Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

cantona

Medlem
Ja och ja. Det är en synnerligen aktiv aktör (>än Allmänna Reklamationsnämnden) med betydligt bättre och större fokus på just flyg - sannolikt drivet av betydligt fler klagomål. Länken nedan går till deras särskilda sida för flygrelaterade ärenden.

Flypassager.dk

Då kan jag äntligen rapportera att den Danska motsvarigheten till ARN igår kommit med sitt beslut och ger i mig rätt till kompensation enligt EU-förordningen men 250€. Går med andra ord helt emot ARN:s beslut.

Jag gjorde en anmälan till ARN först men då min flight avgick från CPH tänkte jag att de kommer avvisa min anmälan och därför drog jag iväg en till Danska ARN också. Tänk vad olika de kan resonera med utgångspunkt från samma bevisning!

"Regarding Flight ticket
The Danish Civil Aviation and Railway Authority requests Brussels Airlines to pay in total 250 EUR in compensation and 1790 SEK in reimbursement."
 

cantona

Medlem
Min flight till Cypern är inställd samma dag som avgången skulle ske utan att jag blivit informerad om varför. Går inte att komma i kontakt med SAS förrän 09:00. Undrar om någon vet hur man räknar ut avståndet? Är det GOT-ARN-CPH-LCA eller GOT-LCA? Funderar naturligtvis om det är 400 lr 600€ som gäller för kompensation.
 

andreas

Medlem
Min flight till Cypern är inställd samma dag som avgången skulle ske utan att jag blivit informerad om varför. Går inte att komma i kontakt med SAS förrän 09:00. Undrar om någon vet hur man räknar ut avståndet? Är det GOT-ARN-CPH-LCA eller GOT-LCA? Funderar naturligtvis om det är 400 lr 600€ som gäller för kompensation.

Beräknas alltid start - slut, alltså i ditt fall GOT-LCA.
 

cantona

Medlem
Min flight till Cypern är inställd samma dag som avgången skulle ske utan att jag blivit informerad om varför. Går inte att komma i kontakt med SAS förrän 09:00. Undrar om någon vet hur man räknar ut avståndet? Är det GOT-ARN-CPH-LCA eller GOT-LCA? Funderar naturligtvis om det är 400 lr 600€ som gäller för kompensation.

Har blivit nekad kompensation då SAS hävdar att jag ställde in resan. Tja, kan du inte ta mig till Cypern varför ska jag påbörja resan!? Bekräftat efter samtal att de inte kunde ta mig till Larnaca och då ville jag ha pengar tillbaka.
Antar Tingsrätten nästa.
 

SK989

Medlem
Har blivit nekad kompensation då SAS hävdar att jag ställde in resan. Tja, kan du inte ta mig till Cypern varför ska jag påbörja resan!? Bekräftat efter samtal att de inte kunde ta mig till Larnaca och då ville jag ha pengar tillbaka.
Antar Tingsrätten nästa.
Om ett flygbolag ställer in en resa har man som resenär att välja mellan ombokning eller återbetalning. Oavsett vad man som resenärer väljer har man därutöver rätt till en schablonmässig kompensation om flygbolaget ställer in resan mindre än 14 dagar före avgång. I ditt fall har du alltså rätt till kompensation, om nu inte SAS kan bevisa att de ställde in resan p.g.a. en extraordinär omständighet (och coronapandemin är generellt sett inte en sådan omständighet). Jag skulle om jag vore dig återkoppla till SAS och förtydliga att det var de som ställde in flyget och att du i det läget valde återbetalning men att det inte förändrar att de ska betala kompensation enligt EU-förordningen eftersom du inte fick information om inställningen mer än 14 dagar före avresan. Om de fortfarande säger nej kan du gå till tingsrätten eller Allmänna reklamationsnämnden.
 

cantona

Medlem
Om ett flygbolag ställer in en resa har man som resenär att välja mellan ombokning eller återbetalning. Oavsett vad man som resenärer väljer har man därutöver rätt till en schablonmässig kompensation om flygbolaget ställer in resan mindre än 14 dagar före avgång. I ditt fall har du alltså rätt till kompensation, om nu inte SAS kan bevisa att de ställde in resan p.g.a. en extraordinär omständighet (och coronapandemin är generellt sett inte en sådan omständighet). Jag skulle om jag vore dig återkoppla till SAS och förtydliga att det var de som ställde in flyget och att du i det läget valde återbetalning men att det inte förändrar att de ska betala kompensation enligt EU-förordningen eftersom du inte fick information om inställningen mer än 14 dagar före avresan. Om de fortfarande säger nej kan du gå till tingsrätten eller Allmänna reklamationsnämnden.

Ingen har hittills nämnt "extraordinär omständighet". Jag har återkopplat till SAS men jag kanske ska ringa och se om de verkligen fattar vad som hänt. Föredrar skriftlig kommunikation då det blir svårt att hävda att "det sades under samtal".
Hoppar över ARN.
 
God morgon! Morgonplanet från Luleå blev 2h försenat pga tekniska problem vilket skulle ha inneburit missad anslutning till Göteborg och en försening på 3h 25m (förutsatt att jag fått komma med nästa flight ARN-GOT). Eftersom jag skulle missa mitt möte med den förseningen så avstod jag helt från att flyga och åkte hem igen istället. Hur påverkar det min rätt till ersättning?
 

pswe

Medlem
God morgon! Morgonplanet från Luleå blev 2h försenat pga tekniska problem vilket skulle ha inneburit missad anslutning till Göteborg och en försening på 3h 25m (förutsatt att jag fått komma med nästa flight ARN-GOT). Eftersom jag skulle missa mitt möte med den förseningen så avstod jag helt från att flyga och åkte hem igen istället. Hur påverkar det min rätt till ersättning?
Morning, finns en hel tråd kring eu-regelverket,
Anar att det kan finnas rättsfall på liknande case. Men om jag minns rätt så är det först vid mer än fem timmars försening som artikel 8 träder in och möjliggör avbokning.
Hade du rest och blivit med än tre timmar sen har du rätt till ersättning, men osäker på vad praxis säger om du väljer att inte åka.
 

Osten

Medlem
Någon som lyckats få ersättning för "framflyttad avgång"?
Har en flight Arlanda-Hamburg nu på fredag 3/12 och blev idag (Fyra dagar innan) meddelad om följande ändring:
Orginal flight: Avgång 19:20 Ankomst 21:00
Ombokad till: Avgång 16:40 Ankomst 18:20
upload_2021-11-30_18-4-2.png

Kanske inte den bästa källan men den tydligaste jag hittade: Inställt flyg? Har du koll på dina rättigheter? | Flightright

Om jag förstår det korrekt så bör jag vara berättigad till 250€ i ersättning då flighten blev 2 timmar och 40 minuter tidigare än beräknat?
 

Attachments

  • upload_2021-11-30_18-3-41.png
    upload_2021-11-30_18-3-41.png
    44,2 KB · Visningar: 68

palmen

Moderator
Någon som lyckats få ersättning för "framflyttad avgång"?
Har en flight Arlanda-Hamburg nu på fredag 3/12 och blev idag (Fyra dagar innan) meddelad om följande ändring:
Orginal flight: Avgång 19:20 Ankomst 21:00
Ombokad till: Avgång 16:40 Ankomst 18:20
Visa bifogad bild 123969
Kanske inte den bästa källan men den tydligaste jag hittade: Inställt flyg? Har du koll på dina rättigheter? | Flightright

Om jag förstår det korrekt så bör jag vara berättigad till 250€ i ersättning då flighten blev 2 timmar och 40 minuter tidigare än beräknat?
Det är alltid bäst att kontrollera källan istället för vad någon annan skrivit ihop (tror länken även finns i första inlägget i tråden)
EUR-Lex - 32004R0261 - EN

Så som jag tolkar det hela har du rätt till kompensation med 250€ för det inträffade, om det nu inte går att påvisa extraordinära omständigheter som skulle vara väldigt svårt att bevisa 4 dagar i förväg.
 
Toppen