Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

bvs

Medlem
Om detta är så pass effektivt hoppas jag det återinförs på flyget också inom Skandinavien. T.ex. Norge sätter nya rekord hela tiden i antal smittade och närmar sig höga tal på sjukhusen trots hög vaccinationsgrad.

Norge har redan lokala rekommendationer om att bära munskydd. Jag var i Bergen nu i veckan och där gäller följande
I Bergen bør du bruke munnbind der det ikke er mulig å holde avstand innendørs i det offentlige rom, som på buss, bybane og i drosje, samt i butikker og på kjøpesentr

I verkligheten så var det väldigt få som följde det. Ingen som jobbade/bodde på hotellet. Ingen taxichaufför. Några få på buss (kanske en av tio). Ingen som jobbade i affär. Såg ut i princip som här i Sverige.
 

Kimmen00

Medlem
Personligen tycker jag dagens viktigaste nyhet är följande:

”Munskydd minskar smittan med 53 procent”

Munskydd minskar coronasmitta med 53 procent. Det visar den första globala studien om munskyddens effektivitet som Svenska Dagbladet har gått igenom..

Munskydd är därmed den mest effektiva åtgärden efter vaccin för att bekämpa covid-19, enligt studien.

Genom att analysera mer än 72 studier från hela världen har forskarna kommit fram till en statistiskt signifikant minskning på 53 procent av förekomsten av covid-19 vid användning av munskydd. Det innebär att viruset är betydligt mindre vanligt på platser där människor använder munskydd. Därmed bör risken att smittas också vara lägre, skriver SvD.

Studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften British Medical Journal, visar också att fysisk distansering ger en minskning med 25 procent. Även handtvätt ger en betydande minskning av sjukdomen."


Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter
Första globala studien: Munskydd mest effektivt efter vaccin | SvD

Om man är som jag, lite nyfiken på studier så finns allt här:
Effectiveness of public health measures in reducing the incidence of covid-19, SARS-CoV-2 transmission, and covid-19 mortality: systematic review and meta-analysis | The BMJ

Kanske detta nu dödar den svenska myten om att detta inte är effektivt? Det innebär också skulle jag gissa kravet om munskydd kommer finns kvar länge inom flyget. Med tanke på det som sker i Norge idag så tror jag vi snabbt kommer se återinförande av munskydd på skandinaviska avgångar. Jag tror rent praktisk kommer vi få leva med testning, munskydd och dyl länge till för resande.

Debatten lär fortsätta..

Kritik mot rapporteringenom munskydds-studie

Flera medier har rapporterat om en ny studie där munskydd sägs minska smittan med upp emot 53 procent.

Men siffrorna stämmer inte, enligt flera experter.

– Man räknar med en skyddseffekt på runt 10 procent, säger Jonas Björk, professor i epidemiologi.
 

RickardG

Medlem
Debatten lär fortsätta..

Kritik mot rapporteringenom munskydds-studie

Flera medier har rapporterat om en ny studie där munskydd sägs minska smittan med upp emot 53 procent.

Men siffrorna stämmer inte, enligt flera experter.

– Man räknar med en skyddseffekt på runt 10 procent, säger Jonas Björk, professor i epidemiologi.
Ja tyvärr faller allt fler medier för click bate och det är tråkigt att se att även SvD vill ha några extra klick och inte rapporterar mer genomtänkt.

Face masks seem to have a real but small effect for wearer and source control, although final conclusions should await full reports of the trials from Bangladesh and Guinea-Bissau. However, the quality of the current evidence would be graded—by GRADE criteria11—as low or very low, as it consists of mainly observational studies with poor methods (biases in measurement of outcomes, classification of PHSM, and missing data), and high heterogeneity of effect size. More and better research are needed.

Public health measures for covid-19 | The BMJ

Det kanske är så enkelt att det här är oerhört komplext att studera och få fram resultat av hög kvalitet, samtidigt som intresset från allmänhet och media att hitta ett enkelt svar som stödjer den egna tesen är enormt.
 

mha321

Medlem
Ja tyvärr faller allt fler medier för click bate och det är tråkigt att se att även SvD vill ha några extra klick och inte rapporterar mer genomtänkt.

Face masks seem to have a real but small effect for wearer and source control, although final conclusions should await full reports of the trials from Bangladesh and Guinea-Bissau. However, the quality of the current evidence would be graded—by GRADE criteria11—as low or very low, as it consists of mainly observational studies with poor methods (biases in measurement of outcomes, classification of PHSM, and missing data), and high heterogeneity of effect size. More and better research are needed.

Public health measures for covid-19 | The BMJ

Det kanske är så enkelt att det här är oerhört komplext att studera och få fram resultat av hög kvalitet, samtidigt som intresset från allmänhet och media att hitta ett enkelt svar som stödjer den egna tesen är enormt.
Ja det är onekligen ett väldigt känsligt ämne med mycket känslor på båda sidor.

Det är ju många på icke-mask sidan som fortfarande klamrar sig fast vid den där danska studien från förra året som egentligen studerade något annat ("smittare vs mottagare"). Och båda sidor hoppar direkt på minsta brödsmula åt sitt håll...

Den säkrade bilden idag är ju att det hjälper. Däremot är det väldigt osäkert exakt hur mycket det hjälper (siffror från 10% upp till typ 80% nämns i vissa studier så spannet är galet högt). Därmed lär debatten fortsätta länge till. Men så länge alla bevis pekar på att det hjälper mer än noll, så är det fortsätta - även i det mot förmodan bara skulle vara 1%...

Föe oss som resenärer är det bara att acceptera läget och räkna med att det även fortsatt kommer vara snabba kast i rekommendationer och krav.
 

Tomas E

Medlem
https://www.gp.se/nyheter/världen/länder-inför-bäst-före-datum-på-vaccinpass-1.59736784

Världen: Vem räknas egentligen som fullvaccinerad? Om bara ett par veckor införs krav på vaccinpass i Sverige, men synen på vem som är fullvaccinerad skiljer sig åt i Europa.
I ett växande antal länder har vaccinpasset ett utgångsdatum.
De tidsgränser som nämns i artikeln:
  • Kroatien: max nio månader sedan andra dosen (gäller sedan augusti)
  • Schweiz: tolv månader
  • Österrike: tolv månader
  • Israel: två doser, eller en påfyllnadsdos, under de senaste sex månaderna
  • Frankrike: "snart" måste alla över 65 år ha bevis på att de tagit en tredje dos för att få komma in i offentliga inomhusutrymmen
 

Hachans

Medlem
Om man kan, kommer den sprutan synas i svenska covidbeviset?

Jag ställde den frågan till ehälsomyndigheten och svaret är nej. Du behöver intyg från danska sidan.

Lycka till med det! Tänk dig att försöka få ett covidbevis i Sverige utan att vara boende här och sakna BankID och personnummer.


Jag övervägde att ta en spruta i USA men det gick inte heller att tillfoga den svenska. Så jag väntar.
 

LarsCph

Medlem
Om man kan, kommer den sprutan synas i svenska covidbeviset?


Nej det går inte. Jag blev vaccinerat med Johnson vaccinet tidigt i Danmark när de hade det som tillval om man önskade. Jag har jobb i Danmark och med detta dansk sjukförsäkring så det var inget problem att få. Men efteråt gick det inte att notera i Sverige att jag är vaccinerat i Danmark. Jag kan få dansk Covidpass, men inte svensk med den vaccinen. För att få det rätt med svensk Covidpass när jag reser med svensk pass blev jag vaccinerat igen med Pfizer i Sverige efter sommarn. Det känns kanske lite onödigt men jag skulle inte vilja ha någon konstigheter senare med inte att ha Covidpass från landet var jag bor. Så nu har jag båda dansk och svensk Covidpass och vanligt pass.
 
Toppen