäller om man testats positivt och inte hinner boka av, får man tillbaka voucher (om giltigheten är ok) poäng och skatter? Vad gäller med Amex försäkring på premium?
Intyg får man från vaccina där det står ”positivt”, det bör ju räcka för Amex?
 

RickardG

Medlem
Hej,
Följdfråga på ovan. Vad gäller om man testats positivt och inte hinner boka av, får man tillbaka voucher (om giltigheten är ok) poäng och skatter? Vad gäller med Amex försäkring på premium?
Intyg får man från vaccina där det står ”positivt”, det bör ju räcka för Amex?
Så det är samma intyg som vid negativt resultat, där alla personuppgifter, underskrifter o.s.v. är med? I så fall ser jag ingen anledning till att inte AMex skulle acceptera det.
 

trekker

Medlem
Nu börjar man ju fundera om det är värt att resa igen, bokat flyg till t/r Manchester till Stockholm för £200 och plötsligt med 2 tester kommer det kosta ytterliggare ca £100 samt karantän. Så otroligt trött.
 

Linmet

Medlem
Någon som har koll på behov sv test från sri lanka till polen (waw) med byte vidare till arn? Funderar på om jag måste styra upp pcr test i colombo
 

Fredrik

Medlem
Nu börjar man ju fundera om det är värt att resa igen, bokat flyg till t/r Manchester till Stockholm för £200 och plötsligt med 2 tester kommer det kosta ytterliggare ca £100 samt karantän. Så otroligt trött.

Du inser väl att poängen är att du inte ska tycka det är värt det. Du får tala om för din lokala MP vad du tycker.
 
Toppen